trillingen na vervangen kruiskoppeling

• Theo Rutten
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
27-08-2009 22:14 #49516 door Theo Rutten
trillingen na vervangen kruiskoppeling is gemaakt door Theo Rutten
<p>Ik heb verleden week op mijn Amazon ('69) een kruiskoppeling vervangen die speling had, en ik had de cardanas gemerkt voor ik ze uiteen haalde, zodat ik hem op dezelfde manier terug kon ineensteken.</p><p>Maar nu trilt de wagen, het is niet gigantisch hard, maar toch zeer irritant... Ik kan er geen lijn intrekken wanneer hij het wel heeft en wanneer niet, het is precies of hij er de ene rit meer last van heeft dan de andere. Als hij er last van heeft dan is het zowel bij lage snelheden (20km/u) als bij hogere snelheden... en zowel bij optrekken als afremmen.</p><p>Voor het vervangen van de kruiskoppeling waren er echter geen trillingen. Dus ik neem aan dat het aan de as ligt. Ik heb nu wel gemerkt dat er in de spievertanding (waar de assen ineen schuiven) ook een speling zit, wat ik op zich ook raar vind... (hier kan toch niet veel slijtage op komen?)</p><p>Kan ik iets verkeerd gedaan hebben bij het plaatsen van de kruiskoppeling? Kan het bijvoorbeeld zijn dat het center van de kruiskoppeling niet in het center van de as ligt? Of heeft er iemand een idee waar het kan aan liggen?</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-08-2009 22:36 #93042 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic trillingen na vervangen kruiskoppeling
<p>Met een nieuw kruis wil het nog wel eens voorkomen dat het te strak zit en de boel niet goed kan bewegen. Afhankelijk van de plaats van het kruis gaat de as dan een beetje slingeren. Vooral de middelste geeft dit effect dan.</p><p>Remedie: de doppen waar de naaldlagers inzitten goed tegen de veerringen drukken dmv voorzichtig tikken tegen het kruis.</p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-08-2009 22:50 #93041 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic trillingen na vervangen kruiskoppeling
misschien waren de delen vd cardanas voor vervangen vd kruiskoppelingen
toch niet goed in mekaar gezet? Het is dus denkbaar dat in die situatie er
geen trillingen waren met versleten kruiskopp., en daarna wel trillingen met
nieuwe kruiskopp. Voor hoe beide delen precies in mekaar moeten geschoven
worden dmv de "spievertanding", kan je op forum eens kijken naar
"Aandrijfas" (24-03-2008) van Langenkamp, met reacties daarbij, en met
verwijzingen naar andere topics ivm cardanassen.

• Theo Rutten
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
01-09-2009 20:51 #93040 door Theo Rutten
Beantwoord door Theo Rutten in topic trillingen na vervangen kruiskoppeling
<p>Ik heb de raad van <em>Tom Steverink </em>gevolgd, waarvoor trouwens ook mijn dank, (het was inderdaad het middelste kruisje)</p><p>en het is al een pak beter, maar nog niet wat het zijn moet, het trillen is weg,</p><p>maar er is nog een geluid dat zich op bepaalde snelheden voordoet. (de as komt in resonantie)</p><p>Ik ga van het weekend eens proberen om de veerringen er eens uit te halen en de doppen van de naaldlagers nog een klein beetje verder te slagen, nu zijn er een paar veerringen waarvan 1 kant nog een beetje los zit ( precies of de dop scheef in de as zit) </p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD