- Berichten: 68
Motor te ver naar achter?
- Joep Keukens (GAST)
- Offline
- Senior lid
Op foto's van het internet zitten ze halvewegen deze pennen. Het lijkt of de motor te ver naar achter ligt.
De motorsteun rubbers zijn nieuw, het ligt niet aan de 1e stuk van de aandrijfas. (had dit probleem zowel bij een M40 als bij de huidige M41 bak).
Ook heb ik 2 verschillende steunen gebruikt. (zaten 2 verschillende lagers in, met en zonder borst) tussen het lager en de as zit enkel de stofplaat
Ik heb de motor zo hoog mogelijk in de sleuven van de voorbrug liggen.
Zit er verschil in koppelingshuizen (hydrolisch of kabel bediend) of de metalen motorsteunen ?
De amazon stuurt en rijd prima overigens.
Wie o wie heeft het verlossende antwoord?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hans W.
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1270
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Offline
- Platinum-lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 780
Toen ik mijn m40 omwisselde met een m41, kwamen ook bij mijn combi de pennen maar net in het rubber.
Ik heb dit pragmatisch opgelost door de pennen een paar cm te verlengen door er een stift aan te lassen.
Inmiddels rijd ik er al weer 30 jaar mee zonder problemen. Wel vind ik de rubbertjes een beetje ielig en die heb ik in de loop van de jaren al enkele keren vervangen.
Volgens mij komt dit omdat de bijgeleverde korte as net een cm te lang is maar ik heb voor deze oplossing gekozen.
gr. Cor.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Joep Keukens (GAST)
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 68
Maar de pennen liggen bij mij even diep als bij de m40 en m41.
Ik zit nog te wachten op een nieuwe baksteun hopelijk win ik hier nog iets mee.
Maar ben niet echt blij met deze constructie.
Misschien dat ik de motorsteunen aan het blok ga aanpassen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hans W.
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1270
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3349
Succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3349
Dus het is zaak om even dat onderdeel er onderuit te halen en even bekijken of dat het lager wel diep genoeg of te diep zit.
Mocht het huis 658516 te ver zijn uitgesleten om het lager op de goede plaats vast te zetten/krijgen kun je altijd nog deze www.volvokv.nl/forum/aandrijflijn/26174-...ilippijnse-oplossing oplossing gebruiken.
Een sleve laten maken en een nieuw type lager er in.
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Joep Keukens (GAST)
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 68
Het lager zit diep genoeg gemonteerd. Ik heb 2 lagerhouders en beide geven het zelfde resultaat.
Ben een beetje door hij in opties heen, ik hoop dat een nieuwe baksteun wat meer speling op de pennen geeft.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3349
Het lagerhuis geeft je deze mogelijkheid en er is niets mis mee om het lager dieper te monteren, die mogelijkheid is niet voor niets gemaakt.
Zie de sleeve die voor mij is gemaakt die is dieper als het lager en die had nog dieper gekunnen.
De steun aan de carrosorie kan ook wat afwijken qua maatvoering lokatie.
Ik zou bij degene die ik reserve heb het lager dieper zien te krijgen echter niet dieper dan dat je nog ongeveer 10mm speling lengte richting rubber pen zodat de pen 10 mm in het rubber kan schuiven.
Een baksteun zal denk ik niet veel doen.
Het versnellingsbak rubber is dat van een M41? deze zijn stugger als van een M40.
Een paar ringen tussen dat rubber wil de motor ook wel iets naar voren komen en daar is ook niets mis mee om dat te doen.
Je moet dan wel meer kracht zetten om de gaten van de baksteun voor de schroefgaten carosorie te krijgen (koevoet) maar het kan wel.
Niet vergeten om de bouten van rubbers motorsteunen los te zetten voor je dit doet anders moet je erg veel kracht zetten.
Hoe oud zijn de rubbers motor steunen als die te oud zijn zakt de motor ook naar achter.
Als je ze vervangt raad ik je aan om de rubbers van 123 GT te pakken 80666890 of van een B30 schijnen ook te passen 1206612.
Als het je lukt om ringen tussen de versnelingsbak te krijgen zou ik er niet van staan te kijken dat je uitgezakte motorsteun rubbers hebt.
succes
Johan Geers
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Fred Kok
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 306
Het verschil in lengte van een aandrijfflens van een M40 t.o.p.v. de achterzijde versnellingbak huis en een M41 +OD,
is 80 mm. Maw de aandrijfas = 80 mm korter.
Bijgaand nog een tweetal plaatjes ivm verschil bij tussen lagers uitv 1 en uitv. 2!
succes fred
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.