Koppeling B20 M47 145 Express

Lees meer
28-06-2019 21:06 - 05-09-2019 14:45 #183979 door Albert Samsma
Beantwoord door Albert Samsma in topic Koppeling B20 M47 145 Express
Bedankt Lars, maar Cor heeft me al geholpen.
Dus bij deze heb ik alle vijfbak-benodigdheden in huis. Inclusief tijd. Volgende week ga ik het doen. Jottum.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-09-2019 10:27 #185079 door Henk Henk (GAST)
Beantwoord door Henk Henk (GAST) in topic Koppeling B20 M47 145 Express
Ook ik ben bezig met conversie, maar dan naar een m46. Ik denk het juiste onderdeelnummer te hebben gevonden, namelijk : 3549537

Dit is een plaat met fijne splines, diameter is 21,5 cm. Dat moet passen. Wellicht handig voor anderen die de conversie ook willen doen :).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-09-2019 13:51 - 05-09-2019 15:03 #185084 door Albert Samsma
Beantwoord door Albert Samsma in topic Koppeling B20 M47 145 Express
Goeie tip, Henk, ik had niet op nummers gelet...
Mijnes (M47) zit er inmiddels al in. Het rijdt inderdaad nòg wat verrukkelijker.. Ben er wel heel lang mee bezig geweest, ik vond het eigenlijk een reuze klus. Hier wat fotootjes.



De gaten voor de steun (traverse), die nu verder naar achteren moet vanwege de langere bak, zitten al in de chassisbalken. Je moet je even prikkenderwijs lokaliseren, vervolgens opruimen met een tap, dat is alles. Rechts kan je er moeilijk bij, vanwege de uitlaat, maar met een kleine steeksleutel (6 of zo) kan je de tap pakken op het scherpe gedeelte, bij de uitsparingen, als u begrijpt wat ik bedoel. Anders moet de uitlaatpijp er af. Je kan je oude traverse gebruiken, alleen de ophanging van de bak is anders, waarover later meer.

Hieronder zie je de rechter balk, met de oude en nieuwe gaten.

En hieronder de linkerbalk, met de bouten in de oude gaten.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-09-2019 14:08 - 05-09-2019 14:48 #185085 door Albert Samsma
Beantwoord door Albert Samsma in topic Koppeling B20 M47 145 Express
De tussenas moet uiteraard worden ingekort. Bovendien heb je aan de bak een grotere flens, dus je moet de as samenstellen uit een 240 serie stuk (voor) en een 140 serie stuk (achter). De 140 as is iets dunner, dus die zaag je zo af dat hij zo ver mogelijk in het 240 gedeelte kan worden geschoven. Om het einde van het 140 stuk wikkelde ik duct tape, om hem te centreren. En ook een paar cm voor het stuk waar ik hem aan elkaar gelast heb. Verder heb ik het heel voorzichtig gelast, om zo min mogelijk vervorming te krijgen. Uiteraard moet de lengte van de nieuwe as kloppen, dat deed ik door onder de auto te passen. (Bak hing er toen al onder.) Bovendien moeten de kruiskoppelingen recht tegenover elkaar staan, dus rekening houuden met de positie van de splines. Achteraf bleek de as toch een beetje te brommen, dat heb ik opgelost met tuinslangklemmen als balanceergewichtjes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-09-2019 14:29 - 05-09-2019 14:30 #185087 door Albert Samsma
Beantwoord door Albert Samsma in topic Koppeling B20 M47 145 Express
Het rubber van de ophanging van de bak zit op de M47 in een andere stand aan de bak, dus daar heb ik zelf een dingetje voor gemaakt. Dat was een hoop pas- en meetwerk, want de M47 mag aan de bovenkant de tunnel niet raken, maar als de bak te laag hangt, komt de cardanas tegen de traverse. Verder vervormt het rubber natuurlijk iets bij de montage, vanwege het gewicht des baks.
Overigens, mijn 145 is van 1972, dus de korte pook en brede tunnel. Daar paste alles klakkeloos in.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-09-2019 14:39 #185088 door Albert Samsma
Beantwoord door Albert Samsma in topic Koppeling B20 M47 145 Express
Het schakelmechanisme dat achterop de bak zit, kent twee varianten bij de M47: één met een lange schakelstang en een met een korte. De korte variant vereist een kleine aanpassing: met vulringen moet je de stand iets wijzigen, zodat het geheel iets naar voren kantelt. Anders zit je pook erg achterover en raakt hij de rand van het gat in de tunnel in z'n 2 en 4. De lange variant komt totaal niet in het gat uit; deze moet worden ingekort en opnieuw gelast worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-09-2019 14:58 #185089 door Albert Samsma
Beantwoord door Albert Samsma in topic Koppeling B20 M47 145 Express
O ja trouwens. Ik las elders op het forum dat je je bij demontage van de bak in bochten moet wringen om bij de bovenste twee bouten te komen, die het koppelinghuis aan de motor verbinden. Dat kan dus gewoon via onder de motorkap, met een ringsleutel. Zie mijn hand.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-09-2019 16:36 - 05-09-2019 16:37 #185094 door Henk Henk (GAST)
Beantwoord door Henk Henk (GAST) in topic Koppeling B20 M47 145 Express
Handige tips! Zal dit zeker meenemen bij de montage straks :) Gelukkig krijg ik hulp van een monteur waar ik wel vertrouwen in heb, daar komen we vast uit! Bedankt in ieder geval voor de foto's.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.