In- en uitschakelen overdrive

Lees meer
05-08-2019 18:06 #184559 door 14508-dummy
In- en uitschakelen overdrive is gemaakt door 14508-dummy
Na een prachtige vakantiereis met de 164 (model 1971 met handbak met vier versnellingen en een overdrive) vroeg ik me af wat de consequenties zijn van de bedieningsfouten die ik soms maak. Zo laat ik de overdrive soms aan terwijl ik terugschakel, waarna ik bij opschakelen van 3 naar 4 natuurlijk in 1 keer in de overdrive schiet.

Die bedieningsfouten zijn vast niet fijn voor de versnellingsbak, maar mijn vraag is: kan je hierdoor ook iets stuk maken? Volvo heeft denk ik niet voor niks zo’n knalrood waarschuwingslampje ervoor in het dashboard gezet?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-08-2019 18:55 #184561 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic In- en uitschakelen overdrive
Beste Mick,
om dit te voorkomen wordt de elektrische schakeling vaak aangepast met een relais waardoor de overdrive automatisch uitgeschakeld wordt als je uit de 4 schakeld, zoek eens met het woord afvalschakeling.
De overdrive zal het langste heel blijven als hij zonder klappen in- en uit geschakeld wordt, waarbij ik steeds met de normale koppeling werk om de kleine koppeling in de overdrive te sparen.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-08-2019 22:54 #184587 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic In- en uitschakelen overdrive
Dag Mick,

Als je van vier terug naar drie schakelt zonder de overdrive eerst uit te schakelen gaat er niets mis. De overdrive wordt dan zelf ook uitgeschakeld. Schakel je netjes weer naar vier dan wordt hij gelijktijdig met de vierde versnelling weer bekrachtigd voordat je de koppeling op laat komen, dat kan niet mis gaan. Naar mijn mening krijg je dan dezelfde situatie als wanneer je rijdend in vier netjes de koppeling intrapt en de overdrive inschakelt. Ik denk niet dat je daarmee problemen krijgt.

Gr Bart

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.