- Berichten: 471
Auto schakelt moeilijk
- Stijn v.d. Linde
- Offline
- Moderator
Nadat ik tijdens mijn laatste rit nog probleemloos kon schakelen, is het enkele dagen later opeens vreselijk lastig om de auto in zijn twee te krijgen. Het gaat om een Amazon met hydraulische koppeling i.c.m. een M40 bak.
Kijkend op het forum kunnen het dan twee zaken zijn:
- synchromeshringen;
- koppeling die niet goed ontkoppelt.
Ik lees vervolgens dat dubbel koppelen kan helpen om de synchromesh ringen uit te sluiten. Dat heeft in mijn geval geen enkel effect. Bij stilstand zijn alle versnellingen wel te vinden.
Tijdens een rit vorige week kon ik de twee af en toe wel bereiken, maar wel met grote moeite en met het idee alsof de bak niet goed wordt ontkoppeld. De 3 en de 4 lijken goed te werken, alhoewel je dan al wat sneller rijdt met alle geluiden die daarbij horen. Ze zijn in ieder geval wel bereikbaar.
De vraag is: wat kan dit nu zijn? Het feit dat dit nu gebeurt na enkele dagen stilstand terwijl hij het daarvoor prima deed, bevreemd mij. Omdat dit voornamelijk bij de 2 gebeurt, dacht ik eerst synchormesh, maar met de overige symptonen en het feit dat dubbel-koppelen niet werkt, twijfel ik daaraan.
Wat denken jullie? Op zoek naar een andere bak op de beurs of de bediening en afstelling van de koppeling grondig langslopen?
PS. een M41 (met overdrive) staat op het verlangslijstje, maar deze zijn inmiddels zo belachelijk duur (en ook nog moeilijk te vinden zonder ruil-constructie) dat ik liever nog even de M40 houd totdat ik een acceptabel exemplaar heb gevonden en er voldoende budget aanwezig is .
Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Peter (V44 regio zuid-west)
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 168
olie aftappen, kijk naar kleur, roer een magneet door de oude olie
Peter,
sinds 1993 eigenaar:
“Zeeuws-Vlaamse” Volvo 133 GT B18b,
(matching numbers)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Offline
- Platinum-lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 784
het zit je ook niet mee met en na je motorwissel; eigenlijk is er maar 1 goede manier:
auto op de brug, kijken of de koppelingshevel voldoende slag maakt, zo ja, bakje eraf en met een hulpstuk kijken of de plaat goed vrij komst bij intrappen van de koppeling.
Dan kan je de conclusie trekken of er ergens een defect bij de koppeling=drukgroep=hevel of bij het bakje zit.
En- ik weet nog wel een plek waar je voor weinig een brug kan gebruiken en nog wel een probeerbakje staat.
Gr, Cor.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Louis Spaninks
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 33
Louis, in Volvo's sinds 1978
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Stijn v.d. Linde
- Offline
- Moderator
- Berichten: 471
Vrije slag: volgens specificatie;
Pedaal slag: volgens specificatie;
Prima schakelen en koppelen in 1, 3 en 4: check;
Olie in de bak: niet zo check. Er zat een halve liter te weinig olie in.
Ingeslagen bak deksel: check.
Vanzelfsprekend heb ik er olie bij gegooid zodat het weer op niveau is, maar dat is in een maand tijd dan toch hard gegaan (laatste peiling). Duidelijk is, is dat het bakje zijn beste tijd heeft gehad. Schakelen gaat beter maar met een afgrijselijk geluid in de 1 en de 2 als je de vloermatten weghaalt. Deze zijn van isolatie voorzien en die doen knap hun werk. De bak lekt olie, dat wist ik al, maar ik wist nog niet dat het inmiddels zo hard gaat. Ik denk dat het mooi is geweest.
Op zoek naar een oplossing en daarmee ben ik, dankzij meerdere leden, goed mee opweg.
Wordt vervolgd!
Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2050
succes,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Stijn v.d. Linde
- Offline
- Moderator
- Berichten: 471
Dit zou alleen geen verandering brengen in het feit dat de eerste en tweede versnelling een raar/versleten bak geluid maken in versnelling toch? Dit zou alleen invloed hebben op het schakelen zelf of begrijp ik dat verkeerd?
Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2050
Als de bak zelf niet in orde is kan hij natuurlijk ook niet goed schakelen.
Met opvallende geluiden uit de bak en een nieuw toplager zal het probleem eerder de in bak zijn.
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Stijn v.d. Linde
- Offline
- Moderator
- Berichten: 471
Ik ben voornemens om de M40 daarna eens uit elkaar te halen omdat de symptomen zo plotseling zijn begonnen. Dat blijft voor mij bijzonder, maar goed: wie ben ik?
Een aantal zaken die al zijn uitgevonden:
- de achterste keerring lekt weer. Waarschijnlijk zit er een te grote groef in de flens voor de aandrijfas en dicht hij, na het vervangen van deze keerring, nog steeds niet goed af;
- door punt 1 zat er te weinig olie in de bak. Dit terwijl ik niet lang geleden heb gepeild;
- de deksel van de bak is behoorlijk ingeslagen. Als ik het verglijk met foto's van anderen, ziet dat er erg slecht uit. Bak blijft wel netjes in zijn versnelling en de pook slaat (gelukkig) niet mijn knieschijf kapot ;
- als de auto in de eerste versnelling uitrolt (bij gas los), is de bak erg goed te horen als deze koud is;
- de speling op de pook maakt dat ik de bak in zijn tweede versnelling kan laten 'knarsen' terwijl hij in versnelling staat. Mogelijk heeft de speling dus de synchomesh vernield terwijl hij in versnelling staat.
Na 58 jaar mag er wel een OD in. Dat zal de motor wel zo fijn vinden op de snelweg, maar mijn gehoor zeker ook!
Dank voor alle reacties!
Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.