welke olie voor de hoofdkoppelingclilinder?

Lees meer
02-01-2022 11:07 - 02-01-2022 11:14 #197121 door Joop van Putten
welke olie voor de hoofdkoppelingclilinder? is gemaakt door Joop van Putten
Ik voelde bij het rijden dat er iets niet goed was aan de koppeling. Het aangrijpingspunt zat te diep. Nu blijkt dat er onder het deksel van de hoofdkoppelingcilinder geen olie meer zichtbaar is. Bijvullen dus, maar twee vragen.
Welke olie (hydrauliekolie, dot 4 remolie, versnellingsbakolie of motorolie) moet erin en hoe ontlucht ik dan het systeem? Ik heb een Amazon met B20 motor.
Ik hoor het graag. 
En natuurlijk de beste wensen voor alle leden

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-01-2022 11:42 #197126 door Ronald Zwerus
Beantwoord door Ronald Zwerus in topic welke olie voor de hoofdkoppelingclilinder?
Gewoon remvloeistof dot 4 of 5.1

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-01-2022 11:44 #197127 door Ronald Zwerus
Beantwoord door Ronald Zwerus in topic welke olie voor de hoofdkoppelingclilinder?
Ontluchting is vaak niet nodig de lucht gaat vanzelf naar het hoogste punt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-01-2022 13:26 #197129 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic welke olie voor de hoofdkoppelingclilinder?
Bedankt voor je reactie. Hoe eenvoudig kan het soms zijn. De boel werkt weer als vanouds.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-01-2022 15:36 #197133 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic welke olie voor de hoofdkoppelingclilinder?
Joop, wat is de oorzaak dat je hoofdcilinder droog staat? Verdampen doet het spul niet dus je moet op zoek naar de lekkage. Vermoedelijk is dat de slave-cilinder.
Remvloeistof is hygroscopisch en moet dus elke 2 jaar ververst worden, dus ook de remvloeistof van je hydraulische koppeling!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-01-2022 16:00 #197134 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic welke olie voor de hoofdkoppelingclilinder?
Ik heb naar lekkage gezocht, maar als het lekt moet het heel weinig zijn. Ik ga vanaf regelmatig checken en zien of ik veel verlies. Voor mijn reis naar de Noordkaap krijgt de auto een zeer grote en intensieve beurt. Dan wordt vervangen wat nodig is, dus wellicht ook de slave cilinder. Bedankt voor de tip.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-01-2022 23:11 #197137 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic welke olie voor de hoofdkoppelingclilinder?
Een Amazon met een b20 motor heeft  origineel een koppeling , die met een kabel wordt bediend.

groet , Niek de Boer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-01-2022 00:43 #197138 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic welke olie voor de hoofdkoppelingclilinder?
Mijn Amazon is van oorsprong een Californische 122 met B18 en automaat. Nu een B20 met 4-bak en overdrive. Niet heel origineel meer :)

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-01-2022 12:37 #197143 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic welke olie voor de hoofdkoppelingclilinder?
Joop, heb je ook bij je pedaal gekeken? Ik heb 1,5 jaar geleden daar een kleine lekkage gehad maar dat was moeilijk te zien omdat het isolatiemateriaal/vloerbekleding het had opgezogen.
Vervangen was erg eenvoudig.

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-01-2022 16:01 #197147 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic welke olie voor de hoofdkoppelingclilinder?
Er hangt een druppeltje aan de rubber dop achter het pedaal. Ik hou het in de gaten Stijn. Ik vermoed overigens dat het jaren geduurd heeft voor het reservoir leeg was.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.