Demontage versnellingsbak is probleem - bak komt niet los van koppeling

  • Frans Boeijen
  • Frans Boeijen's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Maak graag roadtrips met de Amazon
Lees meer
27-05-2021 14:15 #194232 door Frans Boeijen
Het lukt me niet om de M40 versnellingsbak los te trekken van de B18 motor (Volvo Amazon 1967). Alles is los, aandrijfas eruit, pook eraf, 4 bouten eruit. Met geweld hebben we in ca 1 uur 3 mm ruimte gecreeerd tussen de bak en het koppelingshuis. Het lijkt erop dat de as van de versnellingsbak vast zit in de koppelingsplaat. Wie heeft de gouden tip, of weet raad? Wat kan ik doen, zonder de boel stuk te maken? Alvast bedankt voor de moeite!
Met vriendelijke groet, Frans

__________________________
Frans Boeijen
'60 P1200 B16B
'67 P131 B18A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-05-2021 17:49 #194236 door Hans W.
Dat is balen Frans. Je kunt niet, bijvoorbeeld via het gat van de koppelingsgaffel, de boutjes van de drukgroep los schroeven? Of kruipolie op de prise-as spuiten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-05-2021 18:06 #194239 door Tom Steverink
En als je het bellhouse losmaakt van de motor? en dan heen en weer wrikt?

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
27-05-2021 19:29 - 27-05-2021 19:30 #194242 door Cor Kraaijeveld
Zoals Tom zei, het koppelingshuis met versnellingsbak en al demonteren.

Als dat is gebeurd, vanuit de binnenzijde van het  koppelingshuis de boel inspecteren.en demonteren..

Het is onwaarschijnlijk dat de price as in de plaat vastzit, dan had je mogelijk ook niet kunnen koppelen .

Je zou ook wat spietjes tussen bak en huis kunnen slaan, veel kun je niet kappot maken als je dit gelijkmatig vanuit 4 kanten doet.

Succes, gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-05-2021 00:32 #194247 door Johan Geers
Ik weet niet of de koppeling nog aangesloten zit maar anders iemand de koppeling in laten trappen en dan proberen om de bak terug te krijgen.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Frans Boeijen
  • Frans Boeijen's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Maak graag roadtrips met de Amazon
Lees meer
30-05-2021 12:21 #194279 door Frans Boeijen
Hartelijk dank voor alle tips! Even een verslag van mijn vorderingen.
 
Op de tweede foto zie je dat ik slechts 7 mm ruimte had gecreeerd tijdens de eerste pogingen.
 
Ik heb daarna de prise-as ingespoten met kruipolie en 2 dagen laten inwerken. Daarna met een spie ertussen en kwam de bak los van de koppelingsplaat. Helaas kon ik de bak nog steeds niet loshalen; het toplager was meegekomen (dacht ik) en verhinderde afname... Balen
 
Daarom hebben we besloten om het hele koppelingshuis incl. drukgroep los te halen. Dit ging net via het gat voor de startmotor, zoals je kan zien op deze foto:
 
Toe kwam gelukkig alles eraf en konden we zien wat het probleem was: de prise-as zat vast in het toplager. Door al het geweld hadden we het toplager gesloopt en de binnenste ring zat nog vast op de as:
 
Dit was met een poelietrekker zo verwijderd. Het volgende probleem is dat de buitenste ring van het toplager nog vastzit in de krukas. Dit zit er nog steeds in. Ingespoten met kruipolie, maar tot nu toe zonder resultaat. Ik ga op zoek naar een kleine dremel om de ring in te slijpen zodat ik deze eruit kan tikken (hoop ik). Wordt vervolgd.

__________________________
Frans Boeijen
'60 P1200 B16B
'67 P131 B18A
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-05-2021 13:25 #194282 door Hans W.
Tsjonge Frans, ff een klusje!
Een lagercup is erg hard, kun je de binnenste cup niet terugzetten met een slot bout erdoorheen, kogeltjes in de baan leggen ( als je ze niet meer hebt, elke fietsenmaker heeft losse kogels) en de kapotte lagerkooi vervangen door een paar propjes hout om de kogeltjes weer gelijkmatig te verdelen? Dan kun je de cup er zo uittrekken?

Succes in ieder geval,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-05-2021 20:06 #194283 door Han Misdom
Een lasrups leggen aan de binnenzijde van de lagerschaal. De lagerschaal kan niet uitzetten tijdens het lassen.  Bij afkoeling krimpt hij wel en kun je hem er zo uitpakken. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-05-2021 02:35 #194286 door Johan Geers
En komt hij er met die lasrusp er nog niet uit een keilbout zoeken die erin klemmen en hem er zo uit zien te krijgen.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-05-2021 09:19 - 31-05-2021 09:20 #194288 door Wilco Van de Vosse
Ik heb goede ervaring met een slagtrekker.

 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.