Bevindingen proefrit Volvo 142 (1973)

• Ben Ben (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2025 08:53 #1477019 door Ben Ben (GAST)
Bevindingen proefrit Volvo 142 (1973) is gemaakt door Ben Ben (GAST)
Beste allen,

ik heb een gister ene proefrit gemaakt in een Volvo 142 uit 1973. Ik ben namelijk aan het kijken naar een leuke (betaalbare) oldtimer. De volgende dingen heb ik waargenomen, waarvan ik graag zou willen weten hoe jullie er over denken, aangezien ik nog nooit een oude Volvo heb gereden.

De motor starte direct op de choke. Het motorgeluid klonk prima, geen geratel of andere bijgeluiden. De choke had wat moeite met het weer helemaal ingaan, ik denk dat het kabeltje wat stroef gaat. 

Het koppelingspedaal zit wat lager dan het rempedaal en voelt wat stijf aan. Ik rijd zelf een golf 2 en die is vrij gevoelig. Het schakelen zelf in de Volvo voelde ook wat stug. Maar hij schakelde verder prima door alle versnellingen. 

Bij het wegrijden hoorde ik toen ik door de straat reed, een beetje geloei, dat duurder even en na een halve minuut was het ook weer weg. Verder nog een keer weer kort gehoord onderweg. 

Ik liet de motor meteen afslaan in het begin, aangezien bij mijn golf een tipje gas voldoende is om weg te rijden. Bij de Volvo moest ik het pedaal wel een stukje intrappen voordat het geheel reageerde. Maar na een paar minuten rijden ging het verder prima. 

tijdens het rijden even flink geremd en opgetrokken. Bij het optrekken geen blauwe of zwarte rook. Hij is niet heel snel maar trok wel netjes door. Bij het remmen gebeurt er in het begin niet heel veel, maar als je het pedaal dieper en harder intrapt merk je dat hij remt, verder trok de auto niet naar links of rechts.

de apk was voor het laatst in 2021 gedaan en daarna is er niet veel meer mee gereden. De remmen zijn toen vervangen. De km/h teller schommelt aardig, maar ik neem aan dat dit normaal is bij zo’n oude auto?  

qua carrosserie zijn er wat plekjes. Vooral onderaan bij de deur aan de binnenkant waar het water langs loopt en in de wielband voor het reserve wiel, echter is het niet doorgerot. 

ik wist niet goed waar ik dit het beste kon plaatsen, dus vanwege de koppeling maar bij het gedeelte “aandrijving”. 

bij voorbaat dank voor de reacties.

Groet, Ben 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Bram Wassink
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-05-2025 23:44 - 08-05-2025 23:45 #1477110 door Bram Wassink
Beantwoord door Bram Wassink in topic Bevindingen proefrit Volvo 142 (1973)
Beste Ben,

Wat leuk dat je aan het kijken bent naar een Volvo 142! Ik rijd zelf een 142 uit 1968 (dat is met de aluminium grill)

Ik rijd nu zelf 4 jaar door wind en weer met de Volvo en ik herken enkele punten wat je zegt.

1.choke
Ook bij mij gaat de choke met enige moeite, zelfs wat gesmeerd en de bekabeling doorgesmeerd en schoongemaakt. Maar toch blijft dat bij mij. Ik denk dat het niet heel erg is?!

2.koppelingspedaal lager:
Wat bedoel je met lager? Die van mij zit misschien een enkele mm lager dan het rempedaal. Ik heb zelf een koppelingskabel, het kan zijn dat die van jou hydraulisch is? Dus hier kan ik je niet heel veel over vertellen dan.

Bij mij gaat het wel zwaarder dan een andere auto*

Het loeien, heb je een idee waar dit vandaan kwam? Voor of achter de auto? Of juist in de motorruimte?

Dat je het gaspedaal iets moet intrappen bij het wegrijden heb ik ook, er is een mogelijkheid om de gasstangen (let op de Volvo heeft geen gaskabel) af te stellen.

Fijn dat er geen rook of iets dergelijks te zien was. kwa snelheid, met enkele carburateur is het inderdaad niet de snelste auto :) ikzelf rijd met 2 SU carburateurs (dit is een ander spruitstuk) en ik moet zeggen dat het nog steeds niet snel is. Maar 15 sec tot de 100 is zo gek nog niet (Hahaha)

Dat de snelheidsmeter schommelt was bij mij het geval dat de km kabel te kort was (hij zit dan net niet lekker in de tellerbak) en als hij niet nauwkeurig is, dan is daar een tandwiel voor te koop die ervoor zorgen dat de snelheid wel goed wordt weergeven.

Gelukkig dat het niet doorgerot is, wat ook slechte/bekende plekken zijn, zijn de wielranden achter, bij de ramen en inderdaad de wielbakken.

In de kofferbak zitten als het goed is bij jouw type afwatering slangetjes van het achterraam, ik begreep dat deze passages wel eens verstopt konden zitten en dat er water blijft staan. (Kan iemand dit bevestigen met een later type 140?)

Ik hoop je vragen een beetje te hebben beantwoord Ben, succes met de zoektocht/koop en als je meer vragen hebt hoor ik het graag.

Bram
Laatst bewerkt 08-05-2025 23:45 door Bram Wassink.

• Ben Ben (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2025 16:30 - 09-05-2025 16:32 #1477114 door Ben Ben (GAST)
Beantwoord door Ben Ben (GAST) in topic Bevindingen proefrit Volvo 142 (1973)
Hallo Bram,

Heel erg bedankt voor je antwoord! Ik heb je profielfoto even bekeken en je Volvo ziet er echt heel mooi uit. Ik vind persoonlijk die met de aluminium grill wel een wat meer 'klassieke' uitstraling hebben.

Bedankt voor het delen van je ervaringen. Fijn om te lezen dat er ook bepaalde dingen zijn die mij opvielen, maar bij jou ook herkenbaar zijn. Dat stelt gerust

Ja, dat 'geloei' vind ik wat lastig te omschrijven, het was ook maar kort eigenlijk. Het klonk een beetje vloeiend en subtiel zeg maar. De verkoper gaf aan dat het hem niet eerder was opgevallen. Misschien ook wel een rem of iets dergelijks. De auto heeft al wel een tijdje stil gestaan. Het klonk een beetje vloeiend en subtiel zeg maar. De verkoper gaf aan dat het hem niet eerder was opgevallen. Maar verder niet angstaanjagend of iets dergelijks. Misschien ook wel een wiellager of zo, maar dat moet wel te vervangen zijn. Als het maar niet de versnellingsbak is... Ik kan niet zo goed plaatsen waar het precies vandaan kwam.

Het koppelingspedaal zit fysiek wat lager/verder naar achteren dan het rempedaal, het zit niet op een lijn zeg maar. Ik heb mij wat ingelezen en dit zal inderdaad wel de kabel zijn. Een koppelingspedaal is als het goed is wel wat te stellen. Hij koppelt en ontkoppelt naar mijn idee verder prima. Misschien dat de stugheid ook wel wat minder wordt door nieuwe transmissieolie. De auto was wel altijd netjes onderhouden begreep ik van de verkoper.

Bedankt voor de tip van de snelheidsmeter, ik zal hier eens naar kijken!

Ja, ik heb van te voren wel goed zitten "researchen" betreft aandachtspunten. Het ontbreekt mij vooral aan vergelijkingsmateriaal. Ik had nog nooit eerder in een Volvo gereden. Ik heb specifiek die punten gecheckt. Maar met schuren, RX5 en RX 10 is het wel te verhelpen. Ik heb gelukkig wat ervaring met mijn eigen Golf. Die Golf II'tjes kunnen ook wel roesten...

Betreft spatlappen, heb je deze ook onder de auto zitten? Ik vraag mij af hoe deze achter bevestigd zitten, op de Volvo waar ik was wezen kijken, zitten achter geen bevestigingsdelen. Voor wel overigens. Geen spatlappen dan, maar wel die bevestiging 'stangen'.

Groet,

Ben

PS: Ik heb de Volvo inmiddels gekocht. Het voelde verder goed en ik  had ook wat andere kanalen ingeschakeld voor het meedenken. Dat wordt hopelijk een leuk opknap project rond Hemelvaart. Ik hoop dat ik met het aanpakken van de roest en een goede beurt met het vervangen van de vloeistoffen en aan de hand van de vraagbaak, er veel plezier mee kan hebben. Dan nog lid worden van de club natuurlijk...

Laatst bewerkt 09-05-2025 16:32 door Ben Ben (GAST).

• Mathieu van den Bosch
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-05-2025 21:54 #1477116 door Mathieu van den Bosch
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic Bevindingen proefrit Volvo 142 (1973)

Ik  heb de Volvo inmiddels gekocht. Het voelde verder goed en ik  had ook wat andere kanalen ingeschakeld voor het meedenken. Dat wordt hopelijk een leuk opknap project rond Hemelvaart. Ik hoop dat ik met het aanpakken van de roest en een goede beurt met het vervangen van de vloeistoffen en aan de hand van de vraagbaak, er veel plezier mee kan hebben. Dan nog lid worden van de club natuurlijk...

Goede actie Ben, gefeliciteerd! Zelf rij ik al meer dan 20 jaar een 144 dagelijks, blijft leuk!

Groet,
Mathieu. 

www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD