zoek hulp voor diagnose klonk in aandrijflijn

Lees meer
14-07-2021 14:05 #194859 door Jan Houtveen (GAST)
zoek hulp voor diagnose klonk in aandrijflijn is gemaakt door Jan Houtveen (GAST)
Ik heb een hardnekkige klonk in de aandrijflijn bij optrekken die ik maar niet kan opsporen en verhelpen. Het betreft een Amazon 1969 met overdrive. Het lijkt van voren te komen maar zeker weet je dat nooit. Tussenaslager en kruiskoppelingen vervangen en ook rubber versnellingsbak. Er zit beetje speling in spline koppeling (schuifdeel) tussen beide asdelen, zou dit het zijn? Of zou het toch in versnellingsbak of achteras kunnen zitten? Ik ben out of options. Wie zou me kunnen helpen met een juiste diagnose, of bij wie/waar kan ik daarvoor het beste terecht?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-07-2021 01:43 #194866 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic zoek hulp voor diagnose klonk in aandrijflijn
Wat is een beetje? Je zou de spline vol kunne doen met vet en dan kijken of de klonk minder is.
In principe mag er geen spel opzitten, is volgens mij ook afkeur APK.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-07-2021 08:22 #194868 door Jan Houtveen (GAST)
Beantwoord door Jan Houtveen (GAST) in topic zoek hulp voor diagnose klonk in aandrijflijn
Beste Johan, Dank voor je reactie. Je voelt als je beide delen links en rechts van de spline vasthoudt een heel kleine speling. Lastig te beoordelen of dit veel is. Meer vet (moet vet met PTFE zijn) lijkt weinig verschil te maken. Wanneer hij in de versnelling staat voel je veel meer speling (in overdrive of versnellingsbak of koppeling?) bij verdraaing van de as. Ook het differentieel heeft speling. Omdat ik geen ervaring heb met welke speling te veel is en welke nog wel even kan en waar de klonk vandaan komt, zoek ik hulp van iemand met ervaring hierin die alle spelingen kan voelen en beoordelen om zo een juiste diagnose te stellen.
met vriendelijke groet
Jan Houtveen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-07-2021 12:34 #194874 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic zoek hulp voor diagnose klonk in aandrijflijn
Heb je al gekeken naar het stootrubber onder je bak, dit is de meest voorkomende oorzaak van een klonk als je het gas loslaat, controleer gelijk het ronde rubber verderop om de cardan. Vaak lekt er wel iets olie en deze rubbers worden dan vies en olie met rubber is geen goede combinatie

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-07-2021 13:38 #194876 door Jan Houtveen (GAST)
Beantwoord door Jan Houtveen (GAST) in topic zoek hulp voor diagnose klonk in aandrijflijn
Beste Ed,
Stootrubber en ophangrubber heb ik samen met kruiskoppelingen vervangen, het lager ook. De klonk klinkt bij optrekken, niet bij gas loslaten.
met groet
Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-07-2021 13:43 #194877 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic zoek hulp voor diagnose klonk in aandrijflijn
Zijn alle bevestigingspunten met rubbers en armen aan de achteras in orde en vast?
Bij het optrekken wil de achteras zich wegdraaien en zet kracht op deze.
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-07-2021 13:50 #194878 door Jan Houtveen (GAST)
Beantwoord door Jan Houtveen (GAST) in topic zoek hulp voor diagnose klonk in aandrijflijn
Beste Rudi,
Dat is zeker een goed punt, en ik heb dat jaren geleden eens gehad en toen de bussen vervangen van de reactiestangen.
Als ik eraan sjor voel ik daar nu geen speling, maar de krachten bij het optrekken zijn enorm dus ik kan het niet 100% uitsluiten.
De klonk lijkt nu echter meer van voren dan van achteren te komen.
Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-08-2021 12:02 #195119 door Jan Houtveen (GAST)
Beantwoord door Jan Houtveen (GAST) in topic zoek hulp voor diagnose klonk in aandrijflijn
Beste Ed,
Klopt het dat jij het nodige weet van overdrives?
Het zou ook de speling daarin kunnen zijn. Als de Amazon op de brug in de versnelling staat, en ik draai aan de aandrijfas, kan ik deze best een stukje draaien (met klonkje in versnellingsbak/overdrive als ie aangrijpt). In alle versnellingen is dit gelijk.
Eigenlijk is het plan om de Amazon (na 20 jaar als mijn enige auto) een keer te te verkopen, maar ik vind het vervelend hem te koop te zetten met een mogelijk groot en duur probleem.
Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-08-2021 22:46 #195134 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic zoek hulp voor diagnose klonk in aandrijflijn
Hoi Jan,
Bij optrekken een klonk voor kan van alles zijn, aandrijving heb je al wat aan vernieuwd en natuurlijk achterassen slijten rustig mee ... snap dat je wil weten wat het is.
Hoe lang heb je de wagen en sinds hoe lang heb je dit geluid ? Enig idee wat hij gereden heeft ?.
Problemen met bak en OD geven meer loeien en ander lawaai, dan wel uit de OD gaan en niet een klonk, heb je olielekkages en vloeistof van M41 & OD al gecontroleerd.
An sich is het normaal dat je de aandrijfas wat heen en weer kunt draaien.
Ik reviseer bakken en OD's meer uit hobby dan om er wat mee te verdienen, woon in Doesburg en wil best eens naar je Amazon kijken als je dat wil.
Je kunt me een pb sturen om dit af te spreken, hoor het wel
Groeten,
Ed

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-08-2021 11:55 #195151 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic zoek hulp voor diagnose klonk in aandrijflijn
Een filmpje met geluid kan soms uitkomst bieden.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.