- Berichten: 5
Stampen in 1e versnelling
- Ed Overduin
- Offline
- Nieuw lid
Blij mee maar ben nu al geruime tijd bezig met het oplossen van stampend geluid bij optrekken in zn 1.. Het lukt me niet.en vraag me af hoe nu verder.
Bij het optrekken in zn 1 stampt de auto. Hortend en stotend rolt het de eerste meters en daarna kan ik prima naar 2, 3 en verder. Ervaring leert dat het steeds erger wordt. Dus 2e ritje, 3e ritje enz. Totdat de auto in al zn versnellingen zit te stampen.
Ik heb de cardanas voorzien van nieuwe kruiskoppelingen en afgelopen week een professioneel assen bedrijf de cardanas laten checken en balanceren. Zaterdag eronder en vandaag zondag de eerste rit. Bij thuiskomst de oprit opdraaiend : weer het begin van een stamp bij het optrekken in 1.
Wat kan het nog meer zijn? Iemand ideeen?
Vriendelijke groeten Ed
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Justus van Ebbenhorst Tengbergen
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 38
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1133
Dit wordt weer veroorzaakt door een defecte oliekeerring.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed Overduin
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 5
Ik zat nog te denken : moet de cardanas ook zijn gebalanceerd tov versnellingsbak en of dif?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3349
Remedie vliegwiel af laten draaien.
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed Overduin
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 5
Is het mogelijk dat uit de versnellingsbak kant olie het koppelhuis in geslingerd wordt? Zitten daar keerringen die ook kunnen zweten. Die kant heb ik nog niet gedaan.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Dit moet je hebben gezien toen je de achterste oliekeerring hebt vervangen.
Denk ook dat het je koppelingsplaat is, ofwel vuil dan wel versleten is.
Je kunt de koppeling stellen, heb je daar al naar gekeken ?
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed Overduin
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 5
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- roland klinkenberg
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 237
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed Overduin
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 5
Vandaag proefrit gemaakt en eea getest. Vooralsnog problem solved !
Ik heb ervoor gekozem om goeddeels alle koppelingsonderdelen te vervangen : drukgroep, koppeling, druklager, en ook toplager.
Bij afbouwen bak en koppelingshuis zag alles er nog steeds oke uit. Koppelingplaat in goede staat, drukgroep, idem.
Op 2 punten had ik mn bedenkingen : drukgroep zat vast maar kon ik best eenvoudig los schroeven. Wel duidelijk slecht was toplager. Die was ook heel eenvoudig te verwijderen . Gewoon met de pink eruit trekken ?!
Zoals gezegd : toplager vervangen, vliegwiel teruggeplaatst, koppelingsplaat, drukgroep, druklager geplaatst, en daarna koppelingshuis en bak weer gemonteerd met aanverwante onderdelen.
Vandaag met het betere weer de tijd kunnen nemen voor een goede proefrit. Daarna Amazon goed half uur laten afkoelen en nog een kort ritje gemaakt. Geen bokken meer, auto rijdt ook stuk beter, stuk soepeler.
Voorzichtige conclusie : toplager was probleem. Niet te vroeg juichen maar vooralsnog veelbelovend.
Bedankt voor alle tips!!!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.