Sleuteldag aandrijfas ophang rubbers

Lees meer
01-03-2020 18:23 #187278 door Stijn v.d. Linde
Sleuteldag aandrijfas ophang rubbers is gemaakt door Stijn v.d. Linde
Bij toeval kwam ik er achter dat de twee ophang rubbers van mijn cardanas nogal versleten zijn. Ik heb twee nieuwe liggen, maar las dat de hele aandrijfas onder de auto uit moet om ze te vervangen. Is dat iets voor op een sleuteldag? Ik heb namelijk geen brug en bij zoiets (nogal essentieel dat je het goed terug plaatst als je weer wil rijden zo'n cardanas) heb ik liever wat extra ogen ;-).
Wat heb je nodig? Ik neem aan een sleutel/doppenset en een momentsleutel?
Zijn er dingen die je, als je daar toch bezig bent, ook aan kan pakken? Er zit geen speling op de koppelingen is het enige dat ik weet :-)
Ik mik, mocht het naar jullie mening haalbaar zijn, op de sleuteldag in Ruurlo.

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-03-2020 23:40 - 01-03-2020 23:57 #187280 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Sleuteldag aandrijfas ophang rubbers
Bij een amazon van 1965 ,die twee ophangrubbers voor de aandrijfas heeft ,kun je de as onder de auto laten zitten als je slechts de ophangrubbers wilt vervangen .Ik ga er dan van uit dat het hang-lager en de drie kruiskoppelingen en het harmonica rubber in orde zijn.De laatstgenoemde zit tussen het voorste en achterste deel van de aandrijfas om het schuifstuk .

Je kunt de oude rubbers van de pennen halen met behulp van een schroevendraaier.

Kijk eerst goed hoe de rubbers erop zitten ,want de voorkant en de achterkant zijn verschillend !,! Ze moeten namelijk goed achter een randje zitten.

Schuur de pennen en de plek waar de nieuwe rubbers moeten komen goed schoon.

Je kunt de nieuwe rubbers over de pennen schuiven en op hun plaats brengen met een schroevendraaier.

Gebruik hiervoor een oude schroevendraaier die geen scherpe kantjes heeft,anders steek je de rubbers stuk. Probeer daarom zo veel mogelijk met je vingers de rubbers te plaatsen en de schroevendraaier alleen te gebruiken als het nodig is.

Leg de rubbers voor montage in heet water om ze tijdelijk soepeler te maken.Smeer de rubbers en de pennen en de plaats waar ze moeten zitten in met bijvoorbeeld WD 40 ,zodat ze makkelijker op hun plaats komen.Bescherm je ogen als je met de schroevendraaier gaat duwen tegen het (gladde)rubber.Ik waarschuw hier altijd voor ,want ik ken iemand die een oog is kwijtgeraakt bij het op de plaats duwen met een schroevendraaier van een glad gemaakt uitlaatrubber tijdens de montage daarvan.

Als je onder een brug kunt staan is het vrij gemakkelijk te doen. Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-03-2020 00:42 #187281 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic Sleuteldag aandrijfas ophang rubbers
Ontzettend bedankt Niek.
Het is wat behelpen maar red het aardig op m'n rug onder de auto. De 3 kruiskoppellingen zijn nagelopen halverwege vorig jaar. Ik kan me niet meer herinneren of het hanglager ook is gecontroleerd. Is er een trucje om te kijken of deze nog goed zijn?

Nog een extra vraag: ik heb thuis de Haynes manual. In hoofdstuk 7 lees ik dat er 3 verschillende aandrijfassen zijn en 3 verschillende support bearings. Horen deze 3 bij elkaar of kan as type 3 ook met support bearing type 1?
Ik zal morgen eens een foto maken van hoe het mij mij zit. Ik twijfel namelijk!

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-03-2020 09:37 #187288 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Sleuteldag aandrijfas ophang rubbers
In de Haynes wordt gesproken over 3 types aandrijfassen ,maar er zijn slechts 2 types support bearings.Aandrijfas type 1 en 2 hebben dezelfde support bearing. Dit is het type ,dat onder een 1965 amazon zit. Hier zitten de twee rubbers op de pennen,zoals bij jouw auto het geval zal zijn.Jij hebt aandrijfas type 2 met het eerste type support bearing. Aandrijfas type 3 zit onder een amazon vanaf 1967 en die hebben de support bearing nummer 2. Zij hebben een heel andere bevestiging ,het lager is anders en dat zit in een groot rubber.
Voor wat betreft het testen van de kruiskoppelingen het volgende.Om een kruiskoppeling echt goed te testen dient de aandrijfas onder de auto uitgehaald te worden. Zolang de aandrijfas onder de auto zit kun je wel voelen of er speling op de kruiskoppelingen zit.Maar een kruiskoppeling kan ook vast zitten en dat kun je alleen voelen als de as los is.De auto zal in dat geval trillen.
Het hanglager kun je eigenlijk ook alleen maar testen door er aan te draaien als je de as hebt losgenomen.Je kunt een defect lager ook wel horen tijdens het rijden.
Wanneer je jouw aandrijfas toch liever los wilt nemen van de auto,moet je de flens aan de versnellingsbakzijde losmaken door de vier boutjes en zelfborgende moeren met gereedschap 1/2 en 7/16 inch te verwijderen.Je kunt goed bij alle boutjes door de as steeds te verdraaien in de verschillende standen en iedere keer de auto op de handrem te zetten .Daarom aan de kant van de versnellingsbak beginnen.Ditzelfde doe je ook aan de kant van het differentieel.Het beste is om de zelfborgende moeren te vernieuwen.Dit is UNF draad! Vaak zit er nog een veer aan de as.Deze losnemen.Je kunt nu de gehele aandrijfas naar achteren toe wegschuiven uit de tunnel. Let op ,hierbij valt meestal zand en fijn grind naar beneden en als je pech hebt in je ogen.! Je zult bij het uit de tunnel schuiven hier en daar wat weerstand ondervinden bijvoorbeeld door de in tunnel uitkomende bout van de middenbevestiging van de veiligheidsriemen.Als de as naast de auto ligt kun je de kruiskoppelingen goed testen op speling en op vast zitten .Een kruiskoppeling moet geen speling vertonen en naar alle kanten makkelijk kunnen bewegen en niet haken. Zo test je tevens het eventuele vastzitten .Een kruiskoppeling vervangen vergt wel wat ervaring.Op youtube zijn hiervoor goede instructies te vinden.
Wellicht ten overvloede merk ik op,dat je bij deze activiteiten de auto in verband met je veiligheid beslist op vier goede stalen bokjes moet zetten en zeker niet slechts op een (garage) krik.De auto moet mooi vlak en stevig staan op een goede vlakke ondergrond.Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-03-2020 21:52 - 03-03-2020 21:53 #187302 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic Sleuteldag aandrijfas ophang rubbers
Hoi Niek! Wauw wat een top uitleg!
Ik denk dat ik lekker veilig bij de rubbers begin ;-) ik hoor eigenlijk geen enkel vreemd geluid op dit moment, geen getril of geklapper. De rubbers (zie foto) zijn uitgedroogd en met lichte kracht kan ik de as zijwaarts bewegen, een beweging die hij als het goed is normaal niet maakt. Verticaal valt het nog mee, ik verwacht dat je hem anders ook hoort klapperen onder de auto. De rest stel ik dan toch nog even uit tot het betere weer. Ik ga er even niet vanuit dat het in minder dan één jaar van goed naar vervanging toe gaat.
Je veiligheidsmaatregelen neem ik vanzelfsprekend altijd in acht, denk dat menig persoon een auto minder snel op bokken zet dan ik (0 vertrouwen in een krik ;-) )
Nogmaals ontzettend bedankt!

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-03-2020 09:03 #187303 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Sleuteldag aandrijfas ophang rubbers
Dag Stijn, je foto van je aandrijfas gezien, naar aanleiding daarvan lijkt het mij verstandig om naar een sleutel dag te komen en met deskundigen naar de ophanging van je as te kijken.
Ik zien namelijk een slang zitten die er niet hoort, als dat de benzine toevoerslang, is lijkt mij dit geen goed idee, te kwetsbaar voor bv steenslag ed.
Je bent natuurlijk hartelijk welkom in Ruurlo 21 maart, ik weet niet of dit te ver is voor je.
Groet Kees Vos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-03-2020 09:18 #187304 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Sleuteldag aandrijfas ophang rubbers
Ja ,dat zichtbare rubber ziet er niet geweldig uit. En Kees heeft gelijk ,op die plek lopen normaal een remleiding en de benzine leiding. Wanneer de metalen benzineleiding geroest is ,wordt deze nogal eens (deels) vervangen door een rubberen benzineslang.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-03-2020 10:26 #187305 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic Sleuteldag aandrijfas ophang rubbers
Hoi heren,


En zo'n rubberen leiding wordt afgeraden dus? Als je geen metalen leiding wil, wat is dan aan te bevelen? Ik ga eerst eens kijken wat voor een leiding het is vanavond. Naar de sleuteldag in Ruurlo kom ik sowieso, alleen maar leerzaam!

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-03-2020 19:04 #187311 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic Sleuteldag aandrijfas ophang rubbers
Het blijken leidingen voor de gasinstallatie te zijn. De remleiding en benzineleiding zitten er ook verstopt maar niet zichtbaar op de foto. Ze zitten in ieder geval op de plek waar ze horen. Gelukkig maar!

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-03-2020 23:29 #187319 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Sleuteldag aandrijfas ophang rubbers
Ja,koperen gasleiding met kunststof bescherming!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.