wie kan mij helpen met de vraag over mijn achteras??

• Ronald Sluijter (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
18-02-2010 22:14 #49216 door Ronald Sluijter (GAST)
wie kan mij helpen met de vraag over mijn achteras?? is gemaakt door Ronald Sluijter (GAST)
<p>ik heb een volvo amazon uit 69.</p><p>nu heb ik een oude achter as die ik helemaal wil reviseren en netjes maken.</p><p>ook zou ik graag een lsd of sperr differentieel willen zoals veel volvo gekken.</p><p>de oude achteras is een normale 4,10.1</p><p>nu heb ik een amazon uit zwitserland gehaalt en nu is de vraag wat zit daar voor as onder.</p><p>kun je aan de hand van het nummer plaatje op de as zien wat er inzit?</p><p>of moet ik hem dan open maken met de hoop dat daar een lsd of sperr zit.</p><p>hoop dat jullie me op het juiste pad kunnen zetten.</p><p>dit zijn de gegeven van het plaatje:</p><p>255490</p><p>155079</p><p>groet ronald</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-02-2010 14:45 #94638 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic wie kan mij helpen met de vraag over mijn achteras??
<p>Ik heb nog een sedan as liggen, zonder speling de verhouding is 4.1:1 of er sper op zit weet ik niet. Zijn de amazon's wel geleverd met sper diff??</p><p> </p><p>Gr Rene reneminnebo@live.nl </p>

• Ronald Sluijter (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
20-02-2010 00:33 #94637 door Ronald Sluijter (GAST)
Beantwoord door Ronald Sluijter (GAST) in topic wie kan mij helpen met de vraag over mijn achteras??
<p>ik weet dat de 123 gt standaard waren met sperr of lsd.</p><p>en voor de andere amazon rijders was het een optie die van af de fabriek erbij kon worden genomen.</p><p>en de mijne is vanaf de fabriek naar zwitserland gegaan dus met een beetje geluk.</p><p>maar u weet ik niet hoe ik er achte kan komen.</p><p> </p>

• jo jo (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
20-02-2010 03:06 #94636 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic wie kan mij helpen met de vraag over mijn achteras??
<p>Verschil sper of gewoon diff is redelijk makkelijk te zien , versnellingsbak in z'n vrij ,differentieel op kikken zo dat beide wielen vrij hangen , draai aan een van de wielen , bij sper draait het andere wiel dezelfde kant op als dat je draait , bij normaal diff draait wiel tegengesteld. </p><p>Als je 1 wiel op krikt is bij normaal diff het vrije wiel wel rond te draaien en bij sper niet.</p><p>Geen idee van lsd ,(herman brood wel maar die ging er van vliegen)</p>

• jo jo (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
20-02-2010 03:18 #94635 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic wie kan mij helpen met de vraag over mijn achteras??

• Sven Hakbijl (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-02-2010 00:18 #94634 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic wie kan mij helpen met de vraag over mijn achteras??
Een LSD=Limited Slip Differential zul je op bijna elke sperdifferentieel voor weggebruik vinden. De slip is ingebouwd om bij een bocht het verschil (differentieel) in afgelegde weg van binnen- en buitenwiel te compenseren. Doe je zoiets niet, dan breekt vroeg of laat de acheras vanwege de opgebouwde spanningen als gevolg van torsie (verdraaiing) door het verschil in binnen- en buitenwiel.
Er zijn ook ander manieren om de acheras te 'sperren' en toch dit verschil op te heffen, maar die zijn bij de Amazons nooit gebruikt.
En omdat de LSD bij de test zoals JoJo die beschrijft geen rol speelt, kun je ook een sper met LSD op die manier herkennen als sperdifferentieel.Om het slippen van de koppelingsplaatjes in de LSD te testen zal best een methode bestaan, maar daar zul je wat duur professioneel gerei voor nodig hebben, denk ik. Zal best in een manual van Volvo beschreven staan.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD