kloink bij gasgeven 145
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
15-08-2010 13:34 #48852
door 05703-dummy
Groet, Hans
kloink bij gasgeven 145 is gemaakt door 05703-dummy
<p>als ik stapvoets rij en opeens gas geef hoor ik een "kloink", voor m'n gevoel aan de achterzijde.</p><p>ik dacht eerst aan de remmen, maar het gebeurd ook als hij al kloink gedaan heeft en ik de auto zonder te remmen laat uitrijden en opnieuw een dot gas geef. </p><p>als ik de auto in z'n 1 zet (motor uit) en 'm op en neer duw hoor ik geen rare geluiden.</p><p>ogenschijnlijk zie ik niks los zitten.</p><p>voor de rest met rijden ook geen geluiden anders dan anders.</p><p> </p><p>komt iemand dit bekend voor? en heeft iemand tips waar ik moet beginnen met zoeken?</p><p> </p><p>alvast bedankt voor de reacties, groet, Hans.</p>
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arco Ruighaver (GAST)
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
15-08-2010 13:45 #96208
door Arco Ruighaver (GAST)
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic kloink bij gasgeven 145
<p>Wellicht speling op het differentieel, of een vastzittende kruiskoppeling die "slaat"?</p>
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
15-08-2010 16:16 #96207
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic kloink bij gasgeven 145
Zijn alle rubbers vervangen van de achterophanging, dan is idd waarschijnlijk je diff die dit kloink geluid veroorzaakt. Als het wat kouder wordt zoals bijv in de winter is het mogelijk dat de kloink in het begin weg is maar naarmate de diff warmer begint te worden en dus ook de diff olie zal de kloink zich weer laten horen. Dit had mijn combi ook en zo ben ik erachter gekomen dat mijn dif totaal versleten was ondanks dat het olie niveau goed was. Probeer is met de hand je cardanas te draaien, als je deze iets kan draaien dan zit er ruimte tussen de tandwielen in de diff.
15-08-2010 17:06 #96206
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic kloink bij gasgeven 145
<p>Ik zou toch mijn geld zetten op een versleten kruiskoppeling hoor. </p><p>Dat komt véél vaker voor dan een versleten dif. Bovendien: ruimte hebben ze allemaal wel een beetje.</p>
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
15-08-2010 22:56 #96205
door René Minnebo (GAST)
Bij mij was het geen versleten kruiskopp anders was ie daar op afgekeurd nl. Maar het kan idd de kruiskop zijn. Versleten diff's zijn er wel degelijk en zeker als men een olie lekkage heeft gehad, wordt een diff niet beter van.
- 13047-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-08-2010 21:55 #96204
door 13047-dummy
Beantwoord door 13047-dummy in topic kloink bij gasgeven 145
het zou ook je reactiearm kunnen zijn. Bij mij was dat tenminste wel het geval.
Is er overigens iemand die ervaring heeft met het vervangen van de rubbers in de reactiearm? Het schijnt nogal een lastige klus te zijn.
Met vriendelijke groet,
Camiel
Is er overigens iemand die ervaring heeft met het vervangen van de rubbers in de reactiearm? Het schijnt nogal een lastige klus te zijn.
Met vriendelijke groet,
Camiel
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
16-08-2010 23:18 #96203
door René Minnebo (GAST)
<p>Bij een 245 valt het wel mee, het enige wat je nodig hebt is een boormachine om het rubber uit te boren, een zagenblaadje om de bus door te zagen en een beetje vet en een flinke bankschroef om de rubber d'r in te persen.</p><p> </p><p>Of het ook zo bij een 145 kan weet ik niet. Ik was met 2 uur klaar.</p>
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
17-08-2010 09:45 #96202
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic kloink bij gasgeven 145
<p>bedankt alvast voor de reacties. tis me nu een beetje te nat buiten om er serieus naar te kijken. het blijft moeilijk om hier geluiden te omschrijven, maar het lijkt eigenlijk meer op een "kleng" dan op een "kloink".
</p><p>ik ga 't ongetwijfeld vinden en hou jllie op de hoogte wat 't was.</p>
Groet, Hans
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
18-08-2010 09:00 #96201
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic kloink bij gasgeven 145
<p>Ik gok ook op de kruiskoppelingen, mijn 144 automaat heeft drie van die lossige, waardoor de aandrijfas lekker met een vaartje in het diff "klengt". Die bij de APK helemaal niet opgemerkt zijn, APK zegt niks met deze ouwe bakken, ze weten niet half waar en hoe ze moeten kijken. Aandrijfas weerszijden beetpakken en proberen uit te wringen, dan voel je de speling.</p><p>De reactiestangen vd 140 zijn voorzien van massief rubber bussen (diabolo's), gaan niet zo snel kapot als de 240 'luxe' geveerde versie.</p>
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
18-10-2010 22:00 #97020
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic kloink bij gasgeven 145
al vanaf half augustus een kloink-geluid... later ook gekraak... en toen ik terugreed van het jubileumfeest in Lelystad steeds meer trillingen, gebrom, etc. toch nog maar eens onder de 145 gaan ligen en gevoeld of er speling op één van de kruiskoppelingen zat; en jawel, de voorste was de boosdoener. op het laatst geen kloink meer omdat kruisje in 1 richting finaal vast zat; hierdoor dus ook de onbalans.
kortom, met een niewue kruiskoppeling is 't weer opgelost; rijdt een stuk rustiger, en ook de trillingen die ik vreemd genoeg alleen in z'n 3 had met lekker doortrekken (ik was al bang voor m'n bak) zijn verdwenen! :lol:
in eerste instantie kon ik het geluid niet goed thuisbrengen, tot ik me realiseerde dat de aandrijfassen hol zijn en hierdoor bepaalde geluiden aardig kunnen versterken.
nogmaals bedankt voor de tips; en wat zijn het toch heerlijke auto's, die (meestal) niet zo maar opeens kapot gaan, maar (vaak) al maanden van te voren aangeven dat "er wat aan zit te komen". :oops:
kortom, met een niewue kruiskoppeling is 't weer opgelost; rijdt een stuk rustiger, en ook de trillingen die ik vreemd genoeg alleen in z'n 3 had met lekker doortrekken (ik was al bang voor m'n bak) zijn verdwenen! :lol:
in eerste instantie kon ik het geluid niet goed thuisbrengen, tot ik me realiseerde dat de aandrijfassen hol zijn en hierdoor bepaalde geluiden aardig kunnen versterken.
nogmaals bedankt voor de tips; en wat zijn het toch heerlijke auto's, die (meestal) niet zo maar opeens kapot gaan, maar (vaak) al maanden van te voren aangeven dat "er wat aan zit te komen". :oops:
Groet, Hans