Het scheiden van mijn M41 Bak en J overdrive

• Gregor Tempelman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-05-2025 17:05 #1477379 door Gregor Tempelman
Het scheiden van mijn M41 Bak en J overdrive is gemaakt door Gregor Tempelman
Beste mensen,

Na de revisie van mijn B20 motor, heb ik vorig jaar via marktplaats een M41 met J overdrive gekocht, nadat ik de motor weer in elkaar had en gemonteerd bleek de overdrive behoorlijk te lekken en hij werkte niet , meerdere pogingen gedaan om hem dicht te krijgen en aan de gang te krijgen niet gelukt. dus zaakje er weer onderuit en gewone m40 er tijdelijk onder. Nu ben ik gisteren begonnen met de M41 en de overdrive uit elkaar te halen, maar ik krijg de overdrive met geen mogelijk van de tussenflens ( de brug tussen de bak en de overdrive) af. Ik heb op internet gezocht, mijn haynes doorgespit, youtube films bekeken maar nergens wordt het mij duidelijk of ik iets over het hoofd zie.
Het lijkt mij redelijk simpel, bouten tussen de flens en overdrive los, en de overdrive zou met een beetje kloppen moeten loskomen, maar helaas...
ik kan tussen de flens en de overdrive net een plamuurmes krijgen, maar daar houdt het mee op.

wie of wie kan mij zeggen wat ik over het hoofd zie, voordat ik wat sloop?
bij voorbaat dank Gregor
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-05-2025 17:21 - 29-05-2025 17:21 #1477381 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Het scheiden van mijn M41 Bak en J overdrive
Hallo Gregor,
de blauw omlijnde plek is de juiste (de andere "naad" van de OD zou ik trouwens vast laten zitten tot men hem los van de bak heeft).
Het probleem is, dat een OD na normaal uit zetten (er is een truc, maar dan moet hij werkend onbelast uitgezet worden) nog een geblokkeerde vrijloop heeft: het uiteinde van de lange as in de OD zit in een rollen-vrijloop die dan geblokkeerd is. De rollen zijn echter glad en het uiteinde van de as is ook glad, dus de delen klemmen alleen maar en zitten niet "door vorm opgesloten". Normaal moet het met enig kloppen en bewegen los komen (bij mij tot nu toe nog gelukt). Echt geweld is natuurlijk taboe.
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Laatst bewerkt 29-05-2025 17:21 door Rudi.

• Gregor Tempelman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-05-2025 17:32 #1477382 door Gregor Tempelman
Beantwoord door Gregor Tempelman in topic Het scheiden van mijn M41 Bak en J overdrive
Hoi Rudi,
Dank je voor het antwoord, zoals je kan zien is er ooit al een keer flink oplos geslagen geweest ( niet door mij), als je kijkt naar de tapeinde die plat geslagen is.
maar goed om te weten dat er niet iets is wat het permanent blokkeert, dat wordt husselen en kloppen, want los gaat ie komen!!

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-05-2025 17:36 - 29-05-2025 17:44 #1477383 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Het scheiden van mijn M41 Bak en J overdrive
Niet op de tapeinden slaan maar rondom tegen de OD met een rubber hamer (zijkant en schuin naar achteren), de tapeinden (op deze "naad", de andere weer vast draaien) zou je er eventueel allemaal uit kunnen halen, dan is er daar wat meer bewegingsvrijheid en minder kans op klemmen. Natuurlijk kan er ook binnenin iets zodanig kapot gelopen zijn dat er echt een blokkade is, maar dat hoop ik dat niet het geval is.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Laatst bewerkt 29-05-2025 17:44 door Rudi.

• Gregor Tempelman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-05-2025 17:49 #1477385 door Gregor Tempelman
Beantwoord door Gregor Tempelman in topic Het scheiden van mijn M41 Bak en J overdrive
Ik ga het mee maken, morgen weer een dag

• Albert de Leest
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
30-05-2025 11:05 #1477395 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Het scheiden van mijn M41 Bak en J overdrive
Hier n beschrijving uit het werkplaats handboek en zie je dat er een slagtrekker gebruikt wordt als het niet gemakkelijk uit elkaar genomen kan worden. Er zit in ieder geval niets wat het huis tegen houdt. Groeten Albert
Bijlagen:

• Gregor Tempelman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-05-2025 21:19 #1477398 door Gregor Tempelman
Uit elkaar, millimeter voor millimeter kwam hij los.
Met een rubberhamer werkte bij mij vrijwel niet, vooral wrikken en aan beide zijde gelijktijdig druk zetten, was het, wat het bij mij deed.

dank voor de info en advies

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD