Overdrive type D blijft op druk

Lees meer
07-03-2021 15:40 #192901 door Eric Dezittere
Overdrive type D blijft op druk is gemaakt door Eric Dezittere
Heeft iemand hier ervaring mee. Ik ben teneinde raad.
Heb al zker een 10 tal overdrives gereviseerd. Nu opnieuw een OD type D. bij de eerste test op de testbank bouwde de oliedruk bij ingeschakelde klep mooi op naar 37 kg/cm2. Maar, toen ik de spanning van de klep loskoppelde bleef ie op druk staan, ook na uitschakelen va, de aandrijving bleef de oliedruk omzeggens op druk. Uiterst traag bouwde die af naar ongeveer 10kg/cm2 om dan daar te blijven.
Ik heb intussen alles geprobeert, met weggenomen deksel tot de gaffel die de stuurklep bediend,manueel de gaffel bewogen, de plunjer vervangen door een ander, de kogel vervangen door een ander, telkens komt bij test ogenblikkelijk de volle druk van 37 kg, zelfs zonder dat het spoel bekrachtigd word. Ik heb geprobeert om de hydraulische kring te volgen, en de wijze waarop de ontwerper alles heeft bedacht. Zeer moeilijk gezien alle geboorde hydraulische gaatjes nadien zijn afgestopt met een kogeltje, en daarna drukverzeld. In de plunjer onderaan zit een uiterst klein gaatje, een paar tienden mm groot, ik vraag mij af of dit de weg is die de olie moet volgen bij uitgeschakelde toestand, want dat is de enige weg die ik vind die open komt met uitgeschakelde solenoide? Gezien de kogel dan gelost is kan de olie theoretisch langs deze weg naar het carter. Maar dat gebeurd niet, zelfs met verwijderde kogel blijfd de druk zich nog steeds opbouwen. Kan mij ook niet voorstellen dat alle olie die de pomp geeft, langs dit kleine gaatje zou moeten ontsnappen en geperst worden. MAAR langs waar moet de oliedruk dan wel weg? en waarom gebeurt dit met deze OD aan geen kanten.
Wie herkent hier dit probleem? Er zij meen ik een aantal gespecialiseerde OD mensen binnen de club die hier eventueel een antwoord zouden kunnen geven. Ikzie en vind de weg die de olie volgt niet. Indien er een weg is! kan die eventueel verstopt geraakt zijn?

Eric

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-03-2021 19:47 #192904 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Overdrive type D blijft op druk
Tot hoe ver heb je de OD gedemonteerd ? om de oliedrukklep en reduceerventiel te demonteren heb je speciaal gereedschap nodig, vermoedelijk zit het reduceerventiel verstopt, ik zou ook de klep (operating valve aan de zijkant demonteren ontroleren op slijtage en de zaak goed schoonmaken.
Overigens is de drukopbouw zonder belasting minder betrouwbaar dan belast, maar de oliedruk lijkt ok, dat is een begin...

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-03-2021 15:04 - 09-03-2021 15:06 #192941 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Overdrive type D blijft op druk
Beste Eric,
Wist je niet dat er verschil in druk afbouw in oudere en jongere "D" typen bestaat Kijk in bijgevoegd copy uit duidstalig garage handboek
Succes Fred
 

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-03-2021 16:58 #192983 door Eric Dezittere
Beantwoord door Eric Dezittere in topic Overdrive type D blijft op druk
Bedankt voor de info Fred? wist het inderdaad niet, toevallig altijd met dezelfde uitvoering te maken gehad. Het probleem is huidig inderdaad opgelost.
Mvg eric

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-03-2024 20:08 #1044367 door T Tristan (GAST)
Beantwoord door T Tristan (GAST) in topic Overdrive type D blijft op druk
Hoi,
Ik heb een klein vraagje welke schroefdraad is de meet poort? en hoe ziet de orginele special tool er uit of de zelfgemaakte variant die gebruikt is?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.