P1800s jensen Versnellingsbak met OD

Lees meer
19-02-2022 17:28 #197900 door Eric Dezittere
P1800s jensen Versnellingsbak met OD is gemaakt door Eric Dezittere
Heeft iemand uitleg over volgend. Ik heb huidig een P1800 Jensen 1962 met een versnellingsbak met overdrive. Volgens de vorige eigenaar staat die nu reeds meer dan 20 jaar stil in de garage. Kan ik goed geloven, want ziet er ook zo uit. Vandaag is de versnellingsbak er uit gehaald, ziet er heel vettig en vuil uit. Is duidelijk een type M41 met D overdrive. De olievuldop zit inderdaad op de hoge plaats in de bak, en volgens vorige eigenaar is er absoluut zeker nooit aan de versnellingsbak gewerkt, nooit problemen gehad. Toch was ik nu verwonderd, bij het omdraaien van de bak en het afkuisen van het type plaatje staat er;  Type M40  Part.NR 254406   Fabr.NR 300350. Het ziet er inderdaad het origineel plaatje uit, maar toch M40 als TYPE? Zou het kunnen dat Volvo deze bakken in het begin ook gewoon de Type naam M40 heeft gegeven, terwijl hij wel degelijk als M41 is uitgevoerd met dus de hogere vuldop? Heeft iemand daar een antwoord op?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-02-2022 12:09 #197930 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic P1800s jensen Versnellingsbak met OD
Hallo Eric,
dat heb ik ook al eens gezien, naar mijn weten werd er in het begin geen M41 maar M40 typeplaatje op de bak gezet, onafhankelijk ervan of het een overdrive bak was of niet.
Een vroege M41 heeft trouwens geen uitgaande flens voor de cardanas maar een gaffel waarin de kruiskoppeling direct in vast gezet wordt.
groeten,
Rudi
 

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-02-2022 13:28 #197931 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic P1800s jensen Versnellingsbak met OD
Er zijn in die vroege jaren ook 1800's zonder overdrive geleverd, wat staat er op het typeplaatje ?  het 5e cijfer gaat het om, een 4 is een M40 een 5 een M41.
 

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-02-2022 13:52 #197932 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic P1800s jensen Versnellingsbak met OD
Hallo Ed,
ik vermoed dat je het hebt over het typeplaatje van de auto, dus met welke bak hij geleverd werd.
Wij hebben het over het koperen plaatje tegen de onderkant van het versnellingsbakhuis.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-02-2022 17:34 #197935 door Eric Dezittere
Beantwoord door Eric Dezittere in topic P1800s jensen Versnellingsbak met OD
5 e cijfer is inderdaad een 5. En inderdaad is de uitgaande as voorzien van een gaffel waar de lagers van de kruiskoppeling rechtstreeks via beugeltjes worden in vastgezet. Bedankt iedereen, vond het heel vreemd, vooral omdat deze auto voor de rest ongerestaureerd zo compleet is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.