gerattel/ gerammel bij schakelen en optrekken

Lees meer
18-08-2009 21:02 #49529 door Tom Kleiberg
gerattel/ gerammel bij schakelen en optrekken is gemaakt door Tom Kleiberg
<p>beste mederijders,</p><p>sinds enige tijd rattelt/ rammelt er "een doos gereedschap" als ik optrek / schakel met mijn Volvo Amazon uit 69.
Als ik op een constante snelheid rij hoor ik dit niet.
Het lijkt of er ergens speling zit. Zijn dit de distributietandwielen, kruiskoppelingen van de aandrijfas ofzo ?</p><p>Het geluid komt van voren en is verder niet te horen als ik in z'n vrij gas geef. Er moet dus eerst iets belast worden.....</p><p>Alvast bedankt voor jullie meedenken.</p><p>gr Tom</p><p> </p><p> </p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sven Hakbijl (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-08-2009 22:15 #92951 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic gerattel/ gerammel bij schakelen en optrekken
Hallo Tom

Omdat je schrijft dat je het ratelenniet hoort bij losgekoppelde versnellingsbak en ook optreedt als je schakelt, zou ik, zo op afstand, denken aan de versnellingsbak. Je schrijft niet, dat het schakelen moeilijker gaat of hakerig, of dat er met schakelen meer herrie is of juist niet. Maar omdat je dat niet schrijft, lijken de synchromesh-ringen nog intact.
Op constante snelheid heb je geen ratelen. Dan lijken de lagers van de hoofdas in de bak nog in orde. Blijven nog over: een aanlopende schakelvork, maar die hoor je meestal niet, en eigenlijk alleen maar een lager van de secundaire as, dat kapot zou kunnen zijn.
Is het in alle versnellingen? Is het ook als je het koppelingspedaal n&eacute;t-aan indrukt, dus druk op het pedaal zonder dat de koppeling vrijkomt?

Groet, Sven

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-08-2009 18:25 #92950 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic gerattel/ gerammel bij schakelen en optrekken
<p>Als het geluid hoorbaar is in zijn vrij en verdwijnt bij koppeling intrappen kan het het toplager zijn, zit voorop de versnellingsbak as. Zit er voldoende olie in de bak ?</p><p>Kan toch ook een synchromesh ring zijn in de bak, of toch een versleten bak, hoeveel gelopen ?</p>

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-08-2009 09:40 #92949 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic gerattel/ gerammel bij schakelen en optrekken
<p>Ik denk toch dat je versnellingsbak de boosdoener is. Het lager vande secundsaire as zoals ook Sven al schrijft.</p><p> </p><p>Het kan natuurlijk een kruiskoppeling zijn, maar dan dreunt het door de auto en is bij een bepaalde snelheid het ergst.</p><p>Is je tussenlager (dat in rubber) wel heel? Wat misschien ook kan is dat er iets los zit in je koppeling, klinknagels ofzo?</p><p>Distributie kun je horen als het kunstof tandwiel is losgekomen van de stalen kern. Dan hoor je hem meestal met stationair toeren tegen het deksel klapperen en als je gas geeft "schrikt" hij door de middelpuntvliedende kracht recht, waardoor hij het deksel niet meer raakt.</p><p>Geluiden interpreteren blijft heel moeilijk op een forum, dus misschien kun je een technisch iemand van de club in je buurt bereid vinden eens even te luisteren?</p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-08-2009 11:15 #92948 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic gerattel/ gerammel bij schakelen en optrekken
je zou ook eens kunnen kijken of de ophanging vd versn.bak zelf nog wel OK
is, maw: is de gummi steun nr 663605 niet te ver doorgezakt zodat er
metaal-metaal contact is tussen de ijzeren steun nr 657163 (waarop dus de
gummi/silent bloc zit) en de brug/dwarsbalk nr 669925. En verder hangt de
uitlaatpijp zelf vast aan de bak dmv een ijzeren steun nr 672262, ook die
kan los hangen en bij momenten gerammel veroorzaken. In dat geval zou
lawaai eerder uit buurt van bak zelf moeten komen ipv van vooraan, maar
zoals Tom schrijft is ook plaats soms moelijk te lokaliseren. Hopelijk is
het zo iets, en moet bak niet uiteen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-08-2009 20:38 #92947 door Tom Kleiberg
Beantwoord door Tom Kleiberg in topic gerattel/ gerammel bij schakelen en optrekken
<p>Beste mederijders,</p><p>hartelijk dank voor julie reacties!</p><p>vandaag onder/in de auto gekropen en alles nagelopen.</p><p>Zeer waarschijnlijk blijkt de bron van het geluid de gasstangen te zijn geweest. Deze rammelden verschikkelijk. Na het smeren met kopervet en vervangen van de rubbers zijn die nu muisstil en hoor ik het geluid niet meer.</p><p>Hopelijk blijft het zo en heb ik jullie assistentie verder niet meer nodig.</p><p>Geniet allemaal van deze old-timer vriendelijke dagen.</p><p>Tom</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.