Automaat spoelen

Lees meer
09-10-2023 17:23 #204939 door 16949-dummy
Automaat spoelen is gemaakt door 16949-dummy
Hallo, wie heeft er ervaring met het spoelen (flushen) van de automaat?
Ik ben in het bezit van een 164 automaat (1970). Deze schakelt op zich wel, geen probleem, maar alles is wat 'hokkerig'.Van 1 naar 2 gaat zeer redelijk, van 2 naar 3 moet ik soms het gas terug nemen om 'm over te laten schakelen (snelheid tussen 60 en 70 km/uur). Doe ik dat niet, dan blijft de bak in z'n 2 draaien tot wel 80-90 km/uur en dat terwijl ik gewoon rustig optrek, dus het gaspedaal niet door de vloer probeer te trappen....
Ergo: het gaat allemaal wel, maar wel wat stroef. Ok als de motor warm is en je moet dan even in z'n achteruit, dan geeft dat wel een klepje. Geen idee of het zo hoort.
Nu hoor ik dat je de automaat kunt flushen en reinigen. Een soort van nier spoelen... Helaas lees ik nergens of het dan zoveel beter wordt en dat vind ik wel jammer. Het kost toch al gauw over de 300 euro, dus dan verwacht ik ook wel wat.
Dus als er iemand ervaring heeft, positief of negatief, dan hoor ik het graag!
Groet, Harry

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-10-2023 19:59 - 09-10-2023 20:53 #204944 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Automaat spoelen
Wat ik adviseer is eerst het niveau van de automaatolie checken, dat doe je door de motor te starten en de pook in P, dan de peilstok aflezen. Ook de kleur van de automaatolie moet mooi helder rood zijn en mag niet stinken.
Is deze mooi rood en op niveau heeft flushen geen zin. Het flushen kun je gemakkelijk zelf doen, mocht het nodig zijn. Omdat er in de converter veel automaatolie zit kun je niet alle olie uit het carter aftappen. Dit moet met de motor draaiend eruit gepompt worden. Koppel eerst een van de leidingen af en laat deze in een emmer met liter maatverdeling lopen, voeg exact de zelfde hoeveelheid toe via de vulopening waar de peilstok in zit. Hier kun je het beste een koperen leiding gebruiken ca 15 cm lang, die er qua diameter net in past. Verbindt een stuk tuinslang aan van een meter en je kunt een trechter met zeef gebruiken om ATF F er in tye laten lopen (GEEN andere olie of ATF met Dextran gebruiken). Succes

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-10-2023 11:06 #204951 door 16949-dummy
Beantwoord door 16949-dummy in topic Automaat spoelen
Hallo Ed, bedankt voor je reactie. Uiteraard heb ik het peil en de olie gecheckt. Daar mankeert niet veel aan, peil is goed, kleur lijkt me ook mooi (rood). Alleen doordat de automaat zo schokkerig schakelt, bedacht ik dat spoelen wellicht een vooruitgang zou kunnen zijn. Het zelf flushen vind ik wel een dingetje. Je moet tijdens het flushen namelijk ook alle versnelling gebruiken (D,L en R) om alle oude olie eruit te kunnen spoelen inclusief eventuele vervuiling. Daar wil ik me liever niet aan wagen, daar de kans op draaien met te weinig (of even geen) olie me niet verstandig lijkt voor de automaat.
Maar zoals ik begrijp van jou, zou het in mijn geval niet zoveel uitmaken. Ik had gehoopt dat het spoelen de automaat wat soepeler zou laten schakelen.
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-10-2023 11:10 #204952 door Ronald Zwerus
Beantwoord door Ronald Zwerus in topic Automaat spoelen
Misschien moet je eerst het filter in de bak eens vervangen. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-10-2023 11:54 #204954 door 16949-dummy
Beantwoord door 16949-dummy in topic Automaat spoelen
Hallo Ronald, bedankt voor je reactie. Ik heb diverse handboeken bekeken. Het enige wat ik heb kunnen vinden betreffende de automaat en onderhoud daarvan is dat deze in principe geen onderhoud nodig heeft, behoudens het controleren van het peil. Uiteraard mag je daar je eigen ideeën over hebben en ik vind het verstandig om toch de olie uit te wisselen na een bepaalde km stand. Echter kan ik nergens terug vinden dat er een filter is gemonteerd. Ik weet dat sommige automerken met een automaat wel een filter installeren, maar bij deze kan ik dat nergens terug vinden. Kan het natuurlijk visueel controleren door de carterpan te verwijderen, maar als er geen filter is, doe ik dat voor niets.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-10-2023 13:20 #204957 door Ronald Zwerus
Beantwoord door Ronald Zwerus in topic Automaat spoelen
   
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-10-2023 15:36 #204960 door 16949-dummy
Beantwoord door 16949-dummy in topic Automaat spoelen
Hallo Ronald, wederom bedankt voor je reactie. Ik ben ook even wat zorgvuldiger op zoek gegaan en kwam het volgende tegen (zie bijlagen). Het geheel wordt dus niet echt duidelijker. De enige manier om er nu nog achter te komen wat nu het juiste filter is, lijkt me om de carterpan eraf te halen en te zien wat er nu werkelijk in zit... Ben ik niet happig op, omdat het nieuwe filter dan pas daarna kan worden besteld en de auto dus niet te gebruiken is gedurende de levertijd....
Ik rijd bijna dagelijks met deze auto, dus niet echt handig...
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-10-2023 17:41 #204963 door Renny Verwer
Beantwoord door Renny Verwer in topic Automaat spoelen
Het onderdeel nummer voor het filter is 235699.
Even googlen levert wel een leverancier op.
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-10-2023 13:35 #204974 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Automaat spoelen
Een goede automaatbak behoort  nagenoeg onopgemerkt te schakelen.

groet,Niek de Boer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-10-2023 10:42 #204982 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Automaat spoelen
Het filter is uitwasbaar en vervangen zou dus niet noodzakelijk moeten zijn. Maar het is de vraag of schoonmaken en/of spoelen de problemen oplost, want het is immers een automaatbak op leeftijd waarvan de historie doorgaans niet of nauwelijks bekend is. Een revisie zou dus wel eens onontkoombaar kunnen zijn...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.