Differentieel olij

Lees meer
23-11-2022 20:14 #200999 door Ron de Meij
Differentieel olij is gemaakt door Ron de Meij
Wil de olie vervangen in de achteras en overweeg hier wat aan toe te voegen, denk bijv. aan teflon.
heeft iemand hier ervaring mee?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-11-2022 20:24 #201000 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Differentieel olij
Een oliefabrikant heeft zo zijn eigen receptuur, een uitgewogen mix van basisolie en toevoegingen / dopes. 
Waarom wil je die zorgvuldige uitgedokterde balans verstoren?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-11-2022 22:09 - 23-11-2022 22:14 #201002 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic Differentieel olij
Jaren geleden gebruikte ik speciale Slick50 (teflon) voor versnellingsbak en differentieel. 
De versnellingsbak had wel een merkbaar verschil, het veranderen van versnelling voelde veel soepeler. 
Slick 50 voor versnellingsbak en differentieel is al lang niet meer te koop, wel nog Slick voor motorolie en Teflon (PTFE) varianten van andere merken.
Het fascinerende met Teflon(PTFE) toevoegingen is dat er zowat niemand neutraal tegenover staat, je hebt hevige voorstanders en hevige tegenstanders van dit produkt. ook verschillende tests tonen vaak compleet tegenovergestelde resultaten.
Ik gebruik zelf Slick 50 bij mijn Saab900 (sinds 1988 in bezit). Het motorolieverbruik is nu 0.75 liter olie op 10.000 km met 508.000 km, op de teller, .   De versnellingsbak begon pas te zingen bij 460.000 km (ook steeds met teflon toevoeging) maar of dit aan de teflon ligt weet ik niet, maar schadelijk zal het ook wel niet geweest zijn.
Momenteel heb ik meer vertrouwen om extra ZDDP (zink) aan de klassiekerolie (motor/versnellingsbak/differentieel) toe te voegen omdat er ook in klassieker olien veel minder zink zit als oorspronkelijk (sinds wetgeving uit 2011). Zink heeft ook een smerende werking. 
Wel zou ik moderne olien vermijden in een klassieker, dat heeft mij ook al ooit een motor gekost.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-11-2022 23:35 #201003 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Differentieel olij
Versnellingsbak en differencieel voeg ik niets toe bij de motorolie voeg ik Rislone www.lazada.com.ph/products/rislone-4405-...SN377yRoC00wQAvD_BwE toe daar ik hier geen olie met zink kan krijgen.
Ik ververs de olie elk half jaar, ook al heb ik er maar een 200KM mee gereden (schrijft Volvo voor).
Ik gebruik Valvoline XLD 20W50.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.