Revisie achteras

Lees meer
05-07-2020 09:16 #189157 door Wilco Van de Vosse
Revisie achteras is gemaakt door Wilco Van de Vosse
Ik ben gestart met het restaureren van mijn Amazon 121 uit 1965. Na er vele jaren dagelijks in gereden te hebben is nu het moment om hem helemaal weer "strak" te maken. Eén van de eerste dingen waar ik mee wil beginnen is de achteras. Vanaf het moment dat ik de Amazon heb heeft deze "gejankt" en dat wil ik nu gaan aanpakken.

Een geviseerde is direct een heel stuk uit mijn restauratiebudget dus vroeg ik me af wat verstandig is: Zelf proberen te reviseren of een gebuikte kopen met de toezegging dat ie niet jankt. Of toch deze grote uitgave maken? Kan iemand mij van advies voorzien?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-07-2020 11:25 - 05-07-2020 17:48 #189159 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Revisie achteras
Jouw achteras zal gezien het bouwjaar 1965 van het oudere type zijn. Modeljaar 67 kreeg het nieuwe type achteras met een andere bevestiging.

Met het oudere type as loop je mogelijk meteen tegen het probleem aan ,dat deze assen niet alleen aan slijtage onderhevig zijn ,maar vaak ook aan ernstige roestvorming aan de bevestigingspunten op de as zelf ,waar de supportarms met een klem en rubbers om de buizen van de achteras zijn bevestigd. Die roestvorming van de asbuizen onder de rubbers is vaak pas goed te zien als de draagarmen en rubbers zijn verwijderd. Goede reparatie hiervan is lastig en vrij duur. Ook de roest aan de andere bevestigigingspunten aan achteras en carrosserie is bij het oudere type vaak een probleem. Bij het nieuwere type as komt ernstige roest eigenlijk niet voor ,maar slijtage uiteraard wel.

Wanneer je dus een gebruikte as van het oudere type gaat zoeken, moet die aan twee voorwaarden voldoen : geen ernstige roestvorming en geen slijtage. Die achterassen zijn lastig te vinden. Van het oudere type achteras bestaan twee merken : spicer en env. De spicer-as komt het meeste voor en is direct herkenbaar aan het deksel ,dat achterop het differentieel zit geschroefd. Als je in de gelukkige omstandigheid verkeert ,dat jouw as geen ernstige roestvorming heeft , (dit eerst goed controleren na demonteren draagarmen en rubbers enz.) zou ik die as laten reviseren.

Succes toegewenst!

Slijtage met de bijbehorende vervelende bijgeluiden komt veel voor en is zonder er mee te rijden nauwelijks vast te stellen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-07-2020 13:52 #189160 door Wilco Van de Vosse
Beantwoord door Wilco Van de Vosse in topic Revisie achteras
Volgens mij is mijn huidige achteras nog wel in orde. Ik moet de draagarmen vervangen maar de as heeft nog weinig roest.

Een gereviseerde as kopen kost ongeveer € 1400. Of hebt je goedkopere optie?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-07-2020 17:46 #189162 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Revisie achteras
Hoi Willem,

Goed,dat je fotos hebt geplaatst.Op de laatste foto- van de rechter ophanging - is de achterzijde van de bevestiging van de platte draagarm ,gedeeltelijk te zien.

Het lijkt me, dat het rubber, dat om de buis van de achteras zit er uitpuilt en dat de binnenste metalen rand ,die het rubber en dus ook de draagarm op zijn plek moet houden voor een deel is weggeroest. In de regel voorspelt dit helaas ook niet veel goeds over de roestschade aan de asbuis onder het rubber.
Je kunt die roestschade natuurlijk pas goed beoordelen als draagarm en rubber zijn verwijderd. Dus laten we hopen,dat mijn vermoeden onjuist is.

Succes, Niek de Boer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-07-2020 19:14 #189166 door Wilco Van de Vosse
Beantwoord door Wilco Van de Vosse in topic Revisie achteras
Niek, is het reviseren een klus die je zelf zou oppakken of moet ik die zeker uitbesteden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-07-2020 20:05 #189167 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Revisie achteras
Beste Willem,
Als ik zo de situatie bekijk/inschat, en weinig ervaring met zo'n revisie hebt, denk "bezint eer gij begint".
Lagers +_ dichtingen etc kost al gauw € 350,-- tot € 400,--. Dan heb je speciale tools + shims nodig en een heleboel geduld + tijd. Dus € 1400, is niet eens zo heel gek..
Bijgaand een paar plaatjes



Succes Fred Kok
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-07-2020 21:33 #189172 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Revisie achteras
Hoi Willem,

Ik ben geheel met Fred eens. Je hebt veel sleutelervaring en speciaal gereedschap nodig.

Niek de Boer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-07-2020 21:46 #189173 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Revisie achteras
Hoi Willem, je hebt een pb

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-07-2020 14:04 #189207 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Revisie achteras
Hoi Wilco,

Ik heb je aanvankelijk Willem genoemd ! Mijn excuses daarvoor! Naar aanleiding van een opmerking van Kees Vos dd 7 juli 2020 onder categorie Volvo Algemeen , onderwerp : apk plicht eraf, heb ik jouw foto nr 3 vergroot en nog eens beter bekeken. Het kan gezichtsbedrog zijn, maar het lijkt wel of de daar getoonde draagarm bezig is door te scheuren. Als hij afbreekt kan hij mogelijk de remleiding raken met alle nare gevolgen vandien. Kijk daar even heel goed naar ,voordat je er mee verder gaat rijden.

Groet, Niek.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-07-2020 14:06 #189208 door Wilco Van de Vosse
Beantwoord door Wilco Van de Vosse in topic Revisie achteras
Hallo Niek,

ja dat had ik ook gezien. Vandaar dat ik nu het vervangen van de as op wil pakken, het moet allemaal toch los.

Bedankt voor je oplettende blik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.