Fluittoon en brommend geluid achteras

Lees meer
23-10-2009 11:45 #49426 door Lars Rengersen
Fluittoon en brommend geluid achteras is gemaakt door Lars Rengersen
Gisterochtend reed ik met mijn Amazon in de regen en hoorde ik een fluitend geluid dat afhankelijk was van de snelheid. Het was harder bij het gas geven om goed op snelheid te blijven. Gaf ik iets minder gas, meer constante, bijna afnemende snelheid, dan was het geluid bijna weg.

Het leek even op het geluid van een slippende v-snaar, maar het was veel minder schel. Ook leek het meer achteruit te komen.
De kruiskoppelingen zijn minder dan een half jaar geleden allemaal vervangen.
Omdat het in een bocht erger werd (alsof je over ge geribbelde streep rijdt), dacht ik aan de achteraslagers.

Toen ik 's middags terugreed was het geluid echter weer helemaal weg, zelfs in bochten.

Zou de regen er iets mee te maken hebben gehad?

Wel zit er al een tijdje redelijk wat speling in de achteras. Als je optrekt hoor je een kleine kloink (en dit zijn niet de reactiestangen). Gelukkig heb ik nog een andere achteras liggen. Die ga ik er dus maar even opzetten.

Zijn er nog suggesties op mijn diagnose van de versleten achterwiellagers?
En wat ik me nog afvraag, wat heeft regen ermee te maken?
En hoe lang kun je doorrijden met een lawaaige achteras (los van dat het storend is) mocht het weer terugkomen?

Alvast bedankt voor de reacties,
Groeten Lars

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-10-2009 10:34 #93470 door Edwin Jongejan
Beantwoord door Edwin Jongejan in topic Fluittoon en brommend geluid achteras
Tussenlager (of tunnellager) kan ook de oorzaak zijn...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marc van der Marek (GAST)
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
24-10-2009 19:04 #93469 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Fluittoon en brommend geluid achteras
<p>Dat knorren ken ik, mijn achteras doet dat rechtuit iets en in de bocht naar rechts veel meer, naar links houdt het op. Ik denk dat het iets in de achteras of de aandrijfas is, en kan er prima mee leven. De achterwiellagers laten niks horen, da's meer een schurend geluid.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-10-2009 09:08 #93468 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Fluittoon en brommend geluid achteras
Bedankt voor jullie reacties. Vreemd genoeg zijn alle bijgeluiden nu bijna 500km weer helemaal weg (ook tijdens regen).
Toch zal ik nog even het tussenlager controleren en de auto achter even opkrikken en luisteren of de achterwiellagers schuren (en al dan niet speling hebben).
Waarschijnlijk ga ik uit voorzorg die toch gewoon links en rechts even vervangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.