Stampen in 1e versnelling

Lees meer
11-08-2019 13:39 #184621 door Ed Overduin
Stampen in 1e versnelling is gemaakt door Ed Overduin
Beste mede Volvo liefhebbers. Ik zit met het volgende. Ik heb een Amazon 121 uit 1967, met b20 en m40.

Blij mee maar ben nu al geruime tijd bezig met het oplossen van stampend geluid bij optrekken in zn 1.. Het lukt me niet.en vraag me af hoe nu verder.

Bij het optrekken in zn 1 stampt de auto. Hortend en stotend rolt het de eerste meters en daarna kan ik prima naar 2, 3 en verder. Ervaring leert dat het steeds erger wordt. Dus 2e ritje, 3e ritje enz. Totdat de auto in al zn versnellingen zit te stampen.

Ik heb de cardanas voorzien van nieuwe kruiskoppelingen en afgelopen week een professioneel assen bedrijf de cardanas laten checken en balanceren. Zaterdag eronder en vandaag zondag de eerste rit. Bij thuiskomst de oprit opdraaiend : weer het begin van een stamp bij het optrekken in 1.

Wat kan het nog meer zijn? Iemand ideeen?

Vriendelijke groeten Ed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Justus van Ebbenhorst Tengbergen
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
11-08-2019 15:50 #184624 door Justus van Ebbenhorst Tengbergen
Beantwoord door Justus van Ebbenhorst Tengbergen in topic Stampen in 1e versnelling
Middenlager al bekeken; meestal is dat de boosdoener. Het rubber wordt te slap en dan gaat de hele as een soort van hoelahoep doen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-08-2019 18:41 - 11-08-2019 20:46 #184626 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Stampen in 1e versnelling
Vermoedelijk vet (olie) op de koppelingsplaat.
Dit wordt weer veroorzaakt door een defecte oliekeerring.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-08-2019 22:33 #184637 door Ed Overduin
Beantwoord door Ed Overduin in topic Stampen in 1e versnelling
Ik heb middenlager, bijbehorend draagrubber, en oliekeerring uitgaande as nieuw vervangen. Koppelhuis op motor zien sinds de 5 maanden ook droog uit.

Ik zat nog te denken : moet de cardanas ook zijn gebalanceerd tov versnellingsbak en of dif?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-08-2019 00:30 #184639 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Stampen in 1e versnelling
Beste Ed, het kan zijn dat het vliegwiel daar waar de plaat over loopt niet helemaal vlak meer is.
Remedie vliegwiel af laten draaien.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-08-2019 08:13 #184642 door Ed Overduin
Beantwoord door Ed Overduin in topic Stampen in 1e versnelling
Han zet me aan het denken.
Is het mogelijk dat uit de versnellingsbak kant olie het koppelhuis in geslingerd wordt? Zitten daar keerringen die ook kunnen zweten. Die kant heb ik nog niet gedaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-08-2019 21:15 #184654 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Stampen in 1e versnelling
Aan de voorzijde van de bak zit een ronde pakking en drie imbusboutjes met rubbertjes als oliekeerring, lijkt me onwaarschijnlijk dat daar de lekkage zit.
Dit moet je hebben gezien toen je de achterste oliekeerring hebt vervangen.
Denk ook dat het je koppelingsplaat is, ofwel vuil dan wel versleten is.
Je kunt de koppeling stellen, heb je daar al naar gekeken ?

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-08-2019 22:54 #184659 door Ed Overduin
Beantwoord door Ed Overduin in topic Stampen in 1e versnelling
Dank voor jullie reacties! Ik ga daarmee aan de slag. En laat weten hoe het verloopt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-08-2019 11:39 #184661 door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic Stampen in 1e versnelling
Check ook gelijk even of je rubber motor steunen nog OK zijn....als in; niet gescheurd...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-10-2019 19:57 #185715 door Ed Overduin
Beantwoord door Ed Overduin in topic Stampen in 1e versnelling
Update : een vakantie en wat werk verder.
Vandaag proefrit gemaakt en eea getest. Vooralsnog problem solved !

Ik heb ervoor gekozem om goeddeels alle koppelingsonderdelen te vervangen : drukgroep, koppeling, druklager, en ook toplager.
Bij afbouwen bak en koppelingshuis zag alles er nog steeds oke uit. Koppelingplaat in goede staat, drukgroep, idem.
Op 2 punten had ik mn bedenkingen : drukgroep zat vast maar kon ik best eenvoudig los schroeven. Wel duidelijk slecht was toplager. Die was ook heel eenvoudig te verwijderen . Gewoon met de pink eruit trekken ?!

Zoals gezegd : toplager vervangen, vliegwiel teruggeplaatst, koppelingsplaat, drukgroep, druklager geplaatst, en daarna koppelingshuis en bak weer gemonteerd met aanverwante onderdelen.

Vandaag met het betere weer de tijd kunnen nemen voor een goede proefrit. Daarna Amazon goed half uur laten afkoelen en nog een kort ritje gemaakt. Geen bokken meer, auto rijdt ook stuk beter, stuk soepeler.

Voorzichtige conclusie : toplager was probleem. Niet te vroeg juichen maar vooralsnog veelbelovend.

Bedankt voor alle tips!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.