Omwentelingen per km voor tellerkabel

Lees meer
02-11-2022 09:24 - 02-11-2022 09:25 #200731 door Bram Wassink
Omwentelingen per km voor tellerkabel is gemaakt door Bram Wassink
Hallo,

Ik ben op het moment bezig met het ontwerpen van een Volvo 140 GT dashboard, dit komt omdat ik er afgelopen beurs 1 heb gezien en vond €750,- toch wel heel prijzig.
Nu heb ik een toerenteller uit een Amazon (80mm) een oliedruk- brandstof en temperatuurmeter uit een Jaguar XJ6 (52mm)
De snelheidsmeter heb ik nog niet maar door enige zoeken en berichten heb ik contact met een Engelsman en komt er hoogstwaarschijnlijk een snelheidsmeter van een MG in.

Ik heb alleen nog 2 vragen over de huidige klokken van mijn Volvo 142 '68 (oude type met de lintmeter)
1. wat is de omwenteling per km van de tellerkabel?
Er staat geen informatie op de achterkant van de behuizing alleen een W-waarde : 0.64 (zie foto)

2. wat is de spoed van de tellerkabel aansluiting? (als ik het goed heb opgemeten M16x?) 

Alvast bedankt.
Bram

foto's van het ontwerp en de klokjes
 
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
02-11-2022 10:49 #200734 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Omwentelingen per km voor tellerkabel
Hallo Bram,
Even een eerste respons op je vraag 1, met de opmerking dat het op vroege 240 ervaring is gebaseerd. Vraag 2 kan ik dus ook niet beantwoorden.

Er is mogelijk geen eenduidig antwoord te geven. De aangedreven kant van de telerkabel zit wrs achterop de bak, bij de uitgaande as. Dit betekent dat de ratio van diff in achteras ook een rol speelt, omdat die hierna nog komt. Op de foto van je teller zie ook 3.71 staan. Dit wijst er denk ik op dat je een 1:3.71 achteras zou hebben?
Nu je zo aan het puzzelen bent, is het goed te weten dat er verschillende tandwielen zijn om de tellerkabel mee aan te drijven, hiermee kun je dus ook nog wat spelen indien nodig. Nogmaals 240 ervaring, mogelijk dat het iets afwijkt bij 140.

Succes!
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-11-2022 12:20 - 02-11-2022 16:14 #200735 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Omwentelingen per km voor tellerkabel
Hallo Bram,
het W-getal is het getal dat je nodig hebt. W 0,64 betekend per meter afgelegde afstand 0,64 omwentelingen van de kilometertellerkabel, dus per kilometer 640 omwentelingen.
Bij plaatsing van een kilometerteller met afwijkend W getal moet men de tandwieltjesoverbrengingsverhouding uitgang voor kilometerteller in de bak navenant aanpassen.
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-11-2022 12:02 #200814 door Bram Wassink
Beantwoord door Bram Wassink in topic Omwentelingen per km voor tellerkabel
Hallo Bart en Rudi,

Bedankt voor jullie snelle reacties!
Bart als antwoord op je opmerking, volgens het Haynes werkplaatshandboek =11.0ptzit er een eindoverbrenging in van 4.10 of 4.30 (ga ik van de week even checken)

Rudi, hartstikke bedankt! dat getal komt inderdaad overeen met andere klokken van Smiths!
nu wachten op de juiste klok.
ik zal binnenkort een update geven hoe het eindresultaat eruit is gaan zien.

Bram

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-01-2024 07:50 #1043830 door Christiaan Busch
Beantwoord door Christiaan Busch in topic Omwentelingen per km voor tellerkabel
Hallo Bram,

Hoe is het eindresultaat geworden?
Je zou nog een update geven en/of foto's er van laten zien? 

Christiaan 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-01-2024 10:03 #1043831 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Omwentelingen per km voor tellerkabel
Voor wat deze aanvulling waard is; Rudi gaat door voor de wasmachine en de W staat voor Wegdraaigetal.

Ik heb ooit voor een taxi elektronica bedrijf gewerkt waar dit een belangrijk gegeven was om de taximeter zo nauwkeurig mogelijk te laten werken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-01-2024 19:13 #1043832 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Omwentelingen per km voor tellerkabel
Beste Bram,
 Leuk dat je zoiets ter hand neemt, maar realiseer je ook het volgende: voor die oliedruk/temperatuur meters uit die Jag, moet je ook de Juiste opnemers hebben< maw als de schaal van de oliedruk van o-100 Psi moet de opnemer dt ook zijn.
Die weg heb ik niet bewandeld, meters uit de een 142 GT staat weliswaar VOLVO op, maar zijn van  VDO,dat maakt het zoeken makelijker (zelfs nieuw te koop)
In mijn PV544 Hheb ik zo een compeet dashboard  gebouwd de toerenteller + km teller alsmede de water temp en bezine meter uit een 142 rn in het midden  een klokje/olietemperatuur / amp. meter en olie temp.  De Km teller vertoonde topv de oorspronkelijk (lint) teller de zelfde afwijking
 Rechts een HALDA tripmaster en afklapteller!
 Excuse voor de kwaliteit van de foto  (auto staat in de winterstalling)

Mvg Fred Kok
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.