Advies minilite's

• Ruben Schipper
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
22-10-2009 16:24 #49429 door Ruben Schipper
Advies minilite's is gemaakt door Ruben Schipper
<p>Hallo volvo fans,</p><p>In 1997 de amazon voorzien van een 135Pk Buttkereit blok en na 3000 km een vastgelopen klep daarna de auto stilgezet voor de deur en er eigenlijk niet meer naar omgekeken. Nu na 12 jaar stilstand van mijn Amazon besloten om hem weer op de weg te gaan zetten. Inmiddels de kop eraf gehaald en naar Duisburg gebracht voor reparatie onder garantie! </p><p>Michelins natuurlijk zo plat als een dubbeltje en konden weggegooid worden. Wielen waren na deze lange tijd gewoon nog met de hand rond te draaien wat weer een pluspunt is voor de sweedse degelijkheid. Hoofdkopp. cylinder vol met oxydatie en is reeds schoongemaakt en een revisie setje gehaald. Verder een hoop gedemonteerd voor straalwerk en spuitwerk om alles weer als nieuw te laten glimmen.</p><p>Verder vallen de technische mankementen mee voorzover ik rond en onder de auto heb kunnen kijken. </p><p>Nu wil ik natuurlijk andere velgen met brede banden daar ik de amazon ook reeds voorzien had samen met het nieuwe blok van lagere progressieve veren en koni Classic rondom. Volgende stap voor de stuurinrichting is het voorzien van een complete set PU bussen.</p><p>Stalen velgen ook gezien de huidige prijzen vallen tegen dus opteer ik meer voor een set minilites in 6J met de juiste ET waarde.</p><p>Inmiddels het forum van onder tot boven doorgespit en alles opgenomen kwa banden en velgen info.</p><p>Daar komen dus drie opties uit: </p><p>Minilite 5.5 J met Vredestein Classic 185/70/15
Minilite 6J met Michelin Energy 195/65/15
Minilite 6J met Michelin Energy 205/60/15 (die dichter bij de originele bandomtrek komt)</p><p>Nu komt de vraag kan ik met 205/60/15 Michelins uit de voeten zonder aanloop problemen te ondervinden.
Ik ben van plan om in de toekomst Rally's te gaan rijden.</p><p>Met vriendelijke groet,</p><p>Ruben Schipper</p><p> </p><p> </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter Grapendaal (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-10-2009 12:27 #93458 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Advies minilite's
Ik zou het op 195 houden. Verschil in breedte met de 205 valt nauwelijks op maar je spaart wel je stuurhuis. Gaat behoorlijk zwaar sturen met 205 en je hebt kans op aanlopen. Niet alle ama's lopen aan maar sommige wel. En ik zou absoluut niet voor de Mich. energy gaan als je voor het stevigere rally werk gaat. Slechte grip en erg veel afrolgeluid is mijn ervaring. Hoewel dat afrol lawaai wordt toch wel overstemt door de rest van de Ama geluiden!

• Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-10-2009 20:00 #93457 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic Advies minilite's
<p>Toevallig sta ik op het punt om 4 nieuwe banden te kopen en ik heb mijn oog laten vallen</p><p>op michelin banden energy saver 195-65-15 , maar volgens peter is dit niet zo'n goede band welke moet ik dan kiezen???</p><p>Of heeft iemand ervaring met deze band onder een amazon??</p>

• Rudolf Kleyn
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-10-2009 01:11 #93456 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic Advies minilite's
Michelin Energy Saver is de opvolger van de Energy, met een duidelijk ander profiel, met brede groeven. Ik heb met beide typen in dagelijks gebruik onder Amazon met 5.5 minilites goede ervaringen. Met overwegend snelwegverkeer haal ik er ruim 80.000 km mee. Vind ze niet overdreven lawaaiig en in dagelijks gebruik heb ik geen gebrek aan grip, maar het zijn inderdaad geen sportbanden, voor rallies kunnen je prioriteiten anders liggen. Hoewel ik IPD stabilisatorstangen voor (28mm) heb en PU bussen in de wielophanging, voorwielen 1 graad negatief uitgelijnd, is een Amazon geen kart. De grenzen van een standaard-amazon liggen waarschijnlijk ver binnen het bereik van deze banden. Ik vind dat mijn amazon met de Michelins strak stuurt, rijdt en remt bij elk weertype. Op advies van de bandenboer heb ik H(r) banden: 195-65 15 H 91. Deze zijn wat stugger, hebben een voor de meeste Amazons wat overdreven snelheidsbereik (210 km) en zijn iets duurde, maar dat vind ik bij deze levensduur ondergeschikt. Breder dan 195 zou ik niet gaan vanwege krachten op stuurhuis, draagarmen en fuseekogels. Is ook niet nodig, gezien het relatief lage gewicht van een Amazon (ruim 1000 kilo) en lijkt me vragen om schuivers/aquaplaning op nat wegdek.

• Siang Phoa
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-10-2009 00:01 #93455 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic Advies minilite's
<p>onder mijn Amazon heb ik nog gewoon 165-15 xzx Michelin en dat bevalt prima met 5 inch velgen. Op mijn 940 rij ik met 195-65-15 Michelin energy en aangezien mijn rijstijl in elke oto dezelfde is, durf ik te stellen dat ik deze appel met peer kan vergelijken. Voor dagelijks gebruik - en daarvalt ook het normale rally werk onder - is de Energy imho een prima band. I<em>s</em> redelijk stil<em>,</em> gaat vrij lang mee, ik kan niet beoordelen hoe ze zijn ten opzichte van andere banden onder circuit omstandigheden, maar die zijn voor het straatgebruik niet aan de orde.</p><p>Op de 940 rij ik evenwel in het koude seizoen op winterbanden, michelin Alpin, omdat de Energys minder grip hebben op sneeuw dan de xzx.</p>

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.

• Jaap Gerkes
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
26-10-2009 14:24 #93454 door Jaap Gerkes
Beantwoord door Jaap Gerkes in topic Advies minilite's
Ik heb goede ervaringen met 5.5 inch velgen en Vredestein Sprint Classic. Goede wegligging en nog altijd redelijk "licht" sturend. Als je (historische) rallies wilt rijden en je bent van plan ooit een rit te gaan rijden waarvoor je een FIVA Indentity Card nodig hebt (bijvoorbeeld de Tulpenrallye), dan mag je niet breder dan deze combinatie (zie topic hierover, of zoek even op "FIVA" op dit forum). Ritten vroeg en en laat in het seizoen rijdt ik op winterbanden Vredestein Snow+ in 165/15. Juist de zwaardere rallies (Horneland rally, Coppa d&acute;Europa) heb ik gereden met die banden op 4.5 inch velgen .

• Jaap Gerkes
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
26-10-2009 15:27 #93453 door Jaap Gerkes
Beantwoord door Jaap Gerkes in topic Advies minilite's
Ik zie net dat mijn eerdere reactie niet echt duidelijk was: de Sprint Classic rijdt ik in de genoemde maat 185/70/15. De smalle winterbanden bevallen me tijdens rallies goed, op normale nederlandse (snel)wegen bevallen ze gek genoeg een stuk minder, zeker bij hogere temperaturen en regen. Deze banden presteren beter als de wegen slechter worden, zoals bv in de Ardennen.

• Ruben Schipper
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
04-11-2009 16:46 #93452 door Ruben Schipper
Beantwoord door Ruben Schipper in topic Advies minilite's
<p>Mag ik jullie vriendelijk bedanken voor het advies m.b.t. de bandenkeus.</p><p>Daar ik eerst van plan was om de auto weer op wielen te zetten om hem te verplaatsen naar een verwarmde garage waren wielen en banden mijn eerste prioriteit. Nu inmiddels een ruime straalkast aangeschaft en meteen aan de slag gegaan om de wielophanging buiten te demonteren om deze te stralen, verzinken en nieuwe PU bussen monteren. </p><p>Hierna zijn de wielen en banden aan de beurt zodat ik hem kan gaan verplaatsen naar warmere oorden om daar de motor en aandrijflijn te demonteren en de amazon kan voorzien van een overdrive. Nieuwe motor heeft hier en daar lichte roestvlekjes dus wil ik hem nog even voorzien van een mooie nieuwe volvorode laag. Verder heb ik nog twee nieuwe voorschermen die helaas al voorzien waren van carroseriekit die ik nu verwijderd heb om de schermen te laten verzinken.</p><p>Heeft iemand hier al ervaring mee?</p><p>Tot slot: bandenkeus is gevallen op de maat 195/65/15 alleen het merk is nog niet zeker. Willen we uiteindelijk ook aan "FIVA" card rallys mee gaan doen worden ze natuurlijk vervangen door de Vredestein Sprint Classic.</p><p> </p><p> </p><p> </p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD