Overdrive J type olie druk

  • Joep Keukens (GAST)
  • Joep Keukens (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
26-01-2021 17:43 - 26-01-2021 19:19 #192251 door Joep Keukens (GAST)
Overdrive J type olie druk is gemaakt door Joep Keukens (GAST)
mijn J overdrive heeft het volgende probleem;
Wanneer deze koud in, schakelt hij prima in en uit. Dus soepel inschakelen en uitschakelen zoals het hoort.
Maar na de olie in de bak warm word, dus na zo'n +/-10km rijden begint hij te slippen onder belasting, valt uit de overdrive en is niet meer in te schakelen.

Olie is 20W50, er zit voldoende (schone) olie in de bak, de 2 oliefilters zijn schoon. de solenoïde werkt.

Dus vervolgens een oliedruk meter gemonteerd;
-Bij niet ingeschakelde overdrive is deze 0 bar. (moet toch iets van 2,5 bar zijn bij 40 km/h?)
-Bij een ingeschakelde OD en koude olie, gaat de wijzer als een malle te keer. Het is dan onduidelijk wat hij dan gemiddeld aangeeft. (iets tussen de 20 en 35 bar). Als ik de oliemeter vast hebt, voel je ook een trillende / pulserende oliedruk. voor de zekerheid de oliedrukmeter ontlucht. dit geeft nauwelijks effect.
Wanneer ik de OD uitschakel, zat de oliedruk weer naar 0 bar.
-Naarmate de overdrive warmer word, word de wijzer wat rustiger en zakt deze weg naar 10 bar en onder de 10 bar werkt de OD niet goed meer / gaat slippen.

Nu kan ik de overdrive wel demonteren en volledig reviseren en dan hopen dat de alles naar behoren werkt, maar ik wil graag weten wat de oorzaak van de wisselende oliedruk is.
Ik zal wel niet de eerste zijn met dit probleem. Ik verdenk de non return valve van de oliepomp (plaatje met kogel en veertje) wat denken jullie?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-01-2021 22:11 #192256 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Overdrive J type olie druk
Waarschijnlijk de zuigertjes/rubberen afdichting die lekken.
Je zu eens een dikkere olie kunnen proberen SAE 40 of 50, werkt hij dan goed dan zijn het de zuigertjes/rubberen afdichting.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joep Keukens (GAST)
  • Joep Keukens (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
27-01-2021 08:33 #192261 door Joep Keukens (GAST)
Beantwoord door Joep Keukens (GAST) in topic Overdrive J type olie druk
Ik verwacht dat wanneer ik er dikkere olie gebruik de od langer blijft werken en wellicht blijft doen. Ik had er nl eerst 10W40 inzitten en toen werkte de od minder lang.
Maar dan weet ik nog niet wat de oorzaak is, want als de od er onderuit gaat, vervang je natuurlijk alle O ringen en dat zijn er nogal wat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-01-2021 14:36 - 27-01-2021 14:51 #192267 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Overdrive J type olie druk
Beste JK, Wat de oorzaak precies is niet direct zeggen. Maar je hebt druk gemeten, met rijdende auto? Dan hoeft er maar een "lossig" contact te zijn in de stekkertjes en dan kun je dit effect krijgen. Optie 2: Veren van overstortventiel niet meer 100% ( na zo'n 400K km) niet zo verwonderlijk.Optie 3: "O" ringen zuigers en eventueel andere "O" ringen/afdichtingen niet meer goed.Optie 4: voeringen rem band "verglaasd"Wil je het echt in orde hebben? dan rest maar een optie 5: compleet uit elkaar, eventueel ook de bak, inspectie van alle delen. Schoonmaken. proef bank.Hierbij 2 plaatjes met verschillende oliedrukken. 30-32 bar is voldoende voor de gewone uitvoeringenDie met hogere drukken stel ik zo af voor de machines met meer vermogen die in rallies ed. gebruikt worden.
Succes fred
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joep Keukens (GAST)
  • Joep Keukens (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
27-01-2021 15:08 - 27-01-2021 15:13 #192268 door Joep Keukens (GAST)
Beantwoord door Joep Keukens (GAST) in topic Overdrive J type olie druk
Ik heb idd met de rijdende auto getest.
Er zit nu een j od onder van ik meen een triumph (25%)
Ik heb een 28% J liggen waarvan ik alle lagers, o ringen en remband etc. Al heb liggen. De revisie delen van de bak heb ik ook al in huis.
Ik wil graag weten wat er mis is met deze of voordat ik hem er onder vandaan haal.
Electronica zal ik nog eens na lopen. Goeie tip.
Welke plaatjes vervang je mbt tot de druk? Dacht dat dat alleen mogelijk was bij een D?
Overstort ventiel is het onderdeel naast de olie pomp? (Relieve valve?) Die veren zijn zeker niet los leverbaar.?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-01-2021 15:22 #192269 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Overdrive J type olie druk
beste Jk, Relief (overstort) zit aan zijde van solonoide.
Wat te denken van veerdruk verhogen dmv "shims"?
Succes Fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joep Keukens (GAST)
  • Joep Keukens (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
28-02-2021 19:33 #192766 door Joep Keukens (GAST)
Beantwoord door Joep Keukens (GAST) in topic Overdrive J type olie druk
Bak er vandaag onder vandaan gehaald en od gedemonteerd.
de voering was nog prima. O ringen van de zuigers daarintegen glashard en vierkant! Zo hard dat ik ze nieteens met een haak eruit kan wippen.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.