Geklungklungklung

• Jim Wasch (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-06-2009 20:13 #49661 door Jim Wasch (GAST)
Geklungklungklung is gemaakt door Jim Wasch (GAST)
<p>Ik zou wel willen weten of ik dat geluid vanuit mijn achteras weg krijg door een kleine reparatie. Zonder de as eraf te hoeven halen. Het komt namelijk voor als ik het gas los laat bij het langzaam rijden. Kan iemand mij vertellen of dat wel zelf te doen is?</p><p>Alvast bedankt groeten Jim </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Joan Tacx
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
19-06-2009 17:28 #92299 door Joan Tacx
Beantwoord door Joan Tacx in topic Geklungklungklung
Komt het echt uit de achteras, of misschien van de aandrijfas.

In de aandrijfas zitten een aantal kruiskoppelingen, deze kunnen versleten zijn.
Of de boutjes zijn los getrild van de aandrijfas naar de achteras.

• Jim Wasch (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-06-2009 19:12 #92298 door Jim Wasch (GAST)
Beantwoord door Jim Wasch (GAST) in topic Geklungklungklung
<p>Mijn vermoeden gaat wel uit naar de achteras, want ik heb de drie x-koppelingen vorig jaar nog vervangen plus de bouten en moeren. Ik heb onderlaatst nog gezien dat de bouten en moeren nog goed vast zaten dus dat zou het niet moeten zijn. Kan het zijn dat de lagers zo'n herrie maken,die zijn nog nooit vervangen namelijk.(misschien een rare vraag)</p><p>Bedankt voor je reactie.</p>

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-06-2009 08:17 #92297 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Geklungklungklung
<p>Mijn eerste indruk gaat ook naar de aandrijfas.</p><p>Is ook het ophangingsrubber vernieuwd?</p><p>Anders kon die het wel eens zijn.</p>

• Peter Kruiswijk (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
21-06-2009 21:32 #92296 door Peter Kruiswijk (GAST)
Beantwoord door Peter Kruiswijk (GAST) in topic Geklungklungklung
<p>hallo Jim,</p><p> </p><p>wat het meeste voorkomt zijn drie dingen.</p><p>bij gas geven, dus belasten van de aandrijving een continu zelfde geluid, tussenas lager(zit in het middelste rubberen steun lager)</p><p> </p><p>bij gas loslaten , rustig rijdend een klokkend geluid. dan is de lagering van de zonnewielen in het differentieelhuis versleten. in mijn Volvo monteurstijd (30 jaar ) dit wel een kleine , schrik niet, 1000 keer gedaan. het differentieelhuis moet uitgedraaid worden en opnieuw verbust worden. alle onderdelen kunnen weer gebruikt worden en is een klus van een halve dag.</p><p>Als de wagen op een brug staat en je pakt de aandrijfas en beweegt die rechts en links om zonder dat de wielen bewegen en je voelt veel speling dan moet de tandspeling pignon/kroonwiel opnieuw afgesteld worden. als dit al een lange tijd zo is dan moeten hoogst waarschijnlijk de pignonlagers vervangen worden en het pignon opnieuw afgesteld worden. zonder het speciaal gereedschap en de kennis lukt dat niet.</p><p>succes</p><p>peter</p><p> </p>

• Jim Wasch (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-06-2009 12:06 #92295 door Jim Wasch (GAST)
Beantwoord door Jim Wasch (GAST) in topic Geklungklungklung
<p>Hallo Lars, als je de draagarm silentblocks(4 Stuks) en panhard silentblocks bedoel dan is dat uitgesloten.Die had ik vervangen. Ook is het tussenas lager plus dat rubber vervangen,Peter. Dan rest er nog wat je in je reactie beschrijft. Dat zou bij mij wel langer duren dan een halve dag, want daar heb ik geen ervaring mee. Kan het uitdraaien en verbussen wel zonder speciaalgereedschap en kennis. Het klinkt "eenvoudig",maar in de praktijk is het altijd anders bij mij.Staat dat ergens beschreven in het Nederlands, in Haynes staat veel maar mijn technisch Engels is niet zo goed en ik weet niet of dat het er uberhaubt wel in staat. Is het mogelijk om die kennis met mij te delen. De speling wanneer ik de as draai tot de wielen mee gaan hoeveel mag dat zijn,op die van mij zit wel speling maar weet nog niet in cm hoeveel.Dat ga ik dan nog meten. </p><p>Bedankt voor jullie reactie.</p><p>Groeten Jim </p><p> </p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD