type aanduidingen
- Bezoeker
-
01-02-2010 20:59 #49246
door
type aanduidingen is gemaakt door
Vaak zie ik een type aanduiding aan de zijkant op het voorspatbord staan.121 e.d.Maar op een Combi staat ook vaak 121 of 121 S en dit terwijl ik overal zie dat het om een b.v. 221 gaat.Welke aanduiding hoort er nu op te staan?Hetzelfde geldt voor de aanduiding op de gril, soms staat er B18 en een rond Volvo logo op, soms niets.Hoe 'hoort' het?Nog wel een site gevonden waar een hoop info staat:http://www.volvoamazonpictures.se/typeinformation/typeinformation.htmlOp dit moment ben ik bezig met een Combi uit 67, volledig gerestaureerd. maar ik mis dan ook een beetje het patina....Maar ik vind dan wel dat alles moet kloppen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Siang Phoa
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
01-02-2010 22:58 #94462
door Siang Phoa
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
Beantwoord door Siang Phoa in topic type aanduidingen
<p>Hoe hoort het? Dat heb ik getracht te beschrijven en illustreren bij de modelbeschrijving Amazon, links in het keuzemenu, -> modellen -> Amazon.</p><p>Er zit nauwelijks logica achter het gebruik van de spatbordschildjes. De coach (2-deurs) heette 121 (tot 1965), daarna 130, maar bleef de schildjes 121 dragen. De sedan (4-deurs) heeft altijd 122 geheten, al dan niet met de toevoeging "S" , voor de versie met SU carburateurs. De 220 heeft in Europa altijd de schildjes 122 gedragen, slechts in een enkele markt zijn er dacht ik schildjes 220 of 221 gevoerd.</p><p>Hoe hoort het? Dat hangt ook af van de markt waarvoor een bepaalde auto in een bepaald bouwjaar bestemd was. En auto's die gebouwd zijn rond de zomervakantie (wisseling van bouwjaren) kunnen kenmerken hebben van het vorige jaar zowel als van het volgende jaar.</p><p>Hopelijk ben ik duidelijk genoeg met dit antwoord, of wellicht niet.</p>
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
- Rudolf Kleyn
- Platinum lid
-
Minder
Meer
02-02-2010 14:27 #94461
door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic type aanduidingen
<p>Bovenstaand is wat kort door de bocht:</p><p>De amazon kende de volgende types:</p><p>P1200: Oer-amazon (1956-1961 met B16 (A of
motor, met één of twee carburateurs, uitsluitend vierdeurs). Op voorscherm goudkleurig opschrift Volvo 121/122S.</p><p>Alleen in Zweden: Amazon of Amazon S op het voorspatbord.</p><p> </p><p>P120 (1962-1967), vierdeurs, B18 motor, aanduiding op de auto met één carburateur 121 (B18A) , met twee carburateurs 122 S (B18D). (volgens chassisnummer een 121 of 122, gvolgd door inmformatie over productielocatie, versnellingsbak, links- of rechts stuur, versnellingsbak en/of bijzondere uitvoeringskenmerken).</p><p>P130,(1962-1967) tweedeurs, B18 of B20 (A of
motor (vanaf 1968). Met één carburateur formeel (chassisnummer) een 131 Op de auto de aanduiding 121 (één carbuarateur) of 122 S, (twee carburateurs) (officeel een 132). En ook nog: 123 GT (B18B of B20B motor, volgens chassisnummer een 133).</p><p>P220 (1962-1969): stationcar, 221 één carburateur, op de auto een 121 en inderdaad met twee carburateurs een 222 en op de auto aanduiding 122 S. Chassisnummer begint met 221 of 222.</p><p>Lokaal zijn natuurlijk afwijkingen mogelijk.</p><p> </p><p>Type-aanduding voor alle modellen tot 1964 in de vorm van goudkleurig cursief opschrift (Volvo 121/122S). Vanaf 1964 de bekende 'wapenschildjes'.</p><p>Op de oude grill (donker raster, aluminium balk) en op de kofferbak vanaf 1961 tot 1964 goudkleurig met rood opschrift B18.</p><p>Van 1964 tot 1968 (aluminium grill) het Volvo logo.</p><p>Vanaf 1968: B20 logo (zoals ook op 140 gebruikt).</p><p>Met wisseling van modeljaren en per productielocatie is wat variatie mogelijk. Maar de meeste varianten zijn toch vooral naar de smaak van de eigenaren aangebracht die niet op een logootje meer of minder keken.</p><p> </p><p> </p>

- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
02-02-2010 14:53 #94460
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic type aanduidingen
<p>Nog even een toevoeging voor de aardigheid .De eerste 1399 combis zijn afgeleverd met het plaatje volvo 221op de voorschermen.(alle met 1 carb) Dit is dus een vrij uniek.plaatje .</p><p>Het plaatje b18 op de grille is origineel nooit gecombineerd met het ronde plaatje op grille.Dit plaatje b18 zat dan in kleinere vorm ook op de achterklep (behalve bij een combi)</p><p>Het plaatje b18 op de grille hoort alleen op het 2 e type grille.</p><p>Het ronde plaatje met volvo logo kan alleen voorkomen op het 3 e 4 e type grille</p><p>Het plaatje b20 op de grille kan alleen voorkomen op het 4 e type grille.</p><p>Uitsluitend bij het 4 e type grille horen zilverkleurige letters volvo op de motorkap.Daarvoor goudkleurige letters op de motorkap.</p><p>Wat rudolf zegt is niet geheel juist : een b18 d motor met uiteraard 2 carbs heeft een 2 in het typenummer en een b18 b motor heeft een 3 in het chassisnummer.Deze werden naar de usa geleverd.Als er dus 133 in het typenummer staat hoeft lang niet altijd sprake te zijn van een 123 gt ,maar kan het ook een amazon met b18 b motor betreffen zonder dat het een 123 gt is.Een b20 gt is geen 123 gt.De b20 gt heeft alleen een plaatje gt achterop en niet 123 gt.Op de voorschermen van de b20 gt staat 122s.Een b20 gt mist ook enige accessoires in vergelijking met de 123 gt.,zoals bv de spiegels en de overdrive.</p>
- Rudolf Kleyn
- Platinum lid
-
Minder
Meer
02-02-2010 23:04 #94459
door Rudolf Kleyn
Niek, je vergeet nog wat. De in Zuid-Afrika geassembleerde 132 S had standaard de B18B motor, maar niet de aanduiding 133 in het chassisummer en de in Canada geproduceerde Amazons droegen op de kofferklep het opschrift Volvo Canadian onder die naam werden ze daar ook verkocht.denk ook nog aan de Noord-Amerikaanse ventieldopjes...
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-02-2010 10:25 #94458
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic type aanduidingen
<p>Wat ik me afvraag, als een amazon en dan kan dit een sedan of een combi zijn die voorzien is van het juiste type plaatje dit de prijs van de auto bepalen. Ik vindt het persoonlijk wel erg ver gaan als je zo op zoek bent naar een amazon. Maar dat is mijn mening hoor. Ik denk dat als je bij een volvo oldtimer garage bedrijf komt en zegt, dit hoort niet en dat moet zo etc etc dat ze je de showroom uitkijken. ( van de 10 amazon bezitters vinden het een pracht dat ze een model volvo rijden die gewoon nieuw niet meer te koop is en zich daardoor scheiden van de rest van de moderen auto bezitters.</p><p>Mij maakt het niet uit of de auto nu wel of niet het juiste schildje of typeplaatje heeft, het gaat erom dat ik een technisch goede auto heb die er ook leuk uitziet. </p><p> </p><p>Ik heb nu een 245 uit 1982 ex usa waar een stoot plaatwerk bij zat van een polar van 1994. Deze heeft op de schermen een knipperlicht en de mijne origineel niet. En geloof me als mijn scherm vervangen moet worden komt er mooi het scherm van een polar op. en als de 245 weer een keer weg gaat en men loopt te mekkeren over het niet originele zijscherm en het interieur van een polar en dat soort dingen, prima even goeie vrienden maar dan ben ik gauw klaar.</p><p> </p>
- Rudolf Kleyn
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-02-2010 14:50 #94457
door Rudolf Kleyn
<p>Originaliteit en eventuele aanpassingen zijn een eeuwigdurend onderwerp van discussie, maar als het er op aankomt wel degelijk van invloed op de waarde, zeker nu 'ongeschonden' Amazons zeldzaam worden.</p><p>Een mooie en technisch goede auto met verkeerde typeplaatjes is niet ineens niks waard, maar als je het achteraf wil afmaken met de juiste aanduidingen, kunnen die details alsnog in de papieren lopen. Een goede garagehouder stelt kennis van zaken bij een klant juist op prijs, is mijn ervaring. Uiteindelijk is ook voor hem de originele staat medebepalend voor de vraagprijs. Dat geldt ook voor de aanwezigheid van bijvoorbeeld onderhoudshistorie, aantoonbare kilometerstand en vorige eigenaren. </p><p>Andersom kan een in elkaar gescharrelde auto met onderdelen van een ratjetoe van bouwjaren zonder documentatie en een mogelijk dubieuze herkomst (check altijd chassisnummer en bouwjaar!), nooit duur zijn. Daar ben ik dan weer gauw mee klaar.</p><p> </p>
- Bezoeker
-
04-02-2010 15:12 #94456
door
Beantwoord door in topic type aanduidingen
Ja wat is origineel...Belangrijk is dat de auto betrouwbaar is en technisch goed.Echter als je kijkt naar auto's die aangeboden worden als volledig origineel gerestaureerd, mag je verwachten dat het hele verhaal klopt.@ Rene, jouw auto is nu ook voorzien van 'nieuwe bumpers en enkel ander originele afwerking en de prijs is haast verdubbelt.Het maakt dus ter degen uit om even wat verder te gaan bij restauratie. Verder heet de auto nu Combi Sport.......De 1 gebruikt de auto als een gebruiksvoorwerp, de ander gaat voor het originele.Ik zit er een beetje tussen in. Want gasrijden en een overdrive vind ik wel gemakkelijk, maar niet origineel.Verder zijn kleine details wel belangrijk en hoeven de kop niet te kosten.Het zelfde geld voor radio's, ik heb liever een oude radio en een 'echte' ergens verborgen uit het zicht.Of helemaal geen radio.Verder zijn er de papieren.Zoals Rudolf al aangaf zijn die soms ook mede bepalend voor de prijs.Onderhoud historie, aankoopnota e.d. altijd leuk.Maar zonder loopt de auto vaak evengoed......Maar duidelijk is dat een combi dus gewoon 121 of 122 op de flank kan hebben....Staat er 221 op dan is het dus een vroeg exemplaar.....