Van een moderne rubberen keerring terug naar de ouderwetse vilte

• Mark Murre (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-04-2009 00:46 #49769 door Mark Murre (GAST)
<p>Beste techneuten,</p><p>Ik heb mijn krukaskeerring afgelopen week vervangen en dit is niet goed gegaan ,het lekt nu nog erger! Nu heb ik een tip van scandcar gekregen om weer een vilten keerring te plaatsen omdat waarschijnlijk degene die de auto voor mij heeft gehad er ook een nieuwe rubberen op had gezet ,waar scandcar van denkt dat hij de veer ingekort zou hebben en dat de krukas daar schade van zou opgelopen hebben? Het lijkt mij logisch maar ik zou toch graag jullie mening daar ook over willen horen ? Ik had het probleem nog niet ergens gelezen dus wil ik ook graag weten of iemand hetzelfde probleem heeft of heeft gehad?</p><p>Groet Mark</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Bernard Piek
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-04-2009 18:39 #91737 door Bernard Piek
Soms zit er op het loopvlak een randje dat is ingesleten door de viltring. Deze moet je met fijn schuurpapier even weghalen anders wordt de rubberring beschadigd. Verder kan het veertje bij montage uit de ring vallen en zo later schade veroorzaken. Het veertje is normaal gezien op maat gemaakt voor de keerring en ik kan geen goede reden bedenken om hem in te korten.

• Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-04-2009 20:13 #91736 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic Van een moderne rubberen keerring terug naar de ouderwetse vilte
<p>Ook is het mogelijk dat als de as ingesleten is door de keerring of de viltring om er een</p><p>speedy sleef op te zetten.</p><p>Dit is een zeer dun metalen ring die je over de as schuift om een nieuw loopvlak te krijgen (eventueel vastzetten met locktite)</p><p>deze worden in de industrie vaak gebruikt en te bestellen in alle maten.</p><p>gr joost</p>

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-04-2009 20:56 #91735 door Niek de Boer
Je kunt zien of dekrukas is beschadigd op die plaats.Ik kort ook vaak de veer wat in als er olielekkage op de keerring is.Je kunt de veer uit elkaar draaien en dan van de vlakke kant niet meer dan 1 cm afknippen.Dan kun je het puntige deel weer in het andere deel draaien en de veer weer in de keerring monteren.Als je er teveel afhaalt,,komt de veer te strak te zitten en beschadigt het rubber van de keerring.Op den duur verdwijnt dan het rubber ter plaatse en loopt de veer op de krukas.Ik heb hier toch in de regel wel succes mee gehad.

• Mark Murre (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-04-2009 00:42 #91734 door Mark Murre (GAST)
Beantwoord door Mark Murre (GAST) in topic Van een moderne rubberen keerring terug naar de ouderwetse vilte
<p>Ok ,het is dus wel een bekend fenomeen,ik ga de boel binnenkort maar weer eens loshalen en kijken hoe erg het gesteld is met de krukas of dat er toch iets anders de boosdoener is?</p><p>Bedankt voor de input en het verhaal wordt vervolgd!</p>

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-04-2009 21:08 #91733 door Han Misdom
<p>Op mijn witte Amazon was al twee keer een nieuwe keerring ingezet maar het bleef lekken.</p><p>Toen de boel maar eens grondig onderzocht; bleek dat de keerring aan een kant meer was ingesleten dan aan de ander kant. Kwam omdat het aluminium keerringhuis excentrisch gemonteerd was.</p><p>Toen het keerringhuis gedemonteerd was kon je ook goed zien dat de krukas flink beschadigd was. Er was duidelijk een loopspoor zichtbaar en de as was beschadigd omdat de keering (door de vorige eigenaar?) op lompe wijze met een schroevedraaier was verwijderd.</p><p> </p><p>Om te beginnen heb ik de krukas met een klein wetsteentje helemaal opgezuiverd; alle bramen en loopsporen heb ik weggepolijst. Al met al zal de diameter iets minder dan 0.1mm dunner geworden zijn.
Vervolgens het aluminium keerringhuis teruggemonteerd en met een schuifmaat goed uitgericht.
Uiteraard een nieuwe rubberen keerring en de boel is nu na ca. 8000km nog steeds kurkdroog.</p>

• Mark Murre (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-04-2009 20:41 #91732 door Mark Murre (GAST)
Beantwoord door Mark Murre (GAST) in topic Van een moderne rubberen keerring terug naar de ouderwetse vilte
Nou ...ik heb alles weer losgehaald en zag tot mijn verbazing dat het niet de keerring was die lekte maar er zat geen afdekplaatje (vorstplug) meer op de nokkenas,dus die heb ik besteld en hoop dat als die er dan weer inzit alles weer droog zal blijven? Thanks!

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-04-2009 16:49 #91731 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Van een moderne rubberen keerring terug naar de ouderwetse vilte
<p>Beste Mark, ik heb hetzelfde gehad met mijn B20E motor tot drie maal toe de keering gewisseld ben toen terug gegaan naar een vilten ring geen problemen meer. De keering ging elke keer na een paarduizend kilometer lekken. De reden dat een rubberen ring niet afdicht op de as is dat de as te glad is wanneer daar zeg 25 a 30 jaar een vilten ring heeft over gelopen. Je moet eens naar de website gaan van Eriks keeringen daar staat veel informatie over de grofheid van hoe glad de as moet zijn en een te gladde as laat op een gegeven moment de olie filmlaag door. Schuren polijsten etc kan wel helpen maar kan de verwachte levensduur van de keering erg beinvloeden ik heb het zekere voor het onzekere genomen en rijd nu al weer 30000km met de vilten ring. Mijn vorige motor heb in 22 jaar met vilten ringen gereden en ik kreeg pas lekage toen de derde cilinder geen compressie meer had maar toen kwam de olie ook overal naar buiten. Wat ik wil zeggen elke verandering is nog geen verbetering. Rubberen ringen gaan alleen wanneer men van het revisiebedrijf uit de krukas op de juiste grofheid brengt, zolang men dat niet doet blijft het mijns inziens riskant om een vilten ring voor een rubberen te wisselen.</p><p>m.vr.gr.</p><p>Johan Geers</p><p> </p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD