M40 springt uit zijn 3

Lees meer
19-10-2008 21:05 #50117 door Frans Lotty
M40 springt uit zijn 3 is gemaakt door Frans Lotty
Ik heb een m40 die regelmatig uit zijn drie springt. Niet zo goed voor de motor en distributie want die staat bij 60km opeens in zijn vrij.
Wat heb ik al geprobeerd:
Ik heb van de pook gecontroleerd, of deze niet bij de veer een slechte ring heeft.
ik heb ook gecontroleerd of deze wel voldoende aangedraaid is.
Ik heb ook nog een andere pook geprobeerd.
Ik heb ook gecontroleerd of de 3 veertjes en kogeltjes er nog zijn net onder de deksel, heb zelfs de veertjes vervangen.
Hebben jullie nog een idee?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-10-2008 23:00 #90168 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic M40 springt uit zijn 3
Waarschijnlijk beginnen de synchromeshringen van de derde versnelling versleten te raken.
Een van de eerste symptomen is dat je pook op zijn eigen gewicht -<em>bij wisselende belasting, bijvoorbeeld gas loslaten- </em>uit de versnelling valt. Dat ligt in dat geval dus niet aan de pook, de veertjes of de kogeltjes.
Ik zou contact opnemen met een specialist zoals Nordrive in Drachten over de beste oplossing. Misschien kan volstaan worden met vervanging van de ringen, als er meer aan de bak mankeert (niet onwaarschijnlijk) kun je kiezen voor revisie, een ruilbak of een (hopelijk goede) gebruikte bak.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • D. Spieard (GAST)
  • aanwezig
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-10-2008 11:16 #90167 door D. Spieard (GAST)
Beantwoord door D. Spieard (GAST) in topic M40 springt uit zijn 3
<p>Ik had al een poosje het probleem dat bij het terugschakelen van 2 naar 1 moeizaam ging. Ondanks dat de motor- en versnellingsbakrubbers er nog redelijk uitzagen heb ik ze toch vervangen en het probleem met terugschakelen was over. Bijkomstig voordeel is dat mijn motor bij stationair loop veel minder ligt te schudden.</p><p>Dus mijn advies: controleer de motor en versnellingsbak rubbers.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-10-2008 17:07 #90166 door Marijn Hendrikx
Beantwoord door Marijn Hendrikx in topic M40 springt uit zijn 3
<p>Hoogstwaarschijnlijk heeft Rudolf gelijk, maar toch nog even een aanvulling. Ik heb met mijn nieuw gereviseerde bak lopen tobben met een 3e versnelling die er steeds "uitviel". Een z.g.a.n. deksel deed wonderen! Het is in elk geval even het uitproberen waard. De inkeeping is vaak wat uitgesleten, omdat de messing bus die erin zit vrij zacht is. Een beetje kan al vrij veel speling geven heb ik gemerkt met verschillende deksels. Jos Willemsen in Zundert heeft hele nette exemplaren. Maar misschien heb je ze ergens anders ook wel.</p><p>Groeten Marijn!</p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • C. Vis
  • C. Vis's Profielfoto
  • aanwezig
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
Lees meer
20-10-2008 21:01 #90165 door C. Vis
Beantwoord door C. Vis in topic M40 springt uit zijn 3
<p>frans,</p><p>ik heb nog wel een goede bak liggen uit mijn eigen amazon. ik heb namelijk overdrive ingebouwd en deze nog goede bak in de schuur gelegd. ik hoor wel of je intresse hebt. cvisser02-A-msn.com</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-10-2008 09:55 #90164 door Frans Lotty
Beantwoord door Frans Lotty in topic M40 springt uit zijn 3
Bedankt voor jullie feedback!
Het was overigens een M41 dus een deel van de D-overdrive. Het enig wat ik nog kan bekijken is de deksel begrijp ik nu?
Hoe is het te zien of het deksel versleten is? Waar moet ik precies kijken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-10-2008 20:11 #90163 door Marijn Hendrikx
Beantwoord door Marijn Hendrikx in topic M40 springt uit zijn 3
<p>Hallo Frans,</p><p>Op mijn deksel (M40 en M41 zijn praktisch gelijk, afgezien van de sensor bovenop i.v.m. de overdrive-beveiliging voor achteruit rijden) waren de sleuven ruimer geworden, waar je je pook inhangt. Dus het gat waar de pook inzit heeft dwarsover twee sleufjes en die behoren recht naar beneden te lopen en onderin een soort hoekig bochtje te maken. In dit gat zit een messing bus. Dit messing is een zachter metaal en dus slijten de rechte gleufjes vaak iets uit. Dit kan gebeuren door bijvoorbeeld veel met je hand op de pook te rijden.</p><p>Het deksel is dus een mogelijke oorzaak. Slijtage van o.a. synchromesringen en andere draaiende delen kunnen natuurlijk ook heel goed de oorzaak zijn. Dit is alleen bedoeld als mogelijkheid die je vrij gemakkelijk uit kunt sluiten, door even het deksel een keer te wisselen. Net zoals je al gedaan hebt met de pook.</p><p>Groeten en suc6!</p><p>Marijn </p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-10-2008 19:46 #90162 door Frans Lotty
Beantwoord door Frans Lotty in topic M40 springt uit zijn 3
Ok, ik ga even de deksel bekijken, is natuurlijk ook weer een probleem vanwege de schakelaar die er extra opzit.
Ik heb geen tap hiervoor.
Ik laat het weten, weet nog niet wanneer ben namelijk nog aan het lassen aan deze auto...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.