Sedan-as onder een Amazon combi, hoe uit te lijnen?

Lees meer
06-06-2022 10:15 #199267 door Hans W.
Goedemorgen, 
Om het aantal toeren op de snelweg wat te reduceren zonder de overdrive te gebruiken ( bij het  trekken van een kar of caravan) zit ik na te denken over het monteren van een sedan achteras. 
Het meest spannende is het op de goede plek lassen van de montage flenzen voor de draagarmen denk ik. 
Als uitgangspunt daarvoor moet ik de flens waar de aandrijfas gemonteerd wordt gebruiken om de goede hoek van de as aan te houden? 

Is het dan een idee om een mal te maken  vanaf die flens naar de montagesteunen? Of is er een handiger idee?, 

Of heeft iemand er nog eentje liggen wellicht

Ik hoor het graag, Hans
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-06-2022 11:41 #199269 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic Sedan-as onder een Amazon combi, hoe uit te lijnen?
Differentieel laten wisselen en assen in tact laten?
Revisiebedrijf kan dat voor je doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-06-2022 15:06 #199270 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Sedan-as onder een Amazon combi, hoe uit te lijnen?
Ik zou inderdaad ook een steun / bok / mal maken.
De as fixeren op drie punten: 2x uiteinde van de asbus aan de bevestigingsbouten van de remankerplaten en vooraan aan de flens van de aandrijfas.
Dan steunen aan de bevestigingspunten van de draagarmen bouten vastschroeven en die ook vastlassen aan het bovenstaande.
Dan de sedan as inspannen in het bovenstaande, nieuwe bevestigingspunten inspannen en dan die bevestigingspunten aan de as lassen.

Maar handiger is misschien om je combi as te laten voorzien van een kroonwiel en pignon met de gewenste overbrenging?
Dan heb je meteen een gereviseerde as als resultaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-06-2022 19:51 #199274 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Sedan-as onder een Amazon combi, hoe uit te lijnen?
Hallo Hans,
tandwielen met overbrenging sadan (dus 4.1:1) die in een combi salisbury as (de het meest voorkomende achteras van een Amazon combi, heeft onder in het differentieelhuis een olie aftapplug) passen zijn er naar mijn weten niet, alleen voor de Spicer, en die zat alleen onder de laatste Amazon combi dus moeilijker te vinden (zijn met 4.3:1) . Daarnaast is tandwielen laten vervangen natuurlijk met een heel ander prijskaartje. Ik vond de ombouwsets sedan as naar combi as die te koop zijn trouwens ten eerste te duur en ten tweede mist daarbij het bevestigingspunt voor de panhardstaaf, dat bij de combi as anders dan bij de sedan as. Daarom heb ik alle asbevestigingsdelen van een combi as afgeslepen en op een sedan as gelast, daarbij het grote en kleine deel van de draagarmbevestiging aan elkaar gebout met de originele arm ertussen gemonteerd zodat deze op de juiste afstand zijn, de rest heb ik gemeten maar mallen maken zal meer zekerheid geven. Een omgebouwde as heb ik niet, een combi as als donor voor de asbevestigingsdelen wel.
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-06-2022 09:32 #199278 door Renny Verwer
Beantwoord door Renny Verwer in topic Sedan-as onder een Amazon combi, hoe uit te lijnen?
Dat de Salisbury as de meest voorkomende is waag ik te betwijfelen. Mijn Combi uit 1966 is voorzien van de Spicer as.
Bij de restauratie waar ik mee bezig ben heb ik de kroon- en pignonas laten vervangen door de 4,10 : 1 . 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-06-2022 12:40 - 07-06-2022 17:06 #199280 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Sedan-as onder een Amazon combi, hoe uit te lijnen?
Hallo Renny,
de Salisbury is echt de meest voorkomende bij een amazon combi (niet bij de andere modellen), en ook origineel voor je 1966er, dus je hebt geluk gehad dat iemand die al bij je gemonteerd had.
groeten,
Rudi
Nog even nagekeken: de amazon combi had alleen in het laatste modeljaar (1969) een B20, en alleen in combinatie daarmee de spicer 4.3:1 achteras. Volgens de productiecijfers waren dat 2921 stuks (van het totale aantal combis van 73220 stuks).

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-06-2022 17:29 #199281 door Renny Verwer
Beantwoord door Renny Verwer in topic Sedan-as onder een Amazon combi, hoe uit te lijnen?
Hallo Rudi,
Op blz. 84 van groep 4 in het onderdelenboek Amazon B18 staan de achterassen voor de P220.
669476 zal dan de Salisbury achteras zijn.
255471 is een Spicer M30 as.
Als je bij de voetnoten kijkt staan er een hele serie chassisnummers welke de Spicer as hebben. 
Mijn P220 valt in de reeks 29400 tot 49052 welke een spicer as hebben af fabriek.
De onderdelen van deze as zijn uitwisselbaar met de Spicer as van de 120/130
Renny

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-06-2022 22:15 #199283 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Sedan-as onder een Amazon combi, hoe uit te lijnen?
Hallo Renny,
ik heb me, nadat mij het zoals ik voorheen geschreven heb steeds verteld werd, blijkbaar laten misleiden door het alleen bij de P120 en P130 noemen van "Spicer" in de kop van de bladzijden in de onderdelenkatalogus ...
Wat ik geschreven had blijkt dus alleen voor de 4.3:1 overbrenging te gelden en niet voor Salisbury of Spicer.
groeten,
Rudi
 

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.