Diesel koppelingshuis m46 omzetten naar benzine koppelingshuis, bak lijkt vast?

Lees meer
02-08-2019 23:18 #184505 door Henk Henk (GAST)
Hallo,

Ik wil de bw35 van mijn volvo 144 vervangen door een m46 handgeschakelde bak. Mijn oude bw35 bak lekt en ik kom achteruit niet eens meer tegen een stoeprand op.

Nu heb ik de meeste benodigde onderdelen verzameld en een m46 bak gevonden met mechanische telleraansluting. De volgende stap was het diesel koppelingshuis vervangen door een benzine koppelingshuis en deze laten lassen zodat deze op mijn b20 motor past.

Nu loop ik tegen het volgende aan:

Met het diesel koppelingshuis schakelt de bak mooi en soepel in alle versnellingen, ook loopt hij mooi vrij. Met het benzine koppelingshuis lijkt hij echter vast komen te zitten. Je kunt de bak niet meer draaien, hierdoor krijg je hem ook niet in de versnelling. We hebben al meerdere koppelingshuizen geprobeerd; originele m46 benzine, een m45 benzine en een m47 benzine. Allemaal helaas met hetzelfde probleem.

Heb jullie enig idee waar dit in kan zitten? Ik lees overal dat de huizen vrij uitwisselbaar zouden moeten zijn. Eventueel kan ik morgen wat foto's posten van de bak en koppelingshuizen.

Alvast erg bedankt voor jullie input! Mochten mensen het interessant vinden wil ik ook proberen tussendoor een fotoverslag van het proces te maken. Ik zal alleen niet zelf bij alle stappen betrokken zijn. Een kennis met garage zal de meeste stappen voor me doen, ik zal af en toe waar ik kan wat helpen, maar heb ook nog niet veel ervaring met dit soort projecten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-08-2019 15:44 - 03-08-2019 15:47 #184515 door Henk Henk (GAST)
Vandaag nog weer even lopen prutsen. Ik heb het idee dat de koppelingshuizen de lagers rondom de prise-as vastklemmen waardoor de bak niet meer rond gaat. Horen de lagers een beetje uit te steken? Ik heb foto's toegevoegd. Het is misschien moeilijk te zien, maar achter de borgring zit nog dik een mm. speling. Ik heb er op de tweede foto een schroevendraaier tussen gezet ter indicatie. Weet iemand of deze speling zo hoort, of horen de lagers dieper in de bak te liggen?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-08-2019 16:14 #184516 door Rudi Dortangs
Beste Henk,
bij deze bakken is op meerdere dingen te letten als men het koppelinghuis wisselt:
- als het koppelinghuis eraf is nooit tegen de schakelpook drukken, zover ik het kan zien is dat bij jou helaas wel gebeurd:
dan schuiven de in- en uitgaande asdelen uit elkaar, wordt het lager iets naar buiten gedrukt (nu een kier tussen de aanlegring om het lager en het bakhuis aanwezig, die mag er niet zijn) en verschuiven de schakeldogs en de veerring ervan, waardoor de asdelen niet meer in elkaar kunnen schuiven. Deze delen weer op de plek krijgen zonder de bak te demonteren is mij eens met veel moeite gelukt, maar dat is niet eenvoudig (soort kijkoperatie door een kier).
- de lagers moeten geshimt worden, de speling van de lagers is afhankelijk van de lagerdiktetolerantie, de tolerantie van de diepte van het gat voor het lager in het koppelinghuis en de pakkingdikte.
- als je een koppelinghuis van een vroege bak (three-rail, bol deksel) op een nieuwere bak (single rail, vlak deksel) zet (of omgekeerd) kun je niet meer alle versnellingen schakelen omdat de schakelstang geen plek heeft om uit de bak te schuiven. Het koppelinghuis moet dan aangepast worden, wat normaal op in een gat resulteerd, dat weer gedicht moet worden anders is er daar een olielek.
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-08-2019 16:59 - 03-08-2019 19:15 #184518 door Henk Henk (GAST)
Hoi Rudi,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik ben bang dat je gelijk hebt! De pook shoot inderdaad een stand naar voren terwijl we het koppelingshuis verwisselden. Dit verklaart dus ook het uitstekende lager. Ik ga nog eens broeden op wat ik hier mee doe. De bak zelf open halen en erin gaan prutsen zie ik namelijk niet zo zitten...

Dat sommige koppelingshuizen een uitsparing hebben voor de schakelstang was ik al achter, ik heb er wel een gevonden die de uitsparing wel heeft, dus dat probleem is al getackled.

Edit: Ik lees als tip in een ander topic om de bak rechtop te zetten, en een tikkie te geven met een kunststof hamer. Zijn er meer mensen bekend met deze methode? Klinkt nogal riskant voor mij ;).

Groet,

Henk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-09-2019 17:39 - 05-09-2019 17:42 #185098 door Albert Samsma
Ik heb hetzelfde meegemaakt. Sterker nog: ik kreeg het niet meer in orde. Het lager wilde wel weer op zijn plek, maar inderdaad, de bak draaide niet lekker meer. Uiteindelijk een andere M47 gemonteerd en de eerste in de schuur gezet met de gedachte: dat doe ik later nog wel eens. (maar soms is later nooit.)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-09-2019 17:45 #185100 door Albert Samsma
Hoe is het inmiddels trouwens, Henk? Nog steeds?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-09-2019 17:55 #185101 door Henk Henk (GAST)
Haha, dat is een lang verhaal!

Uiteindelijk hebben we de bak open gemaakt waar we direct een veer op de bodem vonden met wat plaatjes (dogs heten ze geloof ik). Daarna de bak naar een bekende gebracht die hem wel weer voor me in elkaar wou zetten tegen een kleine vergoeding. Hij is even bezig geweest en kwam er al snel achter dat tandwielen van de 4e versnelling krom waren. Dit is waarschijnlijk krom geraakt omdat een en ander uit elkaar is geschoten toen het koppelingshuis eraf was, daarna heeft de verkoper van de bak het andere koppelingshuis er weer op gerateld met een luchtsleutel waardoor tandwielen scheef op elkaar zijn gedrukt. De revisie meneer raadde aan een andere bak te zoeken omdat reparatie hiervan veel duurder zou worden dan de kosten van een andere bak.

Gelukkig kon ik de kapotte bak nog terugbrengen naar de verkoper en heb ik mijn geld terug gekregen. Ondertussen heb ik 2 andere m46's met mechanische teller gekocht (deze keer wel met benzine koppelingshuis!) :) Nu kan ik dus weer verder met de puzzel: Heb zojuist een koppelingset besteld die moet passen. Nu alleen nog koppelingshuizen samen laten lassen en dan kan de operatie beginnen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-09-2019 18:22 #185102 door Albert Samsma
Spannende tijden! Je weet natuurlijk van Huke Basart's bestaan, hè?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-09-2019 19:23 #185105 door Henk Henk (GAST)
Jazeker! Ik was niet van plan het zelf te gaan proberen ;)

Inderdaad spannende tijden, kan niet wachten om van die bw35 af te zijn. Ben dan ook erg benieuwd hoeveel vermogen mijn b20e heeft, hij is op dit moment namelijk niet vooruit te branden door de slippende versnellingsbak.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.