P/J overdrive volvo 740
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
21-04-2009 16:12 #49732
door Johan Geers (GAST)
P/J overdrive volvo 740 is gemaakt door Johan Geers (GAST)
<p>Kan mij iemand vertellen of een P J overdrive op een M41 versnellingsbak past? Zo ja de aansluiting op de cardanas is die ook hetzelfde? Iemand ooit zoiets geprobeerd?</p><p>alvast bedankt voor de reacties</p><p>m.vr.gr.</p><p>Johan Geers</p><p> </p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eric Dezittere
- Elite lid
-
Minder
Meer
21-04-2009 20:20 #91931
door Eric Dezittere
Beantwoord door Eric Dezittere in topic P/J overdrive volvo 740
PJ overdrive past perfect op M41. Flens voor cardanas niet, deze moet worden overgezet van de J type naar de PJ type, maar dit gaat perfect. Opgelet, sommige PJ types hebben geen aansluiting voor de km tellerkabel; en of de overbrenging heeft niet de juiste verrhouding. Dit kan verholmpen worden door het tandwieltje van de aandrijving ( wormwiel) te vervangen door het juiste type.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
23-04-2009 08:12 #91930
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic P/J overdrive volvo 740
<p>beste Dezittere, wat kan ik doen als er geen km teller aansluiting op zit, kan ik iets van de oude/defecte drive overzetten om het e.e.a. werkend te krijgen?</p><p>alvast bedankt</p><p>m.vr.gr.</p><p>Johan Geers</p><p> </p>
- Eric Dezittere
- Elite lid
-
Minder
Meer
23-04-2009 13:47 #91929
door Eric Dezittere
<p>Inderdaad Johan; het achterste stuk van de verschillende od s PJ en J type zijn uitwisselbaar, en kunnen dus van de ene naar de andere worden overgezet.</p><p> </p>
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
24-04-2009 08:43 #91928
door Johan Geers (GAST)
<p>beste Dezittere, nu kan ik aan een P overdrive komen de laatste geleverd (steviger kan een groter koppel aan) op de M46 bak, gaat deze ook passen op de M41 bak?</p><p>alvast bedankt</p><p>m.vr.gr.</p><p>Johan Geers</p><p> </p><p> </p>
- Eric Dezittere
- Elite lid
-
Minder
Meer
24-04-2009 20:25 #91927
door Eric Dezittere
Daar wel mee opletten, er zijn wat verschillen en die zijn niet zo maar op te lossen. De zin daarvan zie ik ook niet echt zitten; de J en de PJ od s zijn zo sterk dat het echt niet hoeft om er een die een groter koppel aankan te gebruiken. 80 procent van de defecten aan od s zijn te wijten aan een lekkende piston door versleten o ring of bij sommige latere modellen teflon ringen, met gevolg onvoldoende druk op de koppeling en of door ongelijke druk in de beide pistons een vringing van de koppelingsplaat met slepende onderdelen tot gevolg. ( de centrale aandrijfas kan doordoor zelfs gaan gloeien) Neem gewoon een J type of PJ type, en kontroleer de werkdruk voor je die gaat monteren. Is die OK dan is deze od niet stuk te krijgen .
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
26-04-2009 12:01 #91926
door Johan Geers (GAST)
Beste Dezittere, het is wat me tot nu toe via Email en advertenties ter beschikking is gesteld en daar probeer je het beste van te maken en dan nog de prijzen verschillend van 80 Euro to wel 250 Euro voor een overdrive. En voor ik die van mij eronderuit haal wil ik toch wel eens zien wat het e.e.a. inhoud een spare overdrive is nooit weg. Verder heb ik op website van Triumph een hele uitgebreide beschrijving gevonden van de J overdrive en die gaf me ook veel inzicht hoe dat ding te demonteren en te monteren. Ik vind je moet niet aan iets beginnen voor dat je weet wat het e.e.a. inhoud een goed voorbereiding is het halve werk. Verder je praat over O ringen teflon ringen zijn er voor deze ringen standaart setjes in de handel of binnen de club, zo ja heb jij voor deze setjes nummers of moet per onderdeel bestellen?
Maar bedankt voor je reacties ik ben nu wat verder in het land van overdrives.
m.vr.gr.
johan Geers
Maar bedankt voor je reacties ik ben nu wat verder in het land van overdrives.
m.vr.gr.
johan Geers
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
26-05-2009 14:31 #91925
door Johan Geers (GAST)
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-FAMILY: Arial"><font size="2">Na een sloop overdrive van een 740 gedemonteerd te hebben om te zien hoe het e.e.a. in elkaar zit, heb ik het eindelijk aangedurfd om de overdrive onder mijn auto vandaan te halen. Deze gedemonteerd en van nieuwe O ringen en pakkingen voorzien. Toen kwam het punt om de overdrive te testen daar ik geen testbank heb, heb ik dit met lucht van 6 bar gedaan. 6 bar lucht aangesloten op de testaansluiting en met de solonoid geschakeld zo kon ik testen dat de lucht twee richtingen opging. De drive er weer onder gebouwd de motor laten draaien op ongeveer 1500 t/min in de vierde versnelling met overdrive ingeschakeld (had van te voren wel een manometer van 60 bar op het testpunt aangesloten) de druk was ongeveer 39 bar. Overdrive uitgeschakeld druk viel terug naar een paar bar. Ik heb alleen nog een kleine lekkage aan de uitgaande as maar de overdrive werkt naar behoren. Ik heb ook veel steun gehad aan een manual van de triumpf site (</font>
<font size="2">
www.buckeyetriumphs.org/technical/jod/JOD1/JOD1.htm
<font size="2">) Ik ben nu een beetje bekend in het land van overdrives.<o:p></o:p></font></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-FAMILY: Arial"><o:p><font size="2"> </font></o:p></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-FAMILY: Arial"><font size="2">Rest mij nog een vraag wat is nu de beste olie voor een M41 bak de olie die triumph voor de bak met J overdrive gebruikt volgens de website is 85W90 Volvo zegt weer 20W40.<o:p></o:p></font></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-FAMILY: Arial"><font size="2">Ik heb er nu 15W40 in zitten waar de bak het goed op doet. Wat is nu goed?<o:p></o:p></font></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-FAMILY: Arial"><o:p><font size="2"> </font></o:p></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-FAMILY: Arial"><font size="2">Johan Geers<o:p></o:p></font></span></p>