Tussenstuk J type

Lees meer
17-10-2020 22:01 #190521 door Ruben Schipper
Tussenstuk J type is gemaakt door Ruben Schipper
Ik wil graag zelf een M41 bak met D type overdrive ombouwen naar een M41 met met J type. Dus met nieuwe J as en onderste as plus alle lagers en veren.

Op een tussenstuk staat no. 380183 ( aluminium) en komt uit een P1800. De andere combinatie heeft heeft een stalen tussenstuk zonder nummer.

Op foto's meen ik toch verschil te ondekken tussen D en J type verbindingsflens. Dikker uitgevoerd.

Nu is echter mijn vraag of het tussenstuk voor een D type en een J type verschillen. En welk nummer heeft dit onderdeel.

Mvg
Ruben

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-10-2020 23:15 #190524 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Tussenstuk J type
Beste Ruben, onderdelen van de D en J-type zijn NIET uitwisselbaar, zelfs de M41 is verschillend qua primaire as, er zijn vele kleine verschillen zo heeft de 1800ES een dikkere primaire as
Als je bij documenten kijkt en zoekt bij 1800, die heeft standaard M41 met OD, kun je zien dat het tussenhuis voor de D-type nummer 380434 is en voor de J-type 380570.
Het tussenhuis voor de D-type is zeldzaam, er zijn remakes bv in Duitsland en die zie je bij de Volvo Onderdelenbeurs vaak liggen voor veel geld, Tip van Flip ga voor een M41 met J-type.
Controleer bij aankoop het serienummer, de J-type is ook onder Engelse wagens geleverd en kijk goed dat de M41 de juiste (hogere) vulopening heeft en overeenkomt met het plaatje onderop... je ziet nog al eens een conversie van een M40 en 'exotische 'J-type OD.
Als je meer wil weten mag je me ook een pb sturen

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-10-2020 11:44 - 18-10-2020 11:48 #190530 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Tussenstuk J type
Hi Ruben/Ed,

Misschien ter verduidelijking: plaatje van een "D" en "J" lange as.

Het lagerhuis 389425
Verschilt met het lagerhuis "J", De "J" heeft een groter (dia) eind lager nl 6306. De "D" heeft 6206..**
Helaas geen plaatje van een "J" lagerhuis, maar te herkennen aan de olie kanalen , zitten veel meer naar buiten.
Het tussenhuis van de "J" is zeer schaars, maar er is een her productie. Onze VKO heeft ze nr 380570. Het verdient aanbeveling om het eerder genoemde lager huis van de "D" te gebruiken, ivm de olie toevoer naar de OD.
Het nieuwe huis heeft ivm sterkte (aluminium) een iets dikkere wand, maar voor de olie circulatie is een extra sleuf aangebracht.
Op de foto is die olie uitloop nog klein, maar is later gewijzigd in een veel bredere sleuf over de gehele lengte.
Inmiddels heb ik enkele units van "D" naar "J" omgebouwd en die functioneren naar behoren.

Alle tandwielen kunnen overgezet worden. De stationaire as in het torentandwiel, kan een z.g. dikke of dunne zijn wat gehandhaafd kan worden. Uiteraard wel met het bijbehorende torentandwiel en de boring in de versnellingsbak.
** Let op het 6206 lager is ook dunner dan een 6306, met monteren komt voor de circlip 190684 een extra vulring, maar wel pas gemaakt op de juiste dikte ivm axiale speling
Ge ziet het is allemaal te doen!
succes fred
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-10-2020 23:39 #190549 door Ruben Schipper
Beantwoord door Ruben Schipper in topic Tussenstuk J type
Hallo Ed en Fred,

Mag ik jullie beiden bedanken voor de hulpvaardige informatie en neem de tips ter harte. Dus maar even ombouwen is er niet bij.
Ik ga nog even puzzelen wat de definitieve oplossing gaat worden. Zaterdag eerst langs TinusTuning om nog wat aanpassingen aan de motor te doen.
Merci, Ruben

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.