Motor te ver naar achter?

  • Joep Keukens (GAST)
  • Joep Keukens (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
28-08-2020 16:53 - 28-08-2020 17:59 #189854 door Joep Keukens (GAST)
Motor te ver naar achter? is gemaakt door Joep Keukens (GAST)
Mijn amazone combi daarvan zitten de pennen van de aandrijfas maar net in de ophang rubbers van het steunlager. dat hoort niet lijkt mij.
Op foto's van het internet zitten ze halvewegen deze pennen. Het lijkt of de motor te ver naar achter ligt.
De motorsteun rubbers zijn nieuw, het ligt niet aan de 1e stuk van de aandrijfas. (had dit probleem zowel bij een M40 als bij de huidige M41 bak).
Ook heb ik 2 verschillende steunen gebruikt. (zaten 2 verschillende lagers in, met en zonder borst) tussen het lager en de as zit enkel de stofplaat
Ik heb de motor zo hoog mogelijk in de sleuven van de voorbrug liggen.
Zit er verschil in koppelingshuizen (hydrolisch of kabel bediend) of de metalen motorsteunen ?
De amazon stuurt en rijd prima overigens.
Wie o wie heeft het verlossende antwoord?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-08-2020 10:18 #189861 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Motor te ver naar achter?
Ik weet niet of je je druk moet maken? Bij mijn combi ( met overdrive) zit het zo
,

ik heb het idee dat de ingekorte as misschien ook een centimeter korter had gekund.

Bij onze tweedeurs zit het zo:

Deze heeft geen overdrive.
Bij beide auto's zit het al jaren zonder problemen.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
30-08-2020 13:03 #189877 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Motor te ver naar achter?
Hallo JK;

Toen ik mijn m40 omwisselde met een m41, kwamen ook bij mijn combi de pennen maar net in het rubber.
Ik heb dit pragmatisch opgelost door de pennen een paar cm te verlengen door er een stift aan te lassen.

Inmiddels rijd ik er al weer 30 jaar mee zonder problemen. Wel vind ik de rubbertjes een beetje ielig en die heb ik in de loop van de jaren al enkele keren vervangen.

Volgens mij komt dit omdat de bijgeleverde korte as net een cm te lang is maar ik heb voor deze oplossing gekozen.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joep Keukens (GAST)
  • Joep Keukens (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
30-08-2020 13:07 - 30-08-2020 13:56 #189878 door Joep Keukens (GAST)
Beantwoord door Joep Keukens (GAST) in topic Motor te ver naar achter?
Bedankt voor de antwoorden. Ben dus niet de enige met dit probleem...
Maar de pennen liggen bij mij even diep als bij de m40 en m41.
Ik zit nog te wachten op een nieuwe baksteun hopelijk win ik hier nog iets mee.
Maar ben niet echt blij met deze constructie.
Misschien dat ik de motorsteunen aan het blok ga aanpassen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-08-2020 14:08 #189880 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Motor te ver naar achter?
Door de motor steunen te veranderen verandert ook het zwaartepunt? Ook al is het maar een centimeter.. is het dan niet eenvoudiger om het bewuste steuntje van de aandrijfas los te slijpen en iets te verzetten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-08-2020 00:08 #189889 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Motor te ver naar achter?
De flens aan je versnellingsbak kan ook roet in het eten strooien zit er een groot oud type op? wissel deze eens met een klein type.

Succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-08-2020 05:17 #189890 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Motor te ver naar achter?
Beste JK, deze was ik nog vergeten en dat zal het waarschijnlijk wel zijn, als het lager dat in het huis zit met de twee pinnen onderdeel 658516 te diep of niet diep genoeg is gemonteerd dan krijg je dat de pinnen of te ver of niet ver genoeg in de rubbers gaan.
Dus het is zaak om even dat onderdeel er onderuit te halen en even bekijken of dat het lager wel diep genoeg of te diep zit.
Mocht het huis 658516 te ver zijn uitgesleten om het lager op de goede plaats vast te zetten/krijgen kun je altijd nog deze www.volvokv.nl/forum/aandrijflijn/26174-...ilippijnse-oplossing oplossing gebruiken.
Een sleve laten maken en een nieuw type lager er in.


succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joep Keukens (GAST)
  • Joep Keukens (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
31-08-2020 07:33 - 31-08-2020 07:43 #189891 door Joep Keukens (GAST)
Beantwoord door Joep Keukens (GAST) in topic Motor te ver naar achter?
Op zowel de m40 als de m41 bak zit een kleine flens.
Het lager zit diep genoeg gemonteerd. Ik heb 2 lagerhouders en beide geven het zelfde resultaat.
Ben een beetje door hij in opties heen, ik hoop dat een nieuwe baksteun wat meer speling op de pennen geeft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-08-2020 08:44 #189892 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Motor te ver naar achter?
Maar kun je het lager niet dieper monteren zodat de pennen dieper in de rubbers komen.
Het lagerhuis geeft je deze mogelijkheid en er is niets mis mee om het lager dieper te monteren, die mogelijkheid is niet voor niets gemaakt.
Zie de sleeve die voor mij is gemaakt die is dieper als het lager en die had nog dieper gekunnen.
De steun aan de carrosorie kan ook wat afwijken qua maatvoering lokatie.
Ik zou bij degene die ik reserve heb het lager dieper zien te krijgen echter niet dieper dan dat je nog ongeveer 10mm speling lengte richting rubber pen zodat de pen 10 mm in het rubber kan schuiven.
Een baksteun zal denk ik niet veel doen.

Het versnellingsbak rubber is dat van een M41? deze zijn stugger als van een M40.
Een paar ringen tussen dat rubber wil de motor ook wel iets naar voren komen en daar is ook niets mis mee om dat te doen.
Je moet dan wel meer kracht zetten om de gaten van de baksteun voor de schroefgaten carosorie te krijgen (koevoet) maar het kan wel.
Niet vergeten om de bouten van rubbers motorsteunen los te zetten voor je dit doet anders moet je erg veel kracht zetten.
Hoe oud zijn de rubbers motor steunen als die te oud zijn zakt de motor ook naar achter.
Als je ze vervangt raad ik je aan om de rubbers van 123 GT te pakken 80666890 of van een B30 schijnen ook te passen 1206612.
Als het je lukt om ringen tussen de versnelingsbak te krijgen zou ik er niet van staan te kijken dat je uitgezakte motorsteun rubbers hebt.

succes

Johan Geers


succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-08-2020 12:14 #189894 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Motor te ver naar achter?
beste JK, misschien dat ik kan helpen in de duisternis.
Het verschil in lengte van een aandrijfflens van een M40 t.o.p.v. de achterzijde versnellingbak huis en een M41 +OD,
is 80 mm. Maw de aandrijfas = 80 mm korter.
Bijgaand nog een tweetal plaatjes ivm verschil bij tussen lagers uitv 1 en uitv. 2!

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF


succes fred
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.