Koppeling geeft soms geen druk

Lees meer
13-12-2022 14:17 - 13-12-2022 14:19 #201231 door Marijn de Koning
Koppeling geeft soms geen druk is gemaakt door Marijn de Koning
Ik heb een combi met koppeling op basis van olie. 
Nu had ik donderdag en ook gisteren geen goede druk met de koppeling, pas na een paar keer pompen met het pedaal lukt het dan om te schakelen. Je komt er mee thuis maar fijn is anders uiteraard. 
Een jaar gelden had ik ook al problemen met de koppeling en toen de hulpcylinder vervangen. Probleem bleek uiteindelijk een versleten toplager wat af en toe vastliep. 
Nu heb ik de koppeling opnieuw afgesteld zodat deze een stuk eerder al ontkoppelt en de olie ververst. De olie was aardig vervuild, ondanks dat deze pas een jaar oud was (~20k km) dus dat vind ik wel vreemd. 
De problemen lijken nu weg, ook na dagje stilstaan en met koude motor werkt het weer gewoon. Maar ik ben er niet 100% gerust op dat ik het probleem nu heb gevonden. 
Er was geen olie weg uit het potje, en ik kan bij de hoofdcylinder geen spoten van lekkage vinden. De slang lijkt nog goed maar zou ik eventueel preventief kunnen vervangen aangezien ik niet weet hoe oud die is. Er zit een oud onleesbaar stickertje op dus zal wel ooit al eens vervangen zijn. 
Iemand nog suggesties?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-12-2022 00:36 #201237 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Koppeling geeft soms geen druk
Om de speling goed af te stelln moet je de veer van de vork loshalen en dan afstellen 1 a 2 mm.
En dan de veer teugplaatsen.
Maar als hij na een nachtje stilstaan weer doet, duidt er op dat je lucht in het systeem had.
Een goede manier om zo een systeem op te vullen is een oud oliespuitje gebruiken schoonmaken opvullen met remolie en dan van onder naar boven opvullen.  

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-12-2022 09:55 #201243 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Koppeling geeft soms geen druk
Mogelijke inwendige lekkage hoofdkoppelingscilinder.

vriendelijke groet, Niek de Boer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-12-2022 19:26 #201284 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Koppeling geeft soms geen druk
Dank voor de reacties!
Lucht lijkt mij ook de eerste verdachte. 
Hoe kan er lucht in het systeem komen, anders dan bij montage / verversen olie?
Kan het dat hij ergens lucht aantrekt ipv olie lekt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-12-2022 22:52 #201285 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Koppeling geeft soms geen druk
Ja,bij inwendige lekkage van de hoofdkoppelingscilinder raak je geen vloeistof kwijt,want bij intrappen van het pedaal gaat dan   een deel weer terug in het reservoir,maar je krijgt niet de druk ,die nodig hebt om de koppeling te bedienen.
succes,Niek de Boer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-12-2022 23:48 #201286 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Koppeling geeft soms geen druk
De hoofdkoppelingcilinder heeft een zuiger met een rubberen afdichting,dus inwendig lekken kan al bijna niet, komt de olie ook naar buiten.
Wat wel kan is dat de hulpcilinder niet helemaal terugkomt maar dan gaat de koppeling ook slippen..
Geloof dit is gewoon lucht geweest, of er zit nog lucht in.
Door een nachtje te laten staan gaat alle lucht naar boven behalve in het bochtje daar kan nog lucht zitten.
Ik zeg van beneden naar boven opvullen druk je de lucht altijd weg.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.