- Berichten: 134
Cardanas 140 -71
- Emo van Halsema
- Offline
- Expert lid
Minder
Lees meer
13-01-2019 19:58 #181337
door Emo van Halsema
Cardanas 140 -71 is gemaakt door Emo van Halsema
De wielbasis van de 140 serie is vanaf modeljaar 71 met 2 cm toegenomen naar 2.62. Waarom?
Nu heb ik in mijn 144 1970 een overdrive ingebouwd. Is het noodzakelijk dan ook een cardanas van voor 1971 (Wielbasis 2.60) te gebruiken? Of heb ik voldoende marge voor de as vanaf 71 (2.62) ?
Nu heb ik in mijn 144 1970 een overdrive ingebouwd. Is het noodzakelijk dan ook een cardanas van voor 1971 (Wielbasis 2.60) te gebruiken? Of heb ik voldoende marge voor de as vanaf 71 (2.62) ?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Offline
- Platinum-lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Minder
Lees meer
- Berichten: 782
13-01-2019 21:30 #181339
door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Pas geleden he Cardanas 140 -71
Enige tijd terug heb ik een vriend geholpen met het inbouwen van een overdrive bij zijn 144 van 72; alle benodigdheden met korte as gekocht bij Nordicar. Helaas bleek toen ook een te korte as te zijn geleverd; we kwamen 2 cm te kort om het tussenlager goed te monteren.
Is wel opgelost door Nordicar, maar kostte wel weer enkele uren sleutelen.
De moraal: zorg er voor dat je de juiste aslengte hebt.
succes, Cor.
Is wel opgelost door Nordicar, maar kostte wel weer enkele uren sleutelen.
De moraal: zorg er voor dat je de juiste aslengte hebt.
succes, Cor.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
14-01-2019 12:54 #181351
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Cardanas 140 -71
Volvo kennende zal die tussenas een ander nummer hebben, zorg dat je altijd de cardan en/of bak identificeert. Dus dat type en jaar kloppen, dit kan meestal via het onderdelenboek en voorkomt vergissingen.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Offline
- Platinum-lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Minder
Lees meer
- Berichten: 782
14-01-2019 16:28 #181355
door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Cardanas 140 -71
Nou Ed, dan ken je Volvo toch nog niet goed genoeg; het onderdelenboek kent nummers maar ik heb nog geen nummer op een tussenas kunen vinden en ik heb er in de loop van 40 jaar sleutelwerk toch heel wat in mijn handen gehad. De M41 bak heeft dezelfde lengte dus meten is weten.
Als je bij montage van een M41 een andere as koopt, adviseer ik bij een 140 model de mogelijkheid van ruiling door te spreken.
Succes, Cor.
Als je bij montage van een M41 een andere as koopt, adviseer ik bij een 140 model de mogelijkheid van ruiling door te spreken.
Succes, Cor.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Emo van Halsema
- Offline
- Expert lid
Minder
Lees meer
- Berichten: 134
14-01-2019 16:48 #181357
door Emo van Halsema
Beantwoord door Emo van Halsema in topic Cardanas 140 -71
Ruilen is geen optie. Ik had nog een M41 bak met korte as liggen, bedoeld voor mn 145 (1973), maar toen kwam de 144- 1970 op m'n pad. Aangezien het ding rookte 'gelijk een oude diesel' (iedere keer na starten moest ik de straat schrobben) heb ik eerst het blok maar eens gewisseld door een gereviseerde versie (B20E met afgedopte injectorgaten). Gelijk met de blokwissel ook maar de M41 geplaatst.
Aandrijfas past. Van Robert Straatman inmiddels begrepen dat een as voor een 2.62 geen problemen geeft. De auto staat overigens ook op kenteken met wielbasis 2.62, terwijl het toch echt een 3841T (T=1970) is. Het is dus of een foutje, of de draagarmen zijn ooit vervangen. Meten is weten en ik zal de onderdelennummers nog eens vergelijken.
Ben er inmiddels wel achter dat vanaf '70 de achteras anders is, en vanaf '71 de wielbasis is vergroot (gelijk met de aanpassing van de voorschermen).
Aandrijfas past. Van Robert Straatman inmiddels begrepen dat een as voor een 2.62 geen problemen geeft. De auto staat overigens ook op kenteken met wielbasis 2.62, terwijl het toch echt een 3841T (T=1970) is. Het is dus of een foutje, of de draagarmen zijn ooit vervangen. Meten is weten en ik zal de onderdelennummers nog eens vergelijken.
Ben er inmiddels wel achter dat vanaf '70 de achteras anders is, en vanaf '71 de wielbasis is vergroot (gelijk met de aanpassing van de voorschermen).
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
14-01-2019 18:15 - 14-01-2019 18:16 #181361
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Cardanas 140 -71
Je kunt wel degelijk in het odl boek de bak en cardan identificeren, PV, Amazon, 140/164/1800, vervolgens kun je zien om welke chassisnummers het gaat en de juiste aandrijfas vinden.
We zijn het wel vaker niet eens, maar dat het nummer niet op de aandrijfas staat is een open deur en weet (bijna) iedereen
We zijn het wel vaker niet eens, maar dat het nummer niet op de aandrijfas staat is een open deur en weet (bijna) iedereen
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Offline
- Platinum-lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Minder
Lees meer
- Berichten: 782
14-01-2019 19:24 #181363
door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Cardanas 140 -71
fijn dat je een grapje weet te waarderen; eigenlijk heb ik altijd wel gelijk..
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.