Olie keerring krukas

Lees meer
01-02-2020 10:29 #186881 door Jean Oberje
Olie keerring krukas is gemaakt door Jean Oberje
beste Forum leden,
Wie heeft ervaring met het plaatsen van een slave over de uitgaande motor as ( achterste keerring).
Verschillende keren de oliekeerring krukas achter al vervangen zowel de rode uitvoering( 8642160 ) als de blauwe/zwart =volvo = ( 6842160 )

Na verloop van tijd gaat de boel toch weer lekken.

De laatste mogelijkheid om het probleem op te lossen is het plaatsen van een slave over de as. !

Mijn vraag is moet de oliekeerring bijvoorbeeld (6842160 ) dan niet kleiner zijn van diameter.???
Men maakt door het plaatsen van de slave de as toch iets dikker!!!

Graag uw ervaring.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-02-2020 11:36 #186882 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Olie keerring krukas
beste Jean,
Indien de krukas naaf ter plaatse gegroefd of zelfs licht ingelopen is verdient het aanbeveling deze te voorzien van een z.g "speedy sleve" **
(is een zeer dun busje wat met behulp van een bijgeleverd stempel over de as geschoven kan worden). Ook gebruik ik er een beetje loctite (groen) bij. -Schuift het ook wat makkelijker.. Maar wat nog veel belangrijker is, is dat de afdichting met huis goed gecentreerd is/wordt t.o.p.v.
de naaf.
Er bestaat hiervoor een officieel tool van VOLVO nr SVO 2439, maar dat past niet met het aangepast huis voor de simmering.
Dus heb ik daar voor een alternatief gemaakt: , ook inwendig zodanig dat de eventueel geplaatste speedy sleve erin valt.
Met de vilten afdichting, telt dat centreren minder, maar als de naaf gegroefd is, houd je het probleem.
**N.b. Nordicar levert die onder nr. 418593
succes Fred
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-02-2020 10:35 #186890 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Olie keerring krukas
Ik gebruik de speedy sleeve welke Nordicar levert, op onderstaande foto´s kun je zien hoe hij erop zit, monteren van rubber keerring met veel vet ! anders verbrandt hij bij de eerste omwentelingen.
Zorg ook dat de carterpan losligt, dit moet om de keerring goed centraal te plaatsen en dan pas de onderste twee boutjes aanhalen met wat pakking ertussen





Hier zie je goed dat de carterpan los is en enkele mm open staat



Succes

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-02-2020 17:52 #186916 door Jean Oberje
Beantwoord door Jean Oberje in topic Olie keerring krukas
Beste forum leden,

Bedankt voor Uw genomen moeite om te reageren op mijn vraag, over de Speedy sleve.
Ik zal er mijn voordeel mee doen.

Met vriendelijke groet,

Jean Oberjé

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.