Differentieelhuis wordt heet

Lees meer
15-05-2022 18:06 #198969 door Koen Sollie
Differentieelhuis wordt heet is gemaakt door Koen Sollie
Beste volvo collega's,
Wie kan mij vertellen hoe warm/heet het differentieelhuis van onze Duett mag zijn.
Na een rit van 1,5 uur, voornamelijk snelweg, wordt wordt ie behoorlijk heet. Geen brandblaren aan de vingers maar wel onconfortabel heet om te voelen.
Ik heb wel flink speling in het differentieel, kan de aandrijfas een beehoorlijke slag heen en weer draaien (ca 10 graden?)
Achteras aan vevanging toe?
Hartelijke groet, Koen

Ons werkpaard: 245DL 1982
Lekker toeren: Duett 1968
Restauratie project: Amazon 1965 originele NL auto sinds juli 1978 m'n eerste eigen Volvo
Wachten op betere tijden: Amazon Combi 1964

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-05-2022 18:30 #198970 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Differentieelhuis wordt heet
Ik heb er nog nooit aan gevoeld dus ik zou niet weten hoe warm zoiets mag worden. Maar je kunt er een redelijk eenvoudig rekensommetje aan ophangen.
Een haakse overbrenging staat erom bekend dat die geen al te best rendement heeft, ik gok iets van 90 a 95%.
Stel dat je op een snelwegen ca 20pk motorvermogen nodig hebt,  dan verlies je dus 1 a 2pk in het differentieel.
1pk=736watt.
Dus in je differentieel wordt, afhankelijk van het rendement ca 1000W aan warmte ontwikkeld.

Een waterkoker van 2kW brengt een liter water binnen enkele minuten aan de kook.
De pijngrens, of iets nog wel of niet kunt vasthouden, ligt rond de 50 a 55  graden Celcius.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-05-2022 20:44 #198971 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Differentieelhuis wordt heet
Ik heb wel eens aan het differentieelhuis van een Amazon ,na een lange rit met caravan , gevoeld , terwijl de buitentemperatuur ongeveer 20 graden Celsius was. En ik vond het differentieel behoorlijk warm.

groet,  Niek de Boer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-05-2022 00:23 #198992 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Differentieelhuis wordt heet
Vandaag ruim 100km snelweg gereden met een caravan achter de Amazon Combi. Bij thuiskomst een IR temperatuurmeting uitgevoerd. Gemeten waarde = 67°C
Het "hok" wat ik vandaag achter de auto had hangen heeft geen al te beste cw waarde, brandstof verbruik (lees benodigde motofvermogen) ligt ca 30% hoger dan bij solo gebruik.
Ik verwacht dus dat bij solo gebruik de temperatuur van het differentieel  op ca 50°C uit zal komen, en dat is heet. Dat kun je net wel / net niet vasthouden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-05-2022 20:23 #198997 door Koen Sollie
Beantwoord door Koen Sollie in topic Differentieelhuis wordt heet
Beste Han en Niek,
Dank voor jullie reacties. Han, jouw controle in de praktijk bevestigt je berekening dat er vermogen in de vorm van warmte verloren gaat in het differentieel. Ik heb nog even onder mijn pas verworven 245 gekeken en daar heeft het differentieelhuis een aantal koelribben. Ook een bevestiging dat eea warm/heet kan worden.
Ik kom nog wel even terug op de speling op de cardanas, de reden waarom ik afgelopen zondag na terugkeer van de ALV aan het differentieel ben gaan voelen. Ik heb nog eens gekeken, helemaal 10 graden zal het niet zijn maar ik kan toch een behoorlijke slag maken. M'n achteras 'roffelt' als ik afrem op de motor en helemaal in vrijloop met ingetrapte koppeling.
Ik wil eigenlijk graag weten of ik hier zonder al te veel risico nog even mee door kan rijden.
Groet, Koen

Ons werkpaard: 245DL 1982
Lekker toeren: Duett 1968
Restauratie project: Amazon 1965 originele NL auto sinds juli 1978 m'n eerste eigen Volvo
Wachten op betere tijden: Amazon Combi 1964

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.