- Berichten: 20
revisie versnellingsbak
- Peter Kuipers
- Offline
- Junior Lid
Mvg,
Peter Kuipers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Fred Kok
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 311
Wat bedoel je met langere nokken? de 3 pallen van de 3e en 4e versnelling zijn kort topv 1e en2e vernelling.
In de nokken/pallen zit vaak vuil in. of er zijn ter plaatse van de veren stukjes uitgebroken, komt eigenlijk alleen voor bij de pallen van 1e en 2e versnelling.
De nokken op de pallen van 1e en 2e versn. liggen uit het midden dus let op met monteren!
succes fred
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Peter Kuipers
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 20
Kan de veerspanning te hoog zijn, of de veer belemmerd worden door de synchromesh?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Jouw probleem lijkt een andere te zijn, schakelde de bak ook zwaar ?. Zat er veel metaalgruis aan de onderste dop (heeft magneet).
Wat waren de symptomen die maakten dat je de bak open hebt gemaakt ?. Bakken zijn niet het simpelste onderdeel van je wagen dus dat moet je vaker doen...heb je een technische achtergrond ?
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Peter Kuipers
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 20
En ik heb van het VOD verschillende dogs gekregen, zoals te zien op de foto. Ben benieuwd of de nieuwe Synchro's het probleem oplossen.
Metaalvijlsel, nee absoluut niet. De tandwielen zijn als nieuw, nauwelijks een spoor van slijtage. Kortom voor mij een absoluut raadsel wat er precies aan de hand is
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Als je de dogs met ringen en schuifmof hebt gemonteerd moeten ze goed geolied heen en weer te zijn bewegen, lukt dat niet dan zit er iets fout.
De grote dogs bij het VKO zijn iets anders van vorm en ik zou ze niet vervangen (mits ze geen stukje eraf hebben), kijk goed naar de veerringen als die inkepingen hebben WEL vervangen.
Nieuwe synchro's maken het schakelen juist minder goed, dus als de bak goed schakelde zo min mogelijk vervangen en mogelijk alleen de ringen en de lagers....
Hieronder zie je de schakel eenheid, bestaat uit een mof die heen en weer beweegt, 3 dogs en een synchro met 2 veren natuurlijk
Om te zien of je synchro's nog goed zijn moet je goed op de dikte en de afronding van de puntjes letten. onderstaande foto zie je een nieuwe met een gebruikte, Op You tube staat een leuke video over waar je met de synchro's op moet letten
Mijn advies is er nog wat olie op te sprenkelen en kijken of je de schakelmof schuivend kunt maken, lukt dat niet dan moet je de zaak weer demonteren.
Ik monteer de primaire as verticaal in de bankschroef en dan moet de schakeleenheid kunnen schuiven.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Peter Kuipers
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 20
De ring die schuift, moet de gleuf die er in zit aan de kant van de inkomende of uitgaande as. Op de foto van Ed zit die aan de kant van de inkomende as, de video van amazoncars zegt wat anders. Mijn Haynes is even zoek, ik ben wel vaker iets kwijt. Maar met olie lijkt het erop dat de ring nu netjes heen en weer gaat, nu nog zien of dat zo blijft als ik de as monteer.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Peter Kuipers
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 20
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Peter Kuipers
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 20
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Leo Foederer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 613
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.