trilling aandrijfas

Lees meer
27-02-2019 18:11 #182195 door Peter de Bruijn
trilling aandrijfas is gemaakt door Peter de Bruijn
Hallo,
Boven de 105 km komt er een lichte trilling in mijn stuur, geen ramp maar toch.
De wielen laten balanceren, alle rubbers nagekeken.
Mijn vraag is:
Als er een as wordt gemonteerd is er dan een volgorde / stand om deze te monteren ?
Er zitten smeernippels op bijvoorbeeld, moeten die om en om zitten of allemaal aan één kant om maar iets te roepen ?
De as laten balanceren heb ik ook gelezen, dat zou het laatste redmiddel kunnen zijn ?
105 km probleemloos is goed te doen, maar ben nieuwsgierig of ik toch e.e.a. zou kunnen controleren.
Alvast bedankt !
gr.Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-02-2019 19:36 #182196 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic trilling aandrijfas


Voor de nippels moet je zorgen dat die bereikbaar zijn als de kruisjes gemonteerd worden. Dat is ff puzzelen.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-02-2019 19:49 #182198 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic trilling aandrijfas
Naast de stand van de vorken tov elkaar zoals Rob laat zien: in de vorken zitten uitsparingen waar de smeernippels moeten zitten, daar moet men op letten als men de kruisstukken monteerd anders wordt de beweging van de gewrichten gehinderd.
Maar als je trillingen in het stuur hebt zou ik niet naar de aandrijfas kijken, dan zou de pookknop moeten trillen, je hebt blijkbaar al gekeken naar de balancering van de voorwielen maar zijn de stuurinrichtingsdelen allemaal in orde? Kogels? Stuurhuis? Hulpstuurarm?.
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-02-2019 21:33 #182201 door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic trilling aandrijfas
Hallo Rob en Rudi,
Bedankt voor jullie reactie.
Rob, bedankt voor het schema, zal dit nakijken of deze volgorde bij mij ook zo zit..
De smeernippels zijn slecht te bereiken, zijn erg kort vergeleken met die van mijn broer, toch kunnen smeren door even een soort verlenger er op te zetten.
Rudi, de hele voortrein is nagekeken en zou goed zijn zonder enige speling volgens de monteur.

De hele as laten balanceren lees ik ook weleens als uiterste redmiddel, bij mij niet echt noodzakelijk, 105 is hard zat.

gr.Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-02-2019 23:30 #182204 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic trilling aandrijfas
Of de wielen terwijl ze nog op de auto zitten laten balanceren.
Of de voorwielen achter en de achterwielen voor.

Onbalans in de aandrijfas voel je door trillingen in de bodem meestal niet op het stuur.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-02-2019 07:42 - 28-02-2019 07:44 #182206 door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic trilling aandrijfas
Hallo Johan,
Bedankt voor de reactie,
De wielen zijn gebalanceerd, als ik ze op de auto ronddraait zie ik ook geen hobbels of uitslagen, dus dat zit wel goed.
Wielen wisselen van voor / achter kan geen kwaad.
Ga eerst eens goed uitzoeken waar de trilling zit, heb ik nog niet zo opgelet, dat is belangrijk gezien de reacties en geeft wat duidelijkheid waar het euvel zit.
gr.Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-03-2019 15:33 #182231 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic trilling aandrijfas
Hoi Peter, Het trillen kan ook komen door een versleten of vast zittend kruisje. Je zou de as dan al los moeten halen om het met de hand te kunnen voelen. Misschien ook even naar de ophanging van het tussen lager kijken. Is jouw wagen van voor of na 1966? Heb zelf al eens een hele vervelende trilling gehad in mijn XC70, na lang zoeken vonden we een kleine vlakke plek op een achterband a.g.v. slechte uitlijning. Je kon deze niet zien alleen met de vlakke hand voelen. Banden vervangen en opnieuw uitgelijnd en het probleem was verholpen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-03-2019 22:13 #182241 door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic trilling aandrijfas
Hai Rob,
Bedankt voor de reactie,
Het is een Amazon uit 1965, de banden zijn goed, heb ik met een monteur per stuk nagelopen.
Ga eerst zoals ik heb aangegeven uitzoeken waar de trilling vandaan komt, is bepalend waar de trilling vandaan komt gezien de reacties.
Het schema van Rob Spoon ga ik ook controleren onder de Amazon.
gr.Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.