wormwiel M40

Lees meer
21-08-2020 21:19 #189768 door Ton van Kan (GAST)
wormwiel M40 is gemaakt door Ton van Kan (GAST)
Ik ben de M40 van mijn Amazon 1968 aan het reviseren. Dat verloopt naar wens totdat ik het wormwiel van de snelheidsmeter moet gaan terugplaatsen in de lagerbehuizing (zie foto's). Mijn vraag is op welke wijze dien ik het wormwiel terug te plaatsen? Haynes laat in een fotoreeks in zijn boek zien dat het wormwiel met de groef naar boven (richting keerring) geplaatst met worden (foto 2) en op YouTube zag ik een engelse Volvo klassieker monteur het andersom doen bij zijn revisie van een M40 bak. Wat is nu correct? Ben geneigd Haynes te volgen! Graag advies.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-08-2020 11:04 #189770 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic wormwiel M40
beste Anton,
Haynes is wel goed, maar als je goed kijkt, is de foto van de andere kant van het lagerhuis gemaakt.
Daar door is bij jou het 2e plaatje goed. de schuine inwendig zijde, met aan de buitenzijde een stukje rand, gaat naar voren richting lager.
Succes Fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-08-2020 11:38 #189772 door Ton van Kan (GAST)
Beantwoord door Ton van Kan (GAST) in topic wormwiel M40
Hoi Fred,
Dank voor je snelle reactie. Is me duidelijk nu. Bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-08-2020 15:51 #189774 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic wormwiel M40
Hoi Anton,

Ik neem zonder meer aan, dat Fred het uit zijn grote ervaring weet. Bedoel je het filmpje van amazon cars : m40 gearbox build?Ik heb daar vanochtend ook naar gekeken en zag wel dat het andersom lag bij Haynes ,maar ik wist niet hoe het wormwiel er in hoort te zitten.Vandaar dat ik nu pas reageer.
De monteur Rob Henchoz stopt het wormwiel er niet in,maar haalt het uit het huis ! Dat zou betekenen,dat het wormwiel gedurende vele jaren verkeerd om heeft gezeten en ook zo gefunctioneerd heeft. Dat is dan wel vreemd .De verklaring hiervoor zou dan kunnen zijn ,dat Rob het er kort voor de filmopname al een keer eerder heeft uitgehaald en verkeerd om heeft teruggezet. Of zie ik het nu verkeerd?

Groet ,Niek de Boer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-08-2020 16:43 #189779 door Ton van Kan (GAST)
Beantwoord door Ton van Kan (GAST) in topic wormwiel M40
Dag Niek,

Klopt het betreft het filmpje van Rob Henchoz m40 gearbox build op YouTube. Volgens mij haalt hij het wormwiel op de verkeerde manier uit het lagerhuis of zat het er al die tijd foutief in. Ik weet het niet. Het bracht mij wel ernstig aan het twijfelen. Ik heb het inmiddels op de Haynes wijze terug gemonteerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.