revisie versnellingsbak

Lees meer
01-08-2021 22:40 #195113 door Peter Kuipers
revisie versnellingsbak is gemaakt door Peter Kuipers
Ik doe ook een poging mijn M40 bak te reviseren. Probleem is dat het mechanisme voor derde en vierde versnelling niet meewerkt, schuift heel moeizaam over de synchromesh. Ik heb drie nieuwe centreerpallen gekocht, echter die zijn verschillend. De nok in het midden is bij een van de drie langer dan bij de andere twee. De pallen die eruit kwamen hebben allemaal lange nokken. Heb nu ook maar nieuwe synchromeshes besteld, maar ik vraag me nog steeds af waarom de ring 656518 niet makkelijk heen en weer gaat, zoals de andere kant voor een en twee. Daar zitten ook weer andere pallen. Kortom, wie heeft dit ooit bij de hand gehad?
Mvg,

Peter Kuipers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-08-2021 14:05 #195122 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic revisie versnellingsbak
Beste Peter,
 Wat bedoel je met langere nokken?  de 3 pallen van de 3e en 4e versnelling zijn kort topv 1e en2e vernelling.
In de nokken/pallen zit vaak vuil in. of er zijn ter plaatse van de veren stukjes uitgebroken, komt eigenlijk alleen voor bij de pallen van 1e en 2e versnelling.

 
De nokken op de pallen van 1e en 2e versn. liggen uit het midden dus let op met monteren!
succes fred
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-08-2021 18:25 #195130 door Peter Kuipers
Beantwoord door Peter Kuipers in topic revisie versnellingsbak
Een foto van de drie nokken die uit de bak kwamen, en de drie nieuwe. Hooelijk is re zien dat die niet hetzelfde zijn.
Kan de veerspanning te hoog zijn, of de veer belemmerd worden door de synchromesh?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-08-2021 22:55 #195135 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic revisie versnellingsbak
De dog's (zoals ze in het Engels heten) kun je beoordelen aan de zij en onderkant, qua slijtage, de foto die Fred laat zien toont duidelijk een hap uit de zijkant en dat betekent dat het schakelmechanisme (dogs + synchros en de schuivende delen) versleten zijn.
Jouw probleem lijkt een andere te zijn, schakelde de bak ook zwaar ?. Zat er veel metaalgruis aan de onderste dop (heeft magneet).
Wat waren de symptomen die maakten dat je de bak open hebt gemaakt ?. Bakken zijn niet het simpelste onderdeel van je wagen dus dat moet je vaker doen...heb je een technische achtergrond ?
 

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-08-2021 23:28 #195138 door Peter Kuipers
Beantwoord door Peter Kuipers in topic revisie versnellingsbak
Technische achtergrond, nee, autodidact. Ik heb de versnellingsbak gedemonteerd in het kader van een body off restauratie. De bak schakelde eigenlijk altijd perfect. Maar heeft een aantal jaar stil gelegen. Olielekkage was het enige probleem. Dus het idee was pakkingen en keerringen vervangen. Gereviseerde bovenplaat. Toen bleek dat schakelen 3 en 4 niet meer lukte. Toen verder gedemonteerd, mooi YouTube filmpje gevonden van Amazon Cars. Veren verwisseld, maar het schakelen gaat nog steeds niet of met veel geweld. De oude dogs zijn als nieuw, de passingen zijn prima. Nu nieuwe Synchro meshes besteld, maar ik begrijp niet waarom de dogs het heen en weer schuiven van de ring over de Synchro's lijken te belemmeren. Het lijkt erop of de veer door de synchro aan een kant klem wordt geduwd op het tandwiel, waardoor die niet kan bewegen om de dog te laten bewegen?
En ik heb van het VOD verschillende dogs gekregen, zoals te zien op de foto. Ben benieuwd of de nieuwe Synchro's het probleem oplossen. 
Metaalvijlsel, nee absoluut niet. De tandwielen zijn als nieuw, nauwelijks een spoor van slijtage. Kortom voor mij een absoluut raadsel wat er precies aan de hand is

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-08-2021 11:22 - 03-08-2021 11:24 #195149 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic revisie versnellingsbak
Je moet even opletten, de grote dogs hebben een korte en lange kant, is belangrijk bij monteren dat je daar op let bij montage. (dacht lange zijde naar achteren maar check even in Haynes of foto's die je (hopelijk) hebt gemaakt)
Als je de dogs met ringen en schuifmof hebt gemonteerd moeten ze goed geolied heen en weer te zijn bewegen, lukt dat niet dan zit er iets fout.
De grote dogs  bij het VKO zijn iets anders van vorm en ik zou ze niet vervangen (mits ze geen stukje eraf hebben), kijk goed naar de veerringen als die inkepingen hebben WEL vervangen.
Nieuwe synchro's maken het schakelen juist minder goed, dus als de bak goed schakelde zo min mogelijk vervangen en mogelijk alleen de ringen en de lagers....  
Hieronder zie je de schakel eenheid, bestaat uit een mof die heen en weer beweegt, 3 dogs en een synchro met 2 veren natuurlijk
 


Om te zien of je synchro's nog goed zijn moet je goed op de dikte en de afronding van de puntjes letten. onderstaande foto zie je een nieuwe met een gebruikte, Op You tube staat een leuke video over waar je met de synchro's op moet letten

 

Mijn advies is er nog wat olie op te sprenkelen en kijken of je de schakelmof schuivend kunt maken, lukt dat niet dan moet je de zaak weer demonteren.
Ik monteer de primaire as verticaal in de bankschroef en dan moet de schakeleenheid kunnen schuiven.

 

 

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-08-2021 17:25 #195154 door Peter Kuipers
Beantwoord door Peter Kuipers in topic revisie versnellingsbak
Ik krijg de indruk dat olie de gouden tip is. De nokken heb ik gefotografeerd, waarbij ik de middelste heb omgedraaid voor de tweede foto. Ik zie geen enkel verschil. Ook de zijkant gefotografeerd, ik zie geen hoogteverschil.
De ring die schuift, moet de gleuf die er in zit aan de kant van de inkomende of uitgaande as. Op de foto van Ed zit die aan de kant van de inkomende as, de video van amazoncars zegt wat anders. Mijn Haynes is even zoek, ik ben wel vaker iets kwijt. Maar met olie lijkt het erop dat de ring nu netjes heen en weer gaat, nu nog zien of dat zo blijft als ik de as monteer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-08-2021 09:45 #195160 door Peter Kuipers
Beantwoord door Peter Kuipers in topic revisie versnellingsbak
Jawel, de bak schakelt weer, olie, olie en nog eens olie, dat blijkt in deze een essentieel item. Goed gereinigde delen schuiven niet, dat is me nu wel duidelijk. Laatste vraag, de ring die op de uitgaande as gaat voor de kilometerteller, welke kant moet er eerst op, ik neem aan dat dat de kant is met de halfcirkelvormige uitsparing, zodat de vertanding die de kilometertellerkabel aandrijft aan de kant van de keerring zit?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-08-2021 10:00 #195161 door Peter Kuipers
Beantwoord door Peter Kuipers in topic revisie versnellingsbak
Even de afbeelding erbij, klopt het dat de linkerkant van de afbeelding naar de versnellingsbak toe moet worden gemonteerd?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-08-2021 21:40 #195171 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic revisie versnellingsbak
Inderdaad.
 

P544B B16A, P220VE B18A
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.