Achter as diff lager

Lees meer
17-01-2020 00:14 #186660 door Jacob van Zwet
Achter as diff lager is gemaakt door Jacob van Zwet
omdat we nooit klaar zijn met onderdelen vervangen een 2de as er bij gekocht.
Mijn huidige as is aardig versleten met alle geluiden die hier bij horen het gaat om een combi dus toen ik er een tegen kwam deze gelijk gekocht.
Het gaat hier om een Dana 30 Spicer as met een 1 : 4.57 verhouding. Dit is volgens mij de standaard voor de latere (1966) combi.
De as schoon gemaakt en nu aan de interne delen begonnen.
Even onderdelen bestellen zoals lagers zit er ook niet in want er zijn iets teveel type assen in omloop de p220 wijkt hier volgens mij aardig af van de P120.

De as stond te koop als zingende as dus wou wel weten wat de staat was van het kroonwiel, pinion en de lagers.
Op eerste gezicht valt alles mee slijtage van alle tandwielen ziet er goed uit de kleine kroonwielen zien er slechter uit als het grote kroonwiel.
Wat me wel gelijk opviel was dat er al een H en een liggende H in de lager houders was geslagen dus er heeft mogelijk al een revisie plaats gevonden.
De vrije spelling op de pinion en kroon wiel is 0.35 mm dit zou ongeveer 0.15 moeten zijn. Deze wil ik weer naar 0.15 brengen.
Het kroonwiel huis er uit gehaald tijdens het bekijken kwam het rechter lager soepel van het huis dit hoort niet dit is een pers passing dit heeft er dus voor gezorgd dat het lager is gaan rond draaien over het huis. Hier door zijn de shims ook versleten mogelijk dat dit ook de extra speling heeft veroorzaakt.
Om dit met een nieuw lager tegen te gaan wil deze met locktite gaan borgen is dit de beste oplossing of zijn er beter oplossing?
Bij het er uit halen en terug plaatsen van het kroonwielhuis diff ging dit ook te soepel naar mijn gevoel. Moet je het kroonwiel diff huis er echt in kunnen drukken zodat hier ook een kleine lager voor spanning ontstaat of gaat deze er precies tussen?

Als de pinion lagers er nog goed uit zien zit ik er aan te denken om deze niet te vervangen of vervangen nu ik er toch bezig ben? (best prijzig)
Hoe word op deze assen de voor spanning op de pinion lager bepaald is dit alleen met shims en een aandraai moment van de moer of zit hier nog een veer shim in en wat zou je hier van moeten vervangen?
De voorspanning van het pinion lager wil ik op gevoel doen. Ik heb nog geen moment draai sleutel kunnen vinden om de voor belasting goed in te stellen of zou ik er een kunnen lenen of weet iemand waar deze te koop zijn?

Zou iemand ook de aandraai momenten kunnen bevestigen en mogelijk kunnen aanvullen.
De lager houder caps zouden op max 68 n/m aangedraaid mogen worden dit voelde als erg weinig worden deze nog gelocktite?
De aandrijflens met max 300 n/m.

Tot nu toe valt alles me mee ook hoe alles in elkaar zit en weer in elkaar moet mocht eimand nog een goed advies hebben in het gedeeltelijke of totaal reviseren van de achter as hoor ik het graag.

Groet Jacob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-01-2020 19:14 #186673 door Jacob van Zwet
Beantwoord door Jacob van Zwet in topic Achter as diff lager
Vandaag weer verder gegaan met demontage. pff hij werkt nog niet erg mee. Het linker lager viel er van zelf af en het rechter lager gaat er niet af. Niks werkte poulie trekker er op gehad maar deze gaf geen krimp. Ook nog warm gestookt geen resultaat. Nu gaat de slijptol er maar in. Nu ben ik bang dat deze ook heeft gedraaid over het diff huis en mogelijk is het lager gaan frictie lassen met het diff huis. Daar komen we snel genoeg achter. De pinion lagers waren ook op dus deze zal ik ook moeten vervangen. Nu is dan alleen de vraag of ik verder ga bouwen op dit diff huis. word vervolgd....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sanne Hagendoorn
  • Sanne Hagendoorn's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Amazon sleeper
Lees meer
23-01-2020 11:04 #186759 door Sanne Hagendoorn
Beantwoord door Sanne Hagendoorn in topic Achter as diff lager
Interessant om te volgen. Heb je ook wat foto's toevallig van het werk?

Volvo XC90 2010 3.2 FWD 238pk
BMW 316i 1.8 116pk
Audi A4 B5 2.4 165pk
Audi TT 1.8T 180pk
Skoda Octavia 1.6 GLX 75pk (TT-XR-12)
Opel Senator B 3.0i 177pk (SP-38-GT)
VW Golf II 1.6 72pk (SX-22-LV)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (SK-86-JS)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (PK-38-KG) [het blijft je eerste auto, hè]

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-01-2020 11:49 #186761 door Jacob van Zwet
Beantwoord door Jacob van Zwet in topic Achter as diff lager
Ja ik zal wat foto's toevoegen van de gereedschappen en interne delen. Ondertussen een andere lager trekker aangeschaft met deze het lager wel op de juiste manier kunnen verwijderen. Deze zat gewoon heel goed vast en heeft niet gedraaid om de diff as.

Na wat speur werk online ook wat beter prijzen op de lagers kunnen vinden.

Om de pinion lagers op de juiste voor spanning te zetten zit ik er aan te denken om een hefboom te maken met een gewicht aan het uiteinde. door bv op een meter afstand een bepaald gewicht te meten zou je het moment om rond te draaien moeten kunnen generen. Dit zou dan onder een bepaald gewicht de as niet mogen ronddraaien. Wat dan wel mist is het start moment dit zal altijd hoger zijn dan het moment wat nodig is om de as rond te laten draaien.
Maar nu ik er zo over nadenk heb ik helemaal geen gewicht nodig ik wil alleen weten wat voor kracht het me kost om de as rond te laten draaien op een bepaald afstand. Dus ik ga de as ronddraaien met een gram weegschaal en terwijl ik dit doe zal er een bepaald gewicht op de weegschaal drukken . Het gewicht is dan weer om te zetten naar een moment. Geen idee of het gaat werken maar deze methode lijkt me al wetenschappelijker als op gevoel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-01-2020 22:51 - 27-01-2020 23:14 #186840 door Jacob van Zwet
Beantwoord door Jacob van Zwet in topic Achter as diff lager
Dit weekend de as uit geshimed zie de foto's eerste foto's zijn in het begin laatste is hoe ik hem heb gehouden.
Een plaatje gevonden waar ook te zien was hoe een gebruikte ring pinion afdruk er uit hoort te zien deze was erg handig.
Gebruikte tandwielen krijg je dus nooit met een ideale drive en coast side zoals met nieuwe tandwielen.
Dit vraagt wat inschatting niet dat ik die echt kan maken aangezien dit me eerste as is maar het ziet er zo goed uit.
Drive zijde aanloop vlak zit in de teen hoek zonder buiten de tand te lopen en de coast zijden zit ongeveer in het midden net iets naar de heel.













De as ongeveer 6 keer in en uit elkaar gehaald alleen de pinion buiten lager schaal blijft zitten want deze word uit geshimed op de as.
Door alle oude lagers met een schuurrol uit te slijpen hoef je verder geen poelie trekker te gebruiken.





Na dat alles er goed uit zag de nieuwe lager gemonteerd en de boel voor de laatste keer in elkaar gezet.
De pinion voor spanning instellen was niet erg ingewikkeld de kleinste shim er af gaf een veelste strak gevoel deze er weer bij en het voelde oke dit heb ik verder niet nagemeten.

Voor de markering (bloed gebruikt:silly: ) blauwremmen vet met wat rode kleur stof dit geeft een goed beeld.

Nu de as nog in de RX en dan onder de auto en hopen dat alles goed zit.

gr Jacob
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.