Volvo 240 Achteras speling

• Volvo Amazon GT
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2025 20:35 - 04-06-2025 20:41 #1477456 door Volvo Amazon GT
Volvo 240 Achteras speling is gemaakt door Volvo Amazon GT
Goedenavond,

Recentelijk heb ik van beide achter assen op mijn 240 (1989 zonder ABS) de lagers vervangen. Maar ik heb +/- 2 a 3mm speling op beide lagers & dus de assen. Kan dit kloppen of moeten er shims worden geplaatst? Zo ja, hoe gaat dit in zijn werking?

Volgens het handboek van Volvo kan de speling op de lagers niet worden gecompenseerd als het ik allemaal goed begrijp. Als iemand op dit alles antwoord heeft zou dat top zijn. (Zie voor info bijlages)

Alvast bedankt!
Bijlagen:
Laatst bewerkt 04-06-2025 20:41 door Volvo Amazon GT.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Koen Sollie
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
07-06-2025 19:47 #1477503 door Koen Sollie
Beantwoord door Koen Sollie in topic Volvo 240 Achteras speling
Beste..........
Een half jaar geleden heb ik de achteras van onze 245 (1982) onder handen gehad. Nieuwe veren en schokdempers, alle rubbers vevangen en ook de lagers vervangen. De lagers zitten opgesloten door een krimpring die direct aansluit aan het lager. Hier is inderdaad niets aan te stellen.
Ik ben met de steekassen naar de smid bij ons in het dorp gegaan. Die heeft nog een ouderwets vuur met zo'n blaasbalg. De ringen egaal roodgloeiend gestookt (dat krijg met een brander niet voor elkaar) en met een stuk buis dat om de steekas past en iets langer is, in één klap tegen het lager geschoven. De ring moet in één keer strak tegen het lager zitten (want je krijgt 'm er in z'n geheel niet meer af)

Met hartelijke groet, 

Btw: het is hier wel gebruikelijk dat je je even voorstelt als je nieuw bent op het forum

Ons werkpaard: 245DL 1982
Lekker toeren: Duett 1968
Restauratie project: Amazon 1965 originele NL auto sinds juli 1978 m'n eerste eigen Volvo
Wachten op betere tijden: Amazon Combi 1964

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD