- Berichten: 30
Revisie achteras
- Wilco Van de Vosse
- Offline
- Junior Lid
Een geviseerde is direct een heel stuk uit mijn restauratiebudget dus vroeg ik me af wat verstandig is: Zelf proberen te reviseren of een gebuikte kopen met de toezegging dat ie niet jankt. Of toch deze grote uitgave maken? Kan iemand mij van advies voorzien?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1870
Met het oudere type as loop je mogelijk meteen tegen het probleem aan ,dat deze assen niet alleen aan slijtage onderhevig zijn ,maar vaak ook aan ernstige roestvorming aan de bevestigingspunten op de as zelf ,waar de supportarms met een klem en rubbers om de buizen van de achteras zijn bevestigd. Die roestvorming van de asbuizen onder de rubbers is vaak pas goed te zien als de draagarmen en rubbers zijn verwijderd. Goede reparatie hiervan is lastig en vrij duur. Ook de roest aan de andere bevestigigingspunten aan achteras en carrosserie is bij het oudere type vaak een probleem. Bij het nieuwere type as komt ernstige roest eigenlijk niet voor ,maar slijtage uiteraard wel.
Wanneer je dus een gebruikte as van het oudere type gaat zoeken, moet die aan twee voorwaarden voldoen : geen ernstige roestvorming en geen slijtage. Die achterassen zijn lastig te vinden. Van het oudere type achteras bestaan twee merken : spicer en env. De spicer-as komt het meeste voor en is direct herkenbaar aan het deksel ,dat achterop het differentieel zit geschroefd. Als je in de gelukkige omstandigheid verkeert ,dat jouw as geen ernstige roestvorming heeft , (dit eerst goed controleren na demonteren draagarmen en rubbers enz.) zou ik die as laten reviseren.
Succes toegewenst!
Slijtage met de bijbehorende vervelende bijgeluiden komt veel voor en is zonder er mee te rijden nauwelijks vast te stellen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Wilco Van de Vosse
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 30
Een gereviseerde as kopen kost ongeveer € 1400. Of hebt je goedkopere optie?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1870
Goed,dat je fotos hebt geplaatst.Op de laatste foto- van de rechter ophanging - is de achterzijde van de bevestiging van de platte draagarm ,gedeeltelijk te zien.
Het lijkt me, dat het rubber, dat om de buis van de achteras zit er uitpuilt en dat de binnenste metalen rand ,die het rubber en dus ook de draagarm op zijn plek moet houden voor een deel is weggeroest. In de regel voorspelt dit helaas ook niet veel goeds over de roestschade aan de asbuis onder het rubber.
Je kunt die roestschade natuurlijk pas goed beoordelen als draagarm en rubber zijn verwijderd. Dus laten we hopen,dat mijn vermoeden onjuist is.
Succes, Niek de Boer.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Wilco Van de Vosse
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 30
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Fred Kok
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 306
Als ik zo de situatie bekijk/inschat, en weinig ervaring met zo'n revisie hebt, denk "bezint eer gij begint".
Lagers +_ dichtingen etc kost al gauw € 350,-- tot € 400,--. Dan heb je speciale tools + shims nodig en een heleboel geduld + tijd. Dus € 1400, is niet eens zo heel gek..
Bijgaand een paar plaatjes
Succes Fred Kok
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1870
Ik ben geheel met Fred eens. Je hebt veel sleutelervaring en speciaal gereedschap nodig.
Niek de Boer.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1870
Ik heb je aanvankelijk Willem genoemd ! Mijn excuses daarvoor! Naar aanleiding van een opmerking van Kees Vos dd 7 juli 2020 onder categorie Volvo Algemeen , onderwerp : apk plicht eraf, heb ik jouw foto nr 3 vergroot en nog eens beter bekeken. Het kan gezichtsbedrog zijn, maar het lijkt wel of de daar getoonde draagarm bezig is door te scheuren. Als hij afbreekt kan hij mogelijk de remleiding raken met alle nare gevolgen vandien. Kijk daar even heel goed naar ,voordat je er mee verder gaat rijden.
Groet, Niek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Wilco Van de Vosse
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 30
ja dat had ik ook gezien. Vandaar dat ik nu het vervangen van de as op wil pakken, het moet allemaal toch los.
Bedankt voor je oplettende blik.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.