koppelingskabel 145 / 164

Lees meer
27-06-2020 17:01 #189060 door Rob Spoon
koppelingskabel 145 / 164 is gemaakt door Rob Spoon
Ik ben net weer (na een jaar of 5) door de koppelingkabel van mijn 145 getrapt. Nu zie ik dat de kabel voor de 164 wat duurder is. Is die sterker? Zijn ze uitwisselbaar? Ik weet nog niet waar de kabel op gebroken is, dat ga ik morgen bekijken.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-06-2020 18:09 #189061 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic koppelingskabel 145 / 164
Onderdelenboeken geraadpleegd. Ik dacht dat de 164 achter de A-stijl gelijk was aan de 140 serie, maar dat is dus niet zo. De koppelingskabelconstructie (3x woordwaarde!) is anders. Of het beter is, weet ik niet.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-06-2020 22:52 #189064 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic koppelingskabel 145 / 164
Hallo Rob,
waarschijnlijk niet helemaal vergelijkbaar omdat ik een M46 en dus een 240 koppelingkabel in mijn 145 heb, maar misschien toch dezelfde oorzaak:
Bij mij is in het begin na deze ombouw de koppelingkabel meerdere keren gebroken (lastig rijden dan, maar men wil ook bij een langere afstand toch rijdend naar huis), en wel direct bij het op de kabel geperste gaffeltje dat om de koppelingspedaalhaak gehangen wordt (dus onder het dasboard, ik weet het niet beter te beschrijven). Na wat zoeken en kijken (moeilijk te zien) bleek uiteindelijk dit gaffeltje niet steeds genoeg plek om te bewegen te hebben aan de koppelingspedaalhaak.
Zonder de koppeling ingetrapt te hebben zag het er nog goed en passend uit, maar zodra het koppelingpedaal ingetrapt werd, stond de haak onder een andere hoek t.o.v. de kabel en bleef het gaffeltje niet in lijn met de kabel, het ging met de haak omhoog en de kabel knikte dus aan het gaffeltje bij elke keer dat men de koppeling intrapte.
De oplossing was de haak van vorm zodanig aan te passen (achterkant weggevijlt), dat het gaffeltje genoeg bewegingsruimte heeft om ook bij ingetrapte koppeling nog in lijn met de kabel te blijven. Nu al vele jaren een reserve koppelingkabel in de auto liggen maar gelukkig niet meer nodig gehad.
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-06-2020 23:02 #189065 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic koppelingskabel 145 / 164
Goeie tip Rudi, dank!

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
28-06-2020 12:29 - 28-06-2020 12:34 #189067 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic koppelingskabel 145 / 164
Ik ben morgen in Elshout Rob; dan kan ik wel even naar de verschillen kijken als het nodig is.
Je kan me ook even bellen.

Ook met mijn 145 had ik regelmatig een gebroken kabel, brak meestal op het wrijvingspunt, dus in de bocht. Maar reed ook veel met die auto en had idd ook een reservekabel in de koffer liggen.
Met een beetje handigheid kan je wel zonder koppeling rijden al is het met veel verkeerslichten in zijn 1 starten een beetje schokkerig.

gr, Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-06-2020 12:39 #189069 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic koppelingskabel 145 / 164
Dank je Cor, de aansluiting bij de koppeling is anders. Hij is inderdaad in de bocht gebroken. Zou je de kabel voor montage kunnen smeren?
Ik ga zo een nieuwe bestellen.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
29-06-2020 15:11 #189083 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic koppelingskabel 145 / 164
Mijn koppeling van mijn 1800E ging een aantal jaar geleden nogal zwaar. In 2010 was de drukgroep door de vorige eigenaar vervangen ,Maar besloten om het simpelste eerst te doen, de koppelingskabel smeren. Deze losgemaakt, onder bij de arm en de kabel omhoog gehouden en gesmeerd en weer gemonteerd. Zonder al te hoge verwachtingen, er was niets bijzonders te zien en de kabel was gangbaar. Tot mijn verrassing ging het koppelen een stuk lichter, ongelofelijk wat een verschil!

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-06-2020 19:24 #189087 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic koppelingskabel 145 / 164
Daar dacht ik onder aan, Arnold. Maar er zit een rubberachtige mantel om de buitenmantel. Gaat dat goed met bijvoorbeeld motorolie? Vet erin spuiten zal niet lukken...

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
29-06-2020 19:56 #189089 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic koppelingskabel 145 / 164
Als ik hetme goed herinner heb ik met een spuitbus via het rietje smeermiddel naar binnen gespoten. Dun, zodat het naar beneden kan lopen. En na en tijdje de kabel weer gemonteerd. Overigens is het rubber balgje bij mij njet helemaal heel meer. Maar dat is pas recent. Ik wil het binnenkort nog een keer doen om problemen te voorkomen.

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.