Wie kan me helpen met mijn vaste kruiskoppelingen?

Lees meer
16-05-2019 10:18 #183402 door Justin van Orsouw
Wie kan me helpen met mijn vaste kruiskoppelingen? is gemaakt door Justin van Orsouw
Hoi,

Ik was stoutmoedig begonnen aan het verwijderen van de kruiskoppelingen van mijn cardanas vanwege trillingen.
Nu zitten de kapjes van de kruisjes van het verwijderen van de borgclipjes muur/roestvast.

Ik denk dat als de kruisjes zelf eruit zijn dat die kapjes dan wel uit de vork te verwijderen zijn, maar het lijkt me natuurlijk niet handig om zomaar de slijptol erop te zetten.

Ik had al een bedrijfje gebeld in de buurt, maar die willen alleen de gehele cardanas reviseren, en niet alleen de oude kruisjes eruit halen.

Heeft iemand tips, of kan iemand me in regio Eindhoven me hier mee helpen?

Groetjes,

Justin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-05-2019 13:15 #183404 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Wie kan me helpen met mijn vaste kruiskoppelingen?
Eerst een flinke klap geven op het kapje van de kruiskoppeling. Het kapje schiet daardoor iets naar binnen. Hierdoor krijgt de borgclip wat ruimte. Vervolgens de borgclipe een beetje in de rondte tikken zodat de roest wordt weggewerkt. Vervolgens kun je de borgclip er met een tangetje er uit pakken.
Daarna de "standard procedure" volgen voor het verwijderen van de kruiskoppeling.
Wat ook nog wel eens wil helpen is om een paar tikken op het oog te geven waar het kapje in zit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-05-2019 15:13 #183405 door Justin van Orsouw
Beantwoord door Justin van Orsouw in topic Wie kan me helpen met mijn vaste kruiskoppelingen?
Hoi Han,

Dank je voor je reactie.

De clipjes had ik er al uit gekregen, die kreeg ik wel met kruipolie los met tikken.
De standaard procedure (vanuit het haynes boek) hielp niet. Als het ik goed snap moet je op de rand van het kapje vanuit de binnenkant rondom tikken (mbv een drevel) zodat je naar buiten komen. Het kapje lijkt zo vast te zitten gezien alleen de randjes af braken en ik de naaldjes kreeg te zien.

Met het oog bedoel je de vork zelf? Ik denk dus dat de kapjes iets te vastgeroest zitten.

Dus het lijkt alsof ik het kruisje door midden moet zagen zodat ik vanuit binnenuit de ruimte krijg om kapjes eruit te krijgen. Dit lijkt me drastisch en daar heb ik eigenlijk niet het gereedschap voor.

Groet,

Justin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-05-2019 17:45 #183407 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic Wie kan me helpen met mijn vaste kruiskoppelingen?
Als je gaat zagen is het lastiger om de cupjes er netjes uit te krijgen. Ik gebruik een dop uit de doppenset die er net inpast en dan tikken maar dat tikken moet best hard. Ik ondersteun het gat aan de andere kant op de bankschroef-bek zodat het cupje eruit kan. omgedraaid laat je het kruisje erin en tik het andere cupje eruit.roestig is het meestal niet daar is de passing te nauw voor.

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-05-2019 07:09 #183413 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Wie kan me helpen met mijn vaste kruiskoppelingen?
Als de clipjes eruit zijn is het nu toch een kwestie van persen?
Ik doe hetzelfde als Simon, zie ook www.oudevolvo.nl/volvo/handige-informati...ngen-vervangen-html/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-05-2019 09:01 #183414 door Justin van Orsouw
Beantwoord door Justin van Orsouw in topic Wie kan me helpen met mijn vaste kruiskoppelingen?
Simon,

Ik had gisteren avond je tip opgevolgd, dit werkt stukken beter en heb ik 1 van de drie kruisjes er al uit kunnen halen.
Persen met de bankschroef leek ook te werken totdat de bankschroef brak, dus met de zwaardere hamer lukt het.

@Lars, leuke uitleg op je pagina, die had ik eerder moeten vinden ;-)

Dank,

Justin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.