Koppelings pech situatie van vandaag...

Lees meer
21-01-2023 17:49 #201825 door roland klinkenberg
Koppelings pech situatie van vandaag... is gemaakt door roland klinkenberg
Vanmorgen weggereden met mijn volvo 144 met M41 en overdrive. Toen ik de koppelingspedaal indrukte hoorde ik een raar geluid, maar het had verder geen consequenties.
Na een half uurtje rijden ging het schakelen steeds zwaarder totdat ik hem maar in zijn 3 heb laten staan en zo wonder boven wonder weer naar huis heb kunnen rijden.
Op het laatst ontkoppelde de koppeling nog nauwelijks en met de pedaal volledig ingetrapt bleef de auto nog een beetje doorrijden.
Zojuist heeft de wegenwacht de koppelingskabel een stuk stakker gezet en ik kan er weer mee rijden.
Ik hoop er morgen van Den Haag naar Arnhem mee te rijden.
De meneer vd wegenwacht kon niet echt zeggen wat er was gebeurd maar vermoede dat er iets in de koppeling stuk was gegaan.
Nou is mijn vraag: wat zou dit nu kunnen zijn? Ik durf er zo niet te lang mee te rijden en ga hem Maandag denk ik naar een garage brengen aangezien deze klus ff niet moet doen wegens een gevalletje chronische vermoeidheid...

Ter info: drukgroep is ongeveer 20.000 km geleden vervangen. Koppelingskabel was in orde.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-01-2023 19:00 - 21-01-2023 19:01 #201827 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Koppelings pech situatie van vandaag...
Dat is vervelend Roland! Fijn dat je wel thuis bent gekomen, lijkt op de drukgroep of diafragma veer waar wat niet goed zit? Tenminste als de kabel niet gerafeld is/ op knappen staat.
Groeten Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-01-2023 20:10 - 21-01-2023 20:12 #201828 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Koppelings pech situatie van vandaag...
Lijkt ook op een probleem,dat vaker voorkomt: de koppelingshefboom  scheurt en verbuigt steeds verder, waardoor het koppelen steeds lastiger wordt.Stellen helpt dan maar tijdelijk. Er werden later steviger exemplaren gemonteerd.Ik heb dit verschijnsel geregeld gezien bij B20 Amazon en  140.Kijk met een klein fel lampje goed in het gat waar de hefboom het koppelingshuis binnen gaat.Het kan natuurlijk ook zijn,dat de koppelingskabel op het moment van afbreken staat. Dit laatste is niet altijd duidelijk zichtbaar.

Succes toegewenst ,Niek de Boer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-01-2023 21:24 #201830 door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic Koppelings pech situatie van vandaag...
Even checken, als ik de koppelingshefboom wil vervangen, moet de koppeling dan "open" en de bak er af enzo?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-01-2023 21:44 #201832 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Koppelings pech situatie van vandaag...
Hoi Roland,

 Ja,dan moet het koppelingshuis met bak en overdrive er onderuit. 

 Vriendelijke groet,Niek de Boer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-01-2023 21:46 #201833 door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic Koppelings pech situatie van vandaag...
Ja, zoiets dacht ik al....pff..gedoe

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-01-2023 11:43 #201842 door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic Koppelings pech situatie van vandaag...
Vandaag de auto schuin op een hoog stoepje geparkeerd en eronder gekropen om een en ander eens goed te inspecteren.
En jawel, toch een breuk in de koppelingskabel. Op zich goed nieuws omdat dit makkelijk te fixen is :-). Koppelingshevel leek in orde voor zover ik er zicht op had.
Waar een mens niet allemaal blij van kan worden :-)....ff afkloppen dit!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Hans Latenstein (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
22-01-2023 13:58 #201854 door Hans Latenstein (GAST)
Beantwoord door Hans Latenstein (GAST) in topic Koppelings pech situatie van vandaag...
Tja bekend verschijnsel. Als een aantal strengen breken kan de kabel wat uit elkaar draaien waardoor deze langer wordt. Het begin van het einde, ik zou er niet meer mee naar Arnhem rijden.
Als hij breekt kan je weliswaar nog op de startmotor optrekken en vervolgens op gevoel schakelen (mits je synchromesh ringen oké zijn), maar fijn is dat niet en ook niet bevorderlijk voor de desbetreffende onderdelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-01-2023 14:26 #201856 door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic Koppelings pech situatie van vandaag...
Ha, ben net aangekomen in Arnhem....nerve wracking indeed! Heb vanaf mijn startpunt in Den Haag 1 keer op geschakeld tot in zijn 4 en toen zat ik op de snelweg. Daarna geen stoplichten meer tot in Arnhem..
Hoop er nog mee naar de brug te kunnen rijden, maar anders lukt het ook wel voor de deur....

Kabel is trouwens ongeveer 100.000 km geleden vervangen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-01-2023 17:32 #201861 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Koppelings pech situatie van vandaag...
Om de kabel te vervangen is het handig  ,als er iemand is die je kan helpen met het vastzetten van de moer tegen het schutbord.

vriendelijke groet en succes, Niek de Boer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.