Overdrive van M41 versnellingsbak doet het niet

• Bart Prins
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
15-05-2024 20:13 - 15-05-2024 20:16 #1045158 door Bart Prins
Hallo,

Ik heb 4 jaar geleden, via dit forum, een gereviseerde versnellingsbak gekocht ( het was in Nieuw- Vennep of Hoofddorp ) bij de verkoop stond de bak op een testbank en alle versnellingen en de OD zijn mij gedemonstreerd , alles werkte prima. Nu 4 jaar later heb ik de bak pas ingebouwd ( je weet wel hoe dat gaat bij restauraties) en hij schakelt prima, maar de OD doet het niet. Het aansturen van de selonoid is goed, deze tikt ook, maar de bak gaat niet in de OD. Nu heb ik begrepen dat voor het goed functioneren van de OD het belangrijk is dat er goede en voldoende olie in de versnellingsbak en OD zit. Het kan zijn dat de bak toen hij bij mij op de plank lag wat olie gelekt heeft uit de uitgang van de snelheid kabel en de schakel pook. Daarom wilde ik de olie aftappen en nieuwe olie  in de versnellingsbak doen. Mijn vraag is : Is alleen het loshalen van de aftapplug op de versnellingsbak voldoende , of moet de OD apart afgetapt worden  ( en door welke pluggen ?), hetzelfde geld voor het vullen : alleen de vul/overloop plug op de versnellingsbak gebruiken, of is er op de OD ook een aparte vulplug. Ik hoop dat mijn OD daarna wel werkt. !!
Ik heb begrepen dat ik het beste minerale 20W50 olie kan nemen en dat er 1,6 ltr nodig is.

Alvast bedankt voor het meedenken,

met vr. groet Bart Prins
Laatst bewerkt 15-05-2024 20:16 door Bart Prins.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Eric Dezittere
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
16-05-2024 17:48 #1045163 door Eric Dezittere
Beantwoord door Eric Dezittere in topic Overdrive van M41 versnellingsbak doet het niet
Alles wat je zelf schrijft klopt. Olie in bak en in od is gemeenschappelijk. Dus; bovenste dop van bak uitdraaien, en olie bijvullen tot die juist overloopt. Als alles goed is met de od moet die nu wel inschakelen als je zeker bent de klik van de electroklep te horen. Zoniet! Dan heb je een probleem.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-05-2024 00:27 #1045172 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Overdrive van M41 versnellingsbak doet het niet
The HD30 Oil is recommended for M41 or M410 gearboxes with overdrive.
20W50 is de tweede keus.
www.skandix.de/en/spare-parts/accessorie...s%20with%20overdrive .

m.vr.gr.

Johan Geers

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD