M46 met P/J-type overdrive werkt ineens niet meer

Lees meer
17-04-2022 10:48 #198607 door BEL-45
Dag Volvo liefhebbers/ sleutelaars,

In december van vorig jaar heb ik een M46 (kilometerstand onbekend) achter de B18 motor van mijn Amazon Combi gemonteerd. Met behulp van een gedraaid koppelingshuis en een aangepaste tunnel was dit één van de beste upgrades tot nu toe aan mijn Amazon. Bij montage is alle oude ATF olie vervangen door nieuwe ATF-F (geen Dextron variant, gewone ATF type F van Kroon). Van Januari tot deze week donderdag deed de overdrive het perfect (kleine 1500km meegereden). Het inschakelen gebeurd d.m.v. een afvalschakeling. De overdrive schakelt dus enkel in de 4de versnelling in. 

Het probleem:
Afgelopen donderdag met mijn vriendin een paar dagen Ardennen gepland. Aangezien ik liever over de gewone banen rij met Amazon, had ik een complete route binnendoor naar onze eindbestemming uitgestippeld. Ongeveer halverwege na ongeveer 70km een kleine tussenstop gedaan (20tal minuutjes). Nadien werd de reis vervolgd richting onze eindbestemming en vanaf dan was met geen mogelijkheid de overdrive meer in te schakelen. Dus werd het nog 2 uur rijden met enkel 4 versnellingen.

Wat ik reeds heb gedaan:
  • Relais nagekeken, deze werkt.
  • Solenoid, krijgt spanning (11V meet ik met stilstaande motor), weerstand over de 2 contacten bedraagt 5ohm en wanneer deze wordt ingeschakeld klinkt er een duidelijk klik. Nadien ook de solenoid gedemonteerd en getest (de plunjer beweegt wanneer deze opspanning wordt gezet)
  • Grove filter zeefje, dit was proper
  • Het ventieltje dat de oliedruk bepaald (linkse stop boven het platte zeefje), de veren hiervan zijn nog in goede staat en niet gebroken
  • Fijne filter (ronde filter), dit was proper
  • Olie, deze afgelaten en vervangen door nieuwe. Ditmaal 10W40 (kan ook volgens de voorschriften).
Na al het bovenstaande te checken en terug bij te vullen met de nieuwe olie een proefrit gedaan. De overdrive schakelt nog steeds niet in en ik ben beetje klaar met ideeën. Wat kan de oorzaak zijn van het plots niet werken van de overdrive? Kan er in die 20min stilstand iets "gebroken" of vast zijn komen te zitten inwendig? 

Alvast bedankt voor het meedenken!!

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-04-2022 21:44 - 17-04-2022 21:44 #198615 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic M46 met P/J-type overdrive werkt ineens niet meer
Tja, gaat het lampje aan als je de OD inschakelt ?. Als het zo plotseling gebeurt is het vaak iets elektrisch, massa wellicht ? even contactjes schoon maken, alle draadjes zitten vast ? .
De meest elektra heb je al gecheckt.
Als ik olie wissel laat ik gedurende de nacht de wagen met de voorzijde opgekrikt staan zodat de olie naar de OD loopt, check nog eens het olie niveau.... misschien toch iets simpels als dit.
Vervelende is dat je alleen met de OD in werking de oliedruk kunt meten...
Op de p1800pictures.com vindt je een trouble shoot boekje met storingen en waar aan te denken stap voor stap
Het is toch terug naar A en dan verder ... hoop dat je het euvel vindt, we horen het graag, succes
 

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-04-2022 02:00 #198617 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic M46 met P/J-type overdrive werkt ineens niet meer
De auto aan de achterzijde omhoog krikken en op assteunen zetten, dan de auto starten en met de overdrive schakelen en luisteren of je iets hoort.
Je kunt ook de solonoid schakelen met stilsttaande auto even een draad van de solonoid naar de plus van de accu.
Er kan ergens ook een grote oevergangsweerstand zitten in je schakeling en die sluit je dan uit d.m.v. de draad van de accu.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.