vijfbak in 544

Lees meer
27-07-2009 15:53 #49575 door Fred Peen
vijfbak in 544 is gemaakt door Fred Peen
<p>heeft iemand ervaring met het plaatsen van een vijfbak in een 544</p><p>en welke bak is daarvoor te gebruiken?</p><p>fred</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-07-2009 17:28 #92720 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic vijfbak in 544
De vraag is even wat jij precies verstaat onder een vijfbak.
a) een versnellingbak waarin je met de pook naar z'n 5 door kunt schakelen
b) een versnellingsmak met vier versnellingen en een overdrive (elektrisch geschakeld dus)

In principe kan het, maar het is even de vraag hoeveel aanpassingen je bereid bent om te doen. Volgens mij moet je mij een 544 sowieso aan de slag met het vergoten van de tunnel. Voor optie a wat meer dan optie b.

In geval van optie a) zoek je een M47 versnellingsbak en dan het liefst als dat betaalbaar lukt eentje toegepast in de 240 of 740 tot 1984 omdat deze nog een mechanische km-teller aansluiting heeft. Anders moet je daar ook nog iets voor verzinnen, maar ook dat kan! In elk geval moet je ook een aangepast koppelingshuis hebben met een B20 voorkant en een M47 achterkant. Deze bestaan ook origineel maar zijn bijna niet te vinden. Tinustechniek en Huke Basart leveren gelaste exemplaren.

In geval van optie b) kun je "gewoon" gaan voor een M41 bak. Dan kun je je huidige lange pook houden.

Over de standaard overdrive is genoeg op dit forum te vinden.
Wat inspiratie vind je verder o.a. op deze sites:
- PV 544 custom o.a. met M46 (=vierbak+overdrive uit 240)
- Tinustechniek - aandrijving : Een goed overzicht van de mogelijkheden
- Mijn weblog, oudevolvo.nl : Voorbeeld van een M47 bak
- Forum volvolvo.nl : Discussie over de M47 bak
- Forum turbobricks : Aanpassen koppelingshuis

Groeten Lars
(Die zelf van plan is om een M47 in een Amazon te bouwen)


Grrr, waarom werkt het invoegen van de links soms niet en maakt hij er "Javascript /6789q3717/" van. Gelukkig ging het bij het wijzigen en tussendoor opslaan wel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-07-2009 21:23 #92719 door Ben Flierman
Beantwoord door Ben Flierman in topic vijfbak in 544
<p>Fred en Lars,</p><p>Vanaf heden hebben we electrisch aangedreven km-teller units leverbaar, aangestuurd door een magneetsensor op de aandrijfas. De afwijking is electronisch bij te regelen, en dus 100% nauwkeurig in te stellen mbv gps. Een bak met km-telleraansluiting is vanaf heden dus niet meer noodzakelijk. Elke bak die je aan het blok vast kunt krijgen kunnen je gebruiken.</p><p>Ben, Tinustechniek</p>

tinustuning.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-07-2009 21:49 #92718 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic vijfbak in 544
Hoi Ben, goed om te horen dat ze er zijn!
M'n M47 zonder KM-teller aansluiting had ik vooruitlopend hierop al gekocht, dus noteer mij maar voor eentje!

Mijn redenatie als advies voor de anderen:
Beter nu een M47 zonder mechanische KM-teller aansluiting en zo'n apparaatje van Ben kopen dan een M47 met kilometertelleraansluiting. Hoewel ik de definitieve prijs van het apparaat van Ben nog niet weet, verwacht ik dat dat nu ongeveer even duur uit komt. Mocht de M47 stuk gaan, dan koop je dus gewoon nog een keer een betaalbare nieuwer type M47 en hoef je niet weer te zoeken naar de steeds schaarser (en duurder) wordende M47 met KM-teller aansluiting.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
12-08-2009 21:45 #92717 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic vijfbak in 544
Ik heb een M41 met de 'D' type overdrive in mijn katterug. De tunnel is uitgesneden en eentje van een sloop amazon ingelast. Zelfs de originele baksteun kan worden behouden. Dit is dus de simpelste oplossing met hetzelfde resultaat als een M47. Doorschakelen met een 'echte' 5de lijkt mij ook wel wat maar weinig zin om daarvoor nog eens alles uit te snijden, want daarvoor is de amazon tunnel ook te krap. Tevens zijn de geschikte bakken in goede staat schaars en dus duur. Het Km-unit zou hierin verandering kunnen brengen, maar 195 + btw (op de site van Huke Basart) is ook weer veel geld om te kunnen zien hoe snel je rijdt, tenzij Tinustechniek ze aan een beter prijs kan leveren natuurlijk, maar ook dan is er nog de extra van het koppelingshuis, en ik ben zeer gehecht aan de lange pook, ook dit is op te lossen maar is weer een extra.
Een goeie bak met overdrive is duur, maar met alle extra's komt een vijf bak minstens op dezelfde prijs.
Een vijfbak is ook iets meer werk als je de lange pook wil behouden.
De voordelen van de 5 bak: een overdrive is natuurlijk ook maar een extra stuk techniek dat stuk kan gaan, ten tweede kan je alle versnellingen met dezelfde pook bedienen.
De voordelen van de overdrive: minder extra's (telleraansluiting indien nodig, koppelinghuis, lange pook indien gewenst), iets eenvoudiger in te bouwen.
Ik heb het geluk gehad dat ik mijn M41 goedkoop heb kunnen aanschaffen, nu die er in zit lijken de voordelen van een tweede ombouw niet op te wegen tegen het extra werk en kosten.
Als je van nul begint hangt het er dus gewoon van af wat je eigenlijk wil doen aan werk en kosten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.