M40 versnellingbak stripdown / rebuild

Lees meer
12-01-2019 09:28 - 12-01-2019 09:30 #181305 door Edwin Jongejan
M40 versnellingbak stripdown / rebuild is gemaakt door Edwin Jongejan
Deze kwam ik tegen .
Altijd handig...



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-01-2019 19:26 #181312 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic M40 versnellingbak stripdown / rebuild
Ja, er wordt netjes gewerkt en uitgelegd hoe je de lagers vervangt en op de goede manier plaatst, dus alleen de ring die tegen de as aan ligt op slaan of persen, ook dat er geen vloeibare pakking nodig is maar kogellagervet, dit was vroeger genoeg... echter er wordt niet gekeken naar de tandwielen en de secundaire as, noch het achteruitrij mechanisme.
Natuurlijk vervang je de dogs, echter ze zijn enorm prijzig en soms kunnen ze opnieuw worden gebruikt, net als de synchromesh ringen.

De tandwielen gaan lang mee, maar inspecteer ze toch maar en dat betekent alles demonteren, vaak is er vieze olie en soms ijzervijlsel wat echt moet worden verwijderd, ik gebruik lucht om alle kanalen schoon te blazen
Tweede opmerking de grote dogs heeft hij laten zitten en niet gechecked, alleen de kleine vervangen.
Derde opmerking, de nieuwe veerringen zitten in spiegelbeeld gemonteerd, noemt dit maar terzijde, staat mooi in Haynes hoe dat moet.
Tenslotte werkt hij met weinig olie, dat mag best wat meer zijn....het maakt montage gemakkelijker.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Justus van Ebbenhorst Tengbergen
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
12-01-2019 20:45 #181315 door Justus van Ebbenhorst Tengbergen
Beantwoord door Justus van Ebbenhorst Tengbergen in topic M40 versnellingbak stripdown / rebuild
ik mis - net als Ed - de inspectie van de verschillende (slijtage) delen en het schoonmaken van het geheel. Rommel die in de bak blijft zorgt in 'no time' weer voor slijtage op de lagers. Net weer een bak opengehaald en daar zie je behoorlijk wat ijzerslijpsel aan de magnetische aftapplug zitten. Betekent dat dat verder ook in de bak aanwezig is en wil je langere periode lol hebben van je bak, je dat moet schoonmaken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-01-2019 13:13 #181352 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic M40 versnellingbak stripdown / rebuild
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, identificeer eerst met welke bak je te maken hebt, kun je zo zien in de odl boeken, de bakken zijn grotendeels hetzelfde maar er bestaan toch 6 verschillenden M40's.
Het vereist ervaring om slijtage te herkennen, nieuwe onderdelen erbij vergelijken kanhelpen om te zien wat er moet worden vervangen. Alle tandwielen nakijken op gebroken tanden lukt vaak wel.
Tegenwoordig moet je de bak helemaal demonteren, anders neem je een groot risico en kun je opnieuw beginnen.
Soms is het lastig lastig om slijtage te herkennen, bv de synchromesh ringen, hou ze tegen elkaar en let op het afschuinen van hoekjes en smaller worden van de tanden, ze kunnen een scala aan afwijkingen vertonen. Op You tube is een aardige video.

Wat slijt het meeste: lagers, voorste en achterste altijd vervangen of ze moeten echt zonder voelbare of hoorbare geluiden draaien. Kopersluitringen die in de bak zitten gelijmd zie je vaak slijtage (let op hier bestaan 2 verschillende versies van)
Het schakel mechanisme dus de symnchromesh ringen met de dog's, schakelmof, synchrohub (loszittende en die aan de torenas vast) schakelveertjes 2 per schakeling en de versnellingstandwielen. Deze laaste zijn duur, maar nog wel verkrijgbaar.
Primaire as en achteruit ten slotte inspecteren en tik de pin van de achteruit er voorzichtig uit zonder tegen het huis te tikken bij verwijderen want die is kwetsbaar en als je hem eraf slaat kun je de bak weggooien. (ervaringsdeskundig ...)
Alles bij elkaar is het best een specialistisch werkje, laat hety doen of doe het met iemand met ervaring

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.