Auto schakelt moeilijk

Lees meer
18-09-2023 14:35 #204722 door Stijn v.d. Linde
Auto schakelt moeilijk is gemaakt door Stijn v.d. Linde
Dag allemaal,

Nadat ik tijdens mijn laatste rit nog probleemloos kon schakelen, is het enkele dagen later opeens vreselijk lastig om de auto in zijn twee te krijgen. Het gaat om een Amazon met hydraulische koppeling i.c.m. een M40 bak.
Kijkend op het forum kunnen het dan twee zaken zijn:
  • synchromeshringen;
  • koppeling die niet goed ontkoppelt.
Daarbij komt de auto ook niet heel erg lekker in zijn eerste versnelling (vanuit vrij) en is het wisselen van versnelling ook lastig. Ik meen zelfs een voor mij vreemd geluid te horen (het is geen gejank van de bak of tandjes die elkaar 'poetsen'). De koppeling, drukgroep en het druglager zijn nog niet zo oud (hooguit 2 jaar en nog niet zoveel km's) en hebben het tot voorkort probleemloos gedaan. Hoofdcilinder van de koppeling is eveneens niet zo oud, de hulpcilinder / werkcilinder heb ik nog nooit vervangen. Deze lekt niet. Vloeistof is op niveau.

Ik lees vervolgens dat dubbel koppelen kan helpen om de synchromesh ringen uit te sluiten. Dat heeft in mijn geval geen enkel effect. Bij stilstand zijn alle versnellingen wel te vinden.
Tijdens een rit vorige week kon ik de twee af en toe wel bereiken, maar wel met grote moeite en met het idee alsof de bak niet goed wordt ontkoppeld. De 3 en de 4 lijken goed te werken, alhoewel je dan al wat sneller rijdt met alle geluiden die daarbij horen. Ze zijn in ieder geval wel bereikbaar.

De vraag is: wat kan dit nu zijn? Het feit dat dit nu gebeurt na enkele dagen stilstand terwijl hij het daarvoor prima deed, bevreemd mij. Omdat dit voornamelijk bij de 2 gebeurt, dacht ik eerst synchormesh, maar met de overige symptonen en het feit dat dubbel-koppelen niet werkt, twijfel ik daaraan.

Wat denken jullie? Op zoek naar een andere bak op de beurs of de bediening en afstelling van de koppeling grondig langslopen? 

PS. een M41 (met overdrive) staat op het verlangslijstje, maar deze zijn inmiddels zo belachelijk duur (en ook nog moeilijk te vinden zonder ruil-constructie) dat ik liever nog even de M40 houd totdat ik een acceptabel exemplaar heb gevonden en er voldoende budget aanwezig is  .

 

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter (V44 regio zuid-west)
  • Peter (V44 regio zuid-west)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
18-09-2023 15:17 #204724 door Peter (V44 regio zuid-west)
Beantwoord door Peter (V44 regio zuid-west) in topic Auto schakelt moeilijk
Stijn,
olie aftappen, kijk naar kleur, roer een magneet door de oude olie

Peter,
sinds 1993 eigenaar:
“Zeeuws-Vlaamse” Volvo 133 GT B18b,
(matching numbers)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-09-2023 16:41 - 18-09-2023 16:43 #204725 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Auto schakelt moeilijk
Hoi Stijn, jij hebt nog een hydraulische koppeling. Ik zou eerst kijken of de hoofd en neven cilinder nog goed werken. Ik denk niet dat het aan de bak ligt...PS ik heb nog wel een goede M40 mocht het toch de bak zijn

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
18-09-2023 22:53 #204736 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Auto schakelt moeilijk
Ha die Stijn,

het zit je ook niet mee met en na je motorwissel; eigenlijk is er maar 1 goede manier:
auto op de brug, kijken of de koppelingshevel voldoende slag maakt, zo ja, bakje eraf en met een hulpstuk kijken of de plaat goed vrij komst bij intrappen van de koppeling.
Dan kan je de conclusie trekken of er ergens een defect bij de koppeling=drukgroep=hevel of bij het bakje zit. 

En- ik weet nog wel een plek waar je voor weinig een brug kan gebruiken en nog wel een probeerbakje staat.

Gr, Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-09-2023 20:50 #204793 door Louis Spaninks
Beantwoord door Louis Spaninks in topic Auto schakelt moeilijk
Ik had exact dit probleem, hoofd-, en hulpkoppelingscilinder vervangen, probleem opgelost.

Louis, in Volvo's sinds 1978

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-09-2023 23:35 #204796 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic Auto schakelt moeilijk
Inmiddels met meerdere sleutelaars gesproken en zelf natuurlijk ook e.e.a. gecontroleerd:
Vrije slag: volgens specificatie;
Pedaal slag: volgens specificatie;
Prima schakelen en koppelen in 1, 3 en 4: check;
Olie in de bak: niet zo check. Er zat een halve liter te weinig olie in.
Ingeslagen bak deksel: check.

Vanzelfsprekend heb ik er olie bij gegooid zodat het weer op niveau is, maar dat is in een maand tijd dan toch hard gegaan (laatste peiling). Duidelijk is, is dat het bakje zijn beste tijd heeft gehad. Schakelen gaat beter maar met een afgrijselijk geluid in de 1 en de 2 als je de vloermatten weghaalt. Deze zijn van isolatie voorzien en die doen knap hun werk. De bak lekt olie, dat wist ik al, maar ik wist nog niet dat het inmiddels zo hard gaat. Ik denk dat het mooi is geweest.

​​​​Op zoek naar een oplossing en daarmee ben ik, dankzij meerdere leden, goed mee opweg.

Wordt vervolgd!
​​​​​
​​​​
​​​​

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-09-2023 11:03 #204807 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Auto schakelt moeilijk
Eventueel is het toplagertje (dat in het vliegwiel zit en waarin de prise-as van de bak steekt) niet meer in orde, dan ontkoppelt weliswaar de koppeling maar is er nog steeds via dit lagertje wat aandrijving.
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-09-2023 11:33 #204808 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic Auto schakelt moeilijk
Dank Rudi! Dat zou wel betekenen dat het lager een bijzonder korte levensduur heeft gehad (1,5 jaar). Als de bak er onderuit gaat, zal ik dat wel controleren natuurlijk.
Dit zou alleen geen verandering brengen in het feit dat de eerste en tweede versnelling een raar/versleten bak geluid maken in versnelling toch? Dit zou alleen invloed hebben op het schakelen zelf of begrijp ik dat verkeerd?

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-09-2023 11:57 #204809 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Auto schakelt moeilijk
Dat begrijp je goed, mijn suggestie betrof de titel van het topic: Auto schakelt moeilijk.
Als de bak zelf niet in orde is kan hij natuurlijk ook niet goed schakelen.
Met opvallende geluiden uit de bak en een nieuw toplager zal het probleem eerder de in bak zijn. 

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-10-2023 14:15 #205137 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic Auto schakelt moeilijk
Kleine update. Met dank aan een ander clublid ga ik voor een M41 met D-type overdrive. Deze gaat voor het nieuwe jaar nog onder de auto.
Ik ben voornemens om de M40 daarna eens uit elkaar te halen omdat de symptomen zo plotseling zijn begonnen. Dat blijft voor mij bijzonder, maar goed: wie ben ik?
Een aantal zaken die al zijn uitgevonden:
  1. de achterste keerring lekt weer. Waarschijnlijk zit er een te grote groef in de flens voor de aandrijfas en dicht hij, na het vervangen van deze keerring, nog steeds niet goed af;
  2. door punt 1 zat er te weinig olie in de bak. Dit terwijl ik niet lang geleden heb gepeild;
  3. de deksel van de bak is behoorlijk ingeslagen. Als ik het verglijk met foto's van anderen, ziet dat er erg slecht uit. Bak blijft wel netjes in zijn versnelling en de pook slaat (gelukkig) niet mijn knieschijf kapot  ;
  4. als de auto in de eerste versnelling uitrolt (bij gas los), is de bak erg goed te horen als deze koud is;
  5. de speling op de pook maakt dat ik de bak in zijn tweede versnelling kan laten 'knarsen' terwijl hij in versnelling staat. Mogelijk heeft de speling dus de synchomesh vernield terwijl hij in versnelling staat.
In ieder geval heb ik de conclusie getrokken: deze bak is klaar. Dit was al niet meer de originele bak volgens de nummers van het museum dus sentimentele waarde is er niet. Bovendien heeft de auto al een ander hart dus matching numbers zijn er niet meer.
Na 58 jaar mag er wel een OD in. Dat zal de motor wel zo fijn vinden op de snelweg, maar mijn gehoor zeker ook!

Dank voor alle reacties!

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.