- Berichten: 68
Overdrive J type olie druk
- Joep Keukens (GAST)
- 
            
				  
- Senior lid
- 
              
        Minder
        Meer
        
            
    
        
            
        
                26-01-2021 17:43         -  26-01-2021 19:19        #192251
        door Joep Keukens (GAST)
    
    
	    
    
    
												
            
        
    
                                                
    
        Overdrive J type olie druk is gemaakt door Joep Keukens (GAST)            
    
        mijn J overdrive heeft het volgende probleem;
Wanneer deze koud in, schakelt hij prima in en uit. Dus soepel inschakelen en uitschakelen zoals het hoort.
Maar na de olie in de bak warm word, dus na zo'n +/-10km rijden begint hij te slippen onder belasting, valt uit de overdrive en is niet meer in te schakelen.
Olie is 20W50, er zit voldoende (schone) olie in de bak, de 2 oliefilters zijn schoon. de solenoïde werkt.
Dus vervolgens een oliedruk meter gemonteerd;
-Bij niet ingeschakelde overdrive is deze 0 bar. (moet toch iets van 2,5 bar zijn bij 40 km/h?)
-Bij een ingeschakelde OD en koude olie, gaat de wijzer als een malle te keer. Het is dan onduidelijk wat hij dan gemiddeld aangeeft. (iets tussen de 20 en 35 bar). Als ik de oliemeter vast hebt, voel je ook een trillende / pulserende oliedruk. voor de zekerheid de oliedrukmeter ontlucht. dit geeft nauwelijks effect.
Wanneer ik de OD uitschakel, zat de oliedruk weer naar 0 bar.
-Naarmate de overdrive warmer word, word de wijzer wat rustiger en zakt deze weg naar 10 bar en onder de 10 bar werkt de OD niet goed meer / gaat slippen.
Nu kan ik de overdrive wel demonteren en volledig reviseren en dan hopen dat de alles naar behoren werkt, maar ik wil graag weten wat de oorzaak van de wisselende oliedruk is.
Ik zal wel niet de eerste zijn met dit probleem. Ik verdenk de non return valve van de oliepomp (plaatje met kogel en veertje) wat denken jullie?
    Wanneer deze koud in, schakelt hij prima in en uit. Dus soepel inschakelen en uitschakelen zoals het hoort.
Maar na de olie in de bak warm word, dus na zo'n +/-10km rijden begint hij te slippen onder belasting, valt uit de overdrive en is niet meer in te schakelen.
Olie is 20W50, er zit voldoende (schone) olie in de bak, de 2 oliefilters zijn schoon. de solenoïde werkt.
Dus vervolgens een oliedruk meter gemonteerd;
-Bij niet ingeschakelde overdrive is deze 0 bar. (moet toch iets van 2,5 bar zijn bij 40 km/h?)
-Bij een ingeschakelde OD en koude olie, gaat de wijzer als een malle te keer. Het is dan onduidelijk wat hij dan gemiddeld aangeeft. (iets tussen de 20 en 35 bar). Als ik de oliemeter vast hebt, voel je ook een trillende / pulserende oliedruk. voor de zekerheid de oliedrukmeter ontlucht. dit geeft nauwelijks effect.
Wanneer ik de OD uitschakel, zat de oliedruk weer naar 0 bar.
-Naarmate de overdrive warmer word, word de wijzer wat rustiger en zakt deze weg naar 10 bar en onder de 10 bar werkt de OD niet goed meer / gaat slippen.
Nu kan ik de overdrive wel demonteren en volledig reviseren en dan hopen dat de alles naar behoren werkt, maar ik wil graag weten wat de oorzaak van de wisselende oliedruk is.
Ik zal wel niet de eerste zijn met dit probleem. Ik verdenk de non return valve van de oliepomp (plaatje met kogel en veertje) wat denken jullie?
        Laatst bewerkt 26-01-2021 19:19  door Joep Keukens (GAST).            
            Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
- 
              
        Minder
        Meer
        
            
    
        - Berichten: 3556
            
        
                26-01-2021 22:11                #192256
        door Johan Geers (GAST)
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Overdrive J type olie druk            
    
        Waarschijnlijk de zuigertjes/rubberen afdichting die lekken.
Je zu eens een dikkere olie kunnen proberen SAE 40 of 50, werkt hij dan goed dan zijn het de zuigertjes/rubberen afdichting.
succes
Johan Geers
    Je zu eens een dikkere olie kunnen proberen SAE 40 of 50, werkt hij dan goed dan zijn het de zuigertjes/rubberen afdichting.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joep Keukens (GAST)
- 
            
				  
- Senior lid
- 
              
        Minder
        Meer
        
            
    
        - Berichten: 68
            
        
                27-01-2021 08:33                #192261
        door Joep Keukens (GAST)
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door Joep Keukens (GAST) in topic Overdrive J type olie druk            
    
        Ik verwacht dat wanneer ik er dikkere olie gebruik de od langer blijft werken en wellicht blijft doen. Ik had er nl eerst 10W40 inzitten en toen werkte de od minder lang.
Maar dan weet ik nog niet wat de oorzaak is, want als de od er onderuit gaat, vervang je natuurlijk alle O ringen en dat zijn er nogal wat.
    Maar dan weet ik nog niet wat de oorzaak is, want als de od er onderuit gaat, vervang je natuurlijk alle O ringen en dat zijn er nogal wat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Fred Kok
- 
            
				  
- Platinum lid
- 
              
        Minder
        Meer
        
            
    
        - Berichten: 454
            
        
                27-01-2021 14:36         -  27-01-2021 14:51        #192267
        door Fred Kok
    
    
	    
    
            
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer IEn opnieuw lid PV544 (1963 helaas verkocht)verder gehad 2x Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
    
 	
					
                    	
            			
							    
    
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door Fred Kok in topic Overdrive J type olie druk            
    
        Beste JK, Wat de oorzaak precies is niet direct zeggen. Maar je hebt druk gemeten, met rijdende auto? Dan hoeft er maar een "lossig" contact te zijn in de stekkertjes en dan kun je dit effect krijgen. Optie 2: Veren van overstortventiel niet meer 100% ( na zo'n 400K km) niet zo verwonderlijk.Optie 3: "O" ringen zuigers en eventueel andere "O" ringen/afdichtingen niet meer goed.Optie 4: voeringen rem band "verglaasd"Wil je het echt in orde hebben? dan rest maar een optie 5: compleet uit elkaar, eventueel ook de bak, inspectie van alle delen. Schoonmaken.  proef bank.Hierbij 2 plaatjes met verschillende oliedrukken. 30-32 bar is voldoende voor de gewone uitvoeringenDie met hogere drukken stel ik zo af voor de machines met meer vermogen die in rallies ed. gebruikt worden.
Succes fred
 
    
            Succes fred
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer IEn opnieuw lid PV544 (1963 helaas verkocht)verder gehad 2x Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
        Laatst bewerkt 27-01-2021 14:51  door Fred Kok.            
            Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joep Keukens (GAST)
- 
            
				  
- Senior lid
- 
              
        Minder
        Meer
        
            
    
        - Berichten: 68
            
        
                27-01-2021 15:08         -  27-01-2021 15:13        #192268
        door Joep Keukens (GAST)
    
    
	    
    
    
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door Joep Keukens (GAST) in topic Overdrive J type olie druk            
    
        Ik heb idd met de rijdende auto getest.
Er zit nu een j od onder van ik meen een triumph (25%)
Ik heb een 28% J liggen waarvan ik alle lagers, o ringen en remband etc. Al heb liggen. De revisie delen van de bak heb ik ook al in huis.
Ik wil graag weten wat er mis is met deze of voordat ik hem er onder vandaan haal.
Electronica zal ik nog eens na lopen. Goeie tip.
Welke plaatjes vervang je mbt tot de druk? Dacht dat dat alleen mogelijk was bij een D?
Overstort ventiel is het onderdeel naast de olie pomp? (Relieve valve?) Die veren zijn zeker niet los leverbaar.?
    Er zit nu een j od onder van ik meen een triumph (25%)
Ik heb een 28% J liggen waarvan ik alle lagers, o ringen en remband etc. Al heb liggen. De revisie delen van de bak heb ik ook al in huis.
Ik wil graag weten wat er mis is met deze of voordat ik hem er onder vandaan haal.
Electronica zal ik nog eens na lopen. Goeie tip.
Welke plaatjes vervang je mbt tot de druk? Dacht dat dat alleen mogelijk was bij een D?
Overstort ventiel is het onderdeel naast de olie pomp? (Relieve valve?) Die veren zijn zeker niet los leverbaar.?
        Laatst bewerkt 27-01-2021 15:13  door Joep Keukens (GAST).            
            Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Fred Kok
- 
            
				  
- Platinum lid
- 
              
        Minder
        Meer
        
            
    
        - Berichten: 454
            
        
                27-01-2021 15:22                #192269
        door Fred Kok
    
    
	    
    
            
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer IEn opnieuw lid PV544 (1963 helaas verkocht)verder gehad 2x Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door Fred Kok in topic Overdrive J type olie druk            
    
        beste Jk, Relief (overstort) zit aan zijde van solonoide.
Wat te denken van veerdruk verhogen dmv "shims"?
Succes Fred
            Wat te denken van veerdruk verhogen dmv "shims"?
Succes Fred
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer IEn opnieuw lid PV544 (1963 helaas verkocht)verder gehad 2x Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joep Keukens (GAST)
- 
            
				  
- Senior lid
- 
              
        Minder
        Meer
        
            
    
        - Berichten: 68
            
        
                28-02-2021 19:33                #192766
        door Joep Keukens (GAST)
    
    
	    
    
 	
					
			
				    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door Joep Keukens (GAST) in topic Overdrive J type olie druk            
    
        Bak er vandaag onder vandaan gehaald en od gedemonteerd.
de voering was nog prima. O ringen van de zuigers daarintegen glashard en vierkant! Zo hard dat ik ze nieteens met een haak eruit kan wippen.
    de voering was nog prima. O ringen van de zuigers daarintegen glashard en vierkant! Zo hard dat ik ze nieteens met een haak eruit kan wippen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
 
				 
     
     
        




