stuurstang

Lees meer
05-12-2022 21:34 - 05-12-2022 21:36 #201150 door Peter de Bruijn
stuurstang is gemaakt door Peter de Bruijn
Hallo,
Vandaag e.e.a.gedaan aan de Amazon,wat mij opviel : de "stuurstang" die van het stuur naar het stuurhuis gaat die schommelt een beetje, net of er een kleine slag in zit..
Hij zit vast kan hem ook niet bewegen, het rubber halverwege is ook goed.
Moet deze stang feilloos recht zijn, zoals je as ??
 
gr.Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-12-2022 21:05 #201165 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic stuurstang
Hoeft niet feilloos recht te zijn, een beetje slingeren mag. Mijn gevoel zegt max 5mm.
Een aandrijfas moet wel 100% recht zijn want anders krijg je een onbalans bij hogere toerentallen. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-12-2022 20:47 #201185 door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic stuurstang
Hallo Han,
Bedankt voor de reactie.
Het is maar een klein beetje hoor, ik heb alles nagelopen en nergens iets van speling of loszitten geconstateerd, dus laat het zo.

gr. Peter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
08-12-2022 22:28 #201189 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic stuurstang
Het zou zelfs een bewuste veiligheidsfeature kunnen zijn. Bij een frontale aanrijding 'weet' de stang dat ie moet buigen ipv lineair zich ergens uit wringen. Maar dat is puur speculatie van mijn zijde en er zijn waarschijnlijk ook effectievere oplossingen voor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-12-2022 14:50 #201192 door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic stuurstang
Hallo Bart,
Bedankt voor de reactie.

Theoretisch heb je gelijk, zou bij mij nu wel kunnen, maar ik denk niet dat Volvo dit in de jaren 60 al als veiligheidsthema had. 

gr. Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-12-2022 18:37 #201232 door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic stuurstang
Hallo,

N.a.v. bovenstaande vraag en een vraag over een tik als ik fors rem die ik een aantal weken geleden gedaan heb.
Wat doet het rubber wat tussen de stuurstang zit, is dit ook een soort schokbreker of alleen een verbindingsstuk?.
Ik vraag dit omdat de tik als ik fors rem nog niet weg is, de ophanging is helemaal nagekeken en is 100 % in orde.
De remmen zijn ook nagekeken en in orde.
De tik komt vanuit de linker kant, vanachter het stuur gezien, daar waar het rubber zit.
Zou het kunnen dat bij fors remmen, als ik de tik hoor, de stang wat beweegt en dit in combinatie met een slecht rubber de tik veroorzaakt ??
Uiteraard ga ik het rubber nakijken, maar de auto staat in de garage waar ik niet iedere dag kom.

gr. Peter
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
13-12-2022 18:56 #201233 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic stuurstang
Hallo Peter,

Dit rubber in de stuurstang is een zgn. Hardy schijf en bij een aanrijding is het de bedoeling dat die schijf breekt, opdat je het stuur niet in je buik krijgt.
Het is raadzaam de schijf goed te controleren op scheurtjes, je wilt niet dat die breekt in een bocht....

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-12-2022 13:14 #201247 door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic stuurstang
Hallo Cor,
Bedankt voor de reactie.

Ik begrijp de uitleg, of het werkt bij een frontale botsing weet ik niet, wil ik ook niet meemaken!!
Waar het mij omgaat is : stel dat het rubber niet meer goed is, zou het dan kunnen dat de tik die ik hoor bij fors remmen daar vandaan kan komen?
Ik kan mij voorstellen dat er toch iets van beweging in komt bij fors remmen en zo metaal op metaal kan komen.
Het is puur theorie, misschien is dit onmogelijk, maar de tik blijft een raadsel.
Ga zo snel mogelijk naar de auto toe om het rubber te inspecteren.

gr.  Peter 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.